Karl Marx ve Panpiþ

'Onur’ siyasi tercihi soldan yana olanlarýn en çok kullandýklarý kelimelerden biridir. Yýllar önce bu kelimeye dair saatler süren bir tartýþmanýn ortasýnda kalmýþtým. Taraflardan biri, komünizmin kuramsal kurucusu Karl Marx’ýn, onuru, feodal dönemlerden miras kalan, iþçi sýnýfýný olduðu yerde tutmaya yarayan aristokratik bir deðer olarak gördüðünü söyledi. Diðer taraf ise tüm zorluklara raðmen ideolojisinde, inancýnda ýsrar eden bir sürü isim sayýp onur ideolojinin özetidir demiþti. Hangi fikrin doðru olduðunu tartýþmak gibi bir niyetim yok, sadece tek bir kelimeye insanlarýn ne kadar farklý yaklaþabildiklerini anlatmak için yazdým bunlarý...

***

Týpký onur gibi herkesin ya da çoðunluðun farklý anladýðý bir baþka kelime de þöhret. Türkiye’den ilk akla gelen þöhret örneklerine bir bakalým... Mesela Panpiþ lakabý ve sosyal medyada paylaþtýðý erotik görüntüleryle gündemde kalan Hilal Cebeci... Mesela, Cebeci’nin yolundan giden, dikkat çekmek için kullandýklarý jip bile pembe olan ikizler...

Mesela her yaz sahillerde giydikleri bikiniler ve saatlerce güneþlenerek ünlenen ikoncanlar. Mesela futbol programlarýnda hakaret dolu tartýþmalara giren yorumcular... Mesela sýk sýk sevgili deðiþtiren ve onlarla çeþitli yerlerde yakalanan oyuncular... Mesela boþanma davalarýný mahkeme önünde deðil magazin eklerinde halletmeye çalýþanlar... Mesela geçmiþlerine annelik üzerinden sünger çekmek için durmadan çocuklarýna dair birþeyler vurgulayanlar.. Mesela ‘evlenmek için bakire istiyorum’ diye röportaj veren türkücüler...

***

Alman filozof Arthur Schopenhauer “Þöhret kazanýlmasý gereken birþeydir, onursa sadece yitirilmesi gereken birþeydir” der. Peki þöhret olmak ya da kalmak için insanlar onurlarýndan neden fedakarlýk ediyorlar? Bu sorunun cevabý þöhreti sadece tanýnmak, bilinmek olarak algýlýyor olmamýzda saklý. 

Oysa þöhret iyi tanýnmak ve yaptýklarýyla beðenilmektir aslýnda. Ýþte hem Türkiye’de hem de dünyada zurna burada zýrt diyor.

***

Yazýda adýný verdiðim tek örnek Hilal Cebeci’yi Habertürk’te Serdar Turgut’un karþýsýnda seyretmiþtim. Pratik zekalý, hazýr cevap, aðzýndan çýkaný kulaðý duyan biri. Ama o ekrana bu özelliklerinden dolayý deðil Panpiþ pozlardan dolayý çýkarýldý, kendini o sayede ifade edebildi. O zaman insan suç kimde diyor, yapanda mý yoksa öyle davranmaya zorlayan sistemde mi? Karl Marx ile baþlamýþtýk, Can Yücel’in bir mýsrasýyla durumu özetleyelim... “Ne kadar rezil olursak o kadar iyi...”