KEP Dönemi Başlyor

İnternet çağı; KOBİ'leri, tüm işletmeleri, hatta bireyleri değişime ayak uydurmayı, geleneksel bir duruş değil, artık anayasal bir zorunluluk haline getiriyor. Artık yeni bir dönem başlıyor. KOBİ'lerin elektronik ortamda her türlü ticari ve benzeri yazışmaları artık yasal bir statüye kavuşturuluyor. Belgeler de hukuki belge sıfatı kazanıyor. Gelişen teknolojiyle beraber iş yapış şekilleri de değişti.

Anayasal zorunluluk Yeni Türk Ticaret Kanunu'yla hayatımıza giren bir olgu olsa da dünyada yaşanan değişim de bizi teknolojiye ayak uydurmaya zorluyor. Bilindiği gibi yeni ticaret kanununda da işletmelere KEP zorunluluğu getirilmişti. Elektronik tebligat yönetmeliği ile e-tebligat almak için zorunlu hale getirilen Kayıtlı Elektronik Posta (KEP) hizmeti, artık banka talimatları, ekstre gönderimleri, kamu kurumları ile yazışmalar, ihale duyuruları, dava sonuçlarının gönderimi, telifli içeriklerin paylaşımı, yerel ve idari şikayetler, hizmet talepleri ve özel yaşamla ilgili onlarca farklı konu, KEP sistemi üzerinden kişi ve kuruluşlara elektronik olarak iletilebilecek.

Kamu kurumları ve şirketler için zorunlu olan KEP sistemi, çok kısa sürede bireyleri de içine alacak, sağlıklı ve güvenilir bir elektronik iletişim dönemi yaşayacağız. Belki iki üç yıl sonra insanlar doğduğunda bir KEP adresi verilecek. Aşıları, okul bilgileri, karneleri, notları, diploması KEP'e işleyecek. İleride başvurabileceği bütün resmi evraklarda bunları kullanılabilecek. KEP sistemi UYAP'la da entegre olacağı için; her türlü tebligat, hem çok hızlı olacak; hem de insan müdahalesi olmayacak.
Devlet bundan sonra tebligatları elektronik ortamda gönderecek. KOBİ'ler faturalaşmayı, ihbarlarını, ihtarlarını, bordrolarını bile bu sistem üzerinden yapacaklar. Bütün bu yazışmalar da hukuki belge niteliği taşıyacak.

Geçtiğimiz günlerde konuyla ilgili olarak TNB Kayıtlı Elektronik Posta Hizmetleri Sağlayıcılığı ve Tic. A.Ş. Genel Müdürü M. Kürşat Güney ile KEP'in hem kurumsal hayata, hem de bireysel hayata etkileri üzerine sohbet ettik.
Önce TNB KEP kimdir ondan bahsedelim. Türkiye Noterler Birliği Vakfının bir kuruluşu olan TNB KEP'i elektronik çağın postacısı ve noteri diye de tanımlayabiliriz. TNB KEP Hizmet Sağlayıcı olarak BTK tarafından lisanslanan Türkiye'nin ilk kuruluşu oldu. Yapılan iş aslında bir şekilde noterin şuanda yaptığı işin elektronik ortam versiyonudur. Siz bu sistem üzerinden resmi bir ileti atıyorsunuz, karşı taraf resmi bir ileti alıyor. Bu mailler üzerinden yapılan tüm yazışmalar mahkemeler tarafından da yasal bir delil olarak kabul ediliyor. TNB'de resmi evrakları alıyor. Karşı tarafa iletiyor. Yani elektronik posta taşımacılığı yapıyor.

TNB KEP Genel Müdürü M. Kürşat Güney, "KEP ile birlikte 'görmedim, duymadım, bilmiyorum' dönemi sona eriyor" diyor. "KEP; bize yeni bir dönemi işaret ediyor" diye sözlerine devam eden Güney'e göre Türkiye'de bu sisteme en büyük ilginin de İzmir ve Ege'li firmalar tarafından gösterildiğini belirtiyor. Güney, "Şu anda Ankara ve İstanbul'da hizmet veriyoruz. Ancak İzmir ve civar illerde de KOBİ sayısı çok fazla. KEP'e en hızlı cevabı da Ege Bölgesi verdi. Ege Bölgesi şirketleri diğer bölgelere çok daha fazla ilgi gösterdi. Bu ilgiyi görerek bizde 2014 başlarında İzmir'de bir şube açmayı planlarımız arasına aldık" sözleriyle bu teknolojik değişime yönelik İzmir ve Ege'li firmaların yenilikçi ve rekabetçi yapısına dikkat çekiyor.