Kendini geliþtirme ve iyileþtirme çabalarýný olumlu buluyorum. Kiþisel Geliþim Hareketi’nin eleþtirisel deðerlendirmesinden yana olsam bile, “Kendini geliþtirme ve iyileþtirme” çabasýnýn anlamlý ve kýymetli olduðu kanaatindeyim. Kiþisel geliþim hareketinin ima ettiði þeyi ve ürettiði her þeyi çöp olarak görmek yanlýþ. Sadece içinin sulandýrýldýðýný, alanýn aþýrý geniþletildiðini, sýnýrlarýnýn belirsiz hale geldiðini, her derde deva gibi sunulduðu eleþtirileri doðru. Bu hatalarý barýndýrmayan “Kendini geliþtirme ve iyileþtirme” çabalarýna ihtiyacýmýz var.
Sorunun doðasýna göre yaklaþma bilgeliði göstermek gerekiyor. Bipolar hastalýðýn mani dönemini veya Alzheimer hastalýðýný (Demans) kendini iyileþtirme ile durdurmaya çalýþmak akýl dýþý bir þey ise, yaþam olaylarýna veya yaþam dönemlerine baðlý sorunlarý hemen ilaçla çözmeye çalýþmak ta iyi bir uygulama deðil.
Her durum için geçerli bir toptancý paket yaklaþýmý gerçek hayatta iþlemez. Her duruma özgü, o iþin doðasýný dikkate alacak þekilde protokol yaklaþýmlar gerekli. Modern týpta “karar aðacý yaklaþýmý” ve “kanýta dayalý yaklaþým” bu iþ için geliþtirilmiþ iyi uygulamalar.
Bibliyoterapi denilen kitapla kendini iyileþtirme çabasýnýn iþe yarar olduðu kanaatindeyim. Örneðin depresyon, endiþe, temizlik takýntýsý gibi sorunlarla nasýl baþ edileceði üzerine yazýlmýþ bu tarz kitaplar okuyucuyu sorunu nasýl ele alýnacaðý ve iyileþtireceði konusunda yardým ediyorlar. Ruhsal hizmetlerin pahalý olduðu, bu hizmetlere ulaþmanýn zaman ve para açýsýndan zor olduðu dikkate alýnýrsa bu kitaplarýn kýymetli olduðunu kabul etmek gerekir.
Eðitimle zihnimiz geliþebilir, becerilerimiz artabilir, davranýþlarýmýz deðiþebilir. Her birimizin tamamlamasý gereken bir dizi yapýlandýrýlmýþ eðitim programýndan geçmemiz gerektiði kanaatindeyim. Bu eðitim programlarý özellikle atölye tarzýnda, yapýlandýrýlmýþ, yaþantýsal olmasý gerekiyor. Kiþinin pasif dinleyici olduðu konferans tarzýnýn az bir katkýsý var. Eðitim programlarýnýn geniþ kitlelere ve farklý toplumsal katmanlara yayýlmasý insan gücümüzün daha nitelikli hale gelmesini saðlayabilir.
Eðitim programlarýnýn yüz yüze yapýlmasý daha iyi bir seçenek. Ama eðitimin yaygýnlaþtýrmayý düþünüyorsak uzaktan, internet aracýlýðýyla olan eðitimlere de ihtiyacýmýz var. Çünkü uzaktan eðitime ulaþým daha kolay. Bu sebeple yüz yüze yaptýðým “Mutlu Evlilik Atölyesine” uzaktan eðitim formatýný da ekledim. Uzaktan olanýn yüz yüze olana karþý en az üç avantajý var. Birincisi, uzaktan eðitimle tam mahremiyet saðlanmýþ olacak. Eþler ekran karþýsýndaki beni görebilecekler ama ben onlarý göremeyeceðim. Ýkincisi, eþler evlerinden veya istedikleri yerden katýlabilecekler. Böylece seyahat etmek zorunda kalmayacaklar. Türkiye’nin her tarafýndan katýlabilecekler. Üçüncüsü ise, katýlým ücretler belirgin bir þekilde düþmüþ olacak. Otele ve organizasyon sürecine verilen para miktarý azalýnca, fiyat daha ekonomik hale gelmiþ olacak.