Bitmedi gitti.
“Ýlk ben duyurayým, ben de eksik kalmayayým” kaygýsýndan yaþarken öldürmediðimiz kimse kalmadý.
Bir durun yahu, bir dakika, bir nefes.
Ölümler ne zamandýr tez elden yayýnlanacak, duyurmakta yarýþýlacak meseleler oldu?
Aldýðýnýz bir ölüm haberinde de twit atmayýverin, ne olur yani?
Her seferinde bir baþkasý düþüyor bu tuzaða, ya sanatçýsý ya belediye baþkaný. Sonra binbir özür.
Bir anda yayýlan bir yalan haberle Kenan Iþýk’ýn öldüðü duyuldu. Her “sosyal medya ölümü” hadisesinde olduðu gibi bunun da bir ünlü kahramaný vardý.
Beþiktaþ Belediye Baþkaný Murat Hazinedar yurtdýþýndayken danýþmanýnýn attýðýný ifade etti ama bu haber onun twitiyle yayýldý.
Muhtemelen þöyle yayýlýyor böyle haberler, önce birileri eðlenmek (!) için bu haberi duyuruyor. Birkaç sahte hesaptan bu twit atýlýyor. Bunu gören ünlü bir ya da birkaç isim hemen ilk taziyeyi yapmak, ilk sýrayý kapmak için atlýyor. Sonra da onlarý gören halk kitlesi de “Koskoca belediye baþkaný, koskoca sanatçý duyurdu, kesin doðru” diyerek sorgulamadan yayýyor.
“Ya doðru deðilse?” sorusunu hiç hesaba katmayýp “Ya doðruysa”nýn yüzde birlik ihtimaline sarýlýyoruz.
Sosyal medyada yapýlan haberleri yaymadan önce yapýlmasý gerekenler
1- Haberin bir ünlü, bir önemli isim tarafýndan duyurulmuþ olmasýna aldanmayýn, onun da aldanmýþ olabileceðini unutmayýn.
2- Mutlaka birkaç haber sitesine girip bakýn, konu uluslararasý ise uluslararasý kaynaklara, Türkiye’yi ilgilendiren bir konuysa ulusal gazetelere. Bugün ani bir olayýn twitter’a düþmesi iki dakika ise gazetelere düþmesi de en fazla beþ dakika. Birkaç dakika geç twit atýverin, ilk siz duyurmuþ olmayýverin, ne çýkar?
3- Doðru olmama ihtimali varsa paylaþmayýn, illa da paylaþacaksanýz kesin ifadelerden kaçýnýn.
4- Sözkonusu kiþinin ailenizden biri olduðunu düþünün, kendiniz ve sevdikleriniz için yapýlmasýný istemeyeceðiniz bir asparagasýn bir baþkasýnýn canýný yakmasýna sebep ve vesile olmayýn.
KURAL 1: “Karþýna çýkan kiþiler her kimse, doðru kiþilerdir. Bunun anlamý þudur, hayatýmýzda kimse tesadüfen karþýmýza çýkmaz. Karþýmýza çýkan, etrafýmýzda olan herkesin bir nedeni vardýr, ya bizi bir yere götürürler ya da bize bir þey öðretirler.”
KURAL 2: “Yaþanmýþ olan her ne ise, sadece yaþanabilecek olandýr. Hiç bir þey, hem de hiç bir þey yaþadýðýmýz þeyi deðiþtiremezdi. Yaþadýðýmýzýn içindeki en önemsiz saydýðýmýz ayrýntýyý bile deðiþtiremeyiz. ‘Þöyle yapsaydým, böyle olacaktý’ gibi bir cümle yoktur. Hayýr, ne yaþandýysa, yaþanmasý gereken, yaþanabilecek olandýr, dersimizi alalým ve ilerleyelim diye. Her ne kadar zihnimiz ve egomuz bunu kabul etmek istemese de, hayatýmýzda karþýlaþtýðýmýz her olay, mükemmeldir.”
KURAL 3: “Ýçinde baþlangýç yapýlan her an, doðru andýr. Her þey doðru anda baþlar, ne erken ne geç. Hayatýmýzda yeni bir þeyler olmasýna hazýrsak, o da baþlamaya hazýrdýr.”
KURAL 4: “Bitmiþ olan bir þey bitmiþtir. Bu kadar basittir. Hayatýmýzda bir þey sona ererse, bu bizim geliþimimize hizmet eder. Bu yüzden serbest býrakmak, gitmesine izin vermek ve elde etmiþ olduðun bu tecrübeyle ileriye doðru bakmak daha iyidir.”
Leonardo di Caprio’nun oyunculuðunu da filmlerini de çok severim. Yýllardýr Oscar alamýyor olmasý artýk Oscar Ödüllerinin de ödül alan sanatçýlarýn da önüne geçti.
Ýçimden bir ses akademinin son yýllarda azalan ilgiyi arttýrmak ya da yeni yetiþen genç kitleyi de Oscar Ödüllerine ýsýndýrmak için Leonardo hamlesi oynayýp oynamadýðýný merak ediyor. Zira Caprio’nun Oscar alamayýþý ile ilgili sadece 2016’nýn ilk 2 ayýnda yapýlan yazýlý ve görsel paylaþýmý toplamý 100 milyonu aþmýþ durumda.
Þayet Leonardo Di Capri Türkçe biliyor ve Necip Fazýl okuyor olsaydý herhalde bugün Necip Fazýl’ýn meþhur “Beklenen” þiirinin ikinci ve son kýtasýyla arz ederdi halini...
Geçti istemem gelmeni,
Yokluðunda buldum seni;
Býrak vehmimde gölgeni,
Gelme, artýk neye yarar?