Cinayet Tezi, Ricardo Darin’li kadrosuyla adalet kavramý üzerine kaçýrýlmamasý gereken ilginç bir polisiye gerilim.
Bir hukuk profesörü ile seminerine katýlan genç bir avukatýn adalet hakkýndaki çekiþmesinden doðan bir suçu konu alýyor Cinayet Tezi. Yüzeyde bütün öðeleri yerli yerinde, bir polisiye izliyoruz. Ancak mesele iki erkeðin, kadýnlarýn odakta bulunduðu takýntýlarý çevresinde düðüm olunca karakterlerin derinliði ve rekabetiyle daha ilgi çekici hale geliyor.
Ceza hukuku profesörü Roberto Bermudez’in kitabý yeni çýkmýþtýr. Sekiz haftalýk seminerine katýlmak için gelenler arasýndaki Gonzalo’nun ebeveynleriyle geçmiþte dostluk etmiþtir. Gonzalo, hocasýyla adalet kavramý üzerine tartýþýr. “Bir kelebek öldürsem kimse aldýrmaz ama bu kelebek bir milyonerin koleksiyonundaysa suç olur!” der. Derste olduklarý bir akþam otoparkta, pencereden görebilecekleri bir yerde bir kadýn cesedi bulunur. Boðularak öldürülmüþtür ama boynunda kelebek þeklindeki kolyenin zincirinin izi kalmamýþtýr. Roberto, bu cinayeti Gonzalo’nun iþlediðinden kuþkulanýr. Cinayet davasýný yakýndan takip edip Gonzalo’nun profilini çýkarmaya baþlar. Ýþin içine öldürülen garson kýzýn kýzkardeþi Laura da girer...
Roberto kuþkusunda haklý mýdýr yoksa vaktiyle Gonzalo’nun annesiyle bir iliþkisi olduðundan kuþkulanýldýðý için olayý saplantý haline mi getirmiþtir? Laura, ikisinde de arzu uyandýrýp bir rekabet unsuru olunca filmin Freudyen alt metnini daha net görmeye baþlarýz... Biraz daha etraflýca düþününce bunun bir ‘kadýn cinayeti’ olduðunu, iki erkek hukukçunun iktidar/ idrar yarýþý üzerinden politik yanýný da fark edebiliriz...
ÝNCE VE CAZÝBELÝ
Bir romandan uyarlanan Cinayet Tezi, bize meseleyi Roberto’nun bakýþ açýsýndan gösterir, her ipucunu Gonzalo’nun aleyhine deðerlendirmesini vurgularken bir aralýk kapý da býrakýyor. Roberto’nun hala sabahýn üçünde aradýðý, en güvendiði kiþi olan eski karýsý, terapist Monica bile onun yaklaþýmýný yüzde yüz inandýrýcý bulmuyor...
Gonzalo’nun Picasso’nun Çarmýha Gerilme/ Crucifixion tablosuna getirdiði, kabaca ‘herkesin kurban olduðu’ yorumu kuþkularýmýzý onun üzerinde yoðunlaþtýrýrken, Roberto’nun öldürülen kýzýn Gonzalo’nun annesine benzerliðini fark etmesi ve ona ilgi duymasý da Roberto’ya güvenimizi sarsýyor. “Katil kim?” sorusunun yanýtý biraz daha belirlenirken profesörün acýlý kýz kardeþi hiç acýmadan yem olarak ortaya atmasý adaletin tecellisi konusundaki argümana boyut katýyor.
Yönetmen Hernan Goldfrid henüz ikinci filmine imza atan bir yönetmen ama piyasada piþtiðini belli eden profesyonel bir tarza sahip. Elindeki senaryo elverse de fazla teoriye girmekten kaçýnýp filmin adaletten ayrýlýða dek bütün temalarýný birkaç hoþ cümleyle geçiþtirmekle yetinmiþ. Kalan boþluklarý tamamlamak için de elindeki en iyi görsel malzemeyi, yani Roberto’yu canlandýran baþrol oyuncusu Ricardo Darin’i kullanmýþ.
Filmin açýlýþ sahnesinde periþan bir þekilde gördüðümüz Darin, ayný sahneye varana dek geçen uzun geri dönüþ boyunca Roberto’nun karizmasýný, çeliþkilerini, kendine güvenli ve kuþkulu hallerini her zamanki ustalýðýyla canlandýrýyor. Arjantin sinemasýnýn dünya çapýndaki ünlü aktörü deneyimiyle, inceliðiyle ve cazibesiyle Cinayet Tezi’ni izlemek için ilginç konunun yaný sýra baþlýca neden olarak karþýmýzda duruyor.