Geçen hafta artýk Türkiye’nin de kendine özgü bir logosu olduðunu ve Türkiye’nin tanýnmasýnda bir araç olacaðýndan bahsetmiþtik. Ayrýca yalnýz logonun yeterli olamayacaðýný ve içinin doldurulmasý gerekliliðini söylemiþtik. Bu hafta dilerseniz bunu biraz daha açalým istedim.
Logo, sizin hayat felsefenizi simgeleyen yegâne ve tek kimliktir. Yani bir logoyu gördüðümüzde, düþünmeden, o budur bize dedirtecek olan kimliktir logo. Ýnsanlarýn ürün ve kurum seçmelerinde yol haritasýdýr o kurum ve kuruluþlarýn logosu. Bir araba pazarýnda gözünüz hep Mercedes’in yýldýzýndadýr, bütçeniz yetmese de gönlünüzde olan odur, o logo sizin için bir deðeri temsil eder. Telefon almak istediðinizde nasýl elma simgesi bir yol haritasý ise. Bunun yanýnda profesyonel kurumlar kýsa ve öz anahtar kelimeleri logolarýna eklerler. Mesela Nokia: insanlarý bir birine baðlayan, Samsung: Geleceði yarat, dünyaya ilham ver, Apple: farklý düþünceler. Acaba bu logonun yanýndaki slogan ‘Discover the potential’, bu logo için net bir tamamlayýcý mý?
Ülkeler kendilerini uluslararasý pazarda tanýtýrken, yabancý þirketleri kendi ülkelerine yatýrým yapmasý için cazip kýlarken, en belirgin özelliklerini ortaya çýkarmak isterler. Bunlardan en önemlileri genellikle, bulunabilir profesyonel istihdam, istihdamýn konuþulabilir birçok dile vakýf olmasý, istihdamýn alabileceði eðitimin seviyesi. Burada ülkedeki üniversitelerin tanýnmýþlýðý, dünya sýralamasýndaki yerleri çok önemlidir. Ayrýca þirketler, kendi bünyelerinden yöneticileri de yeni bir ülkeye gönderiyorsa, o ülkenin yabancýlara bakýþ açýsý, çok dilli eðitim veren kurumlarýn olup olmamasý, sosyal ve kültürel faaliyet alanlarýnýn geliþmiþliði, yaþam alanlarý, trafik, saðlýk ve güvenlik vs. Birçok konu gündeme gelebilmektedir. Tabi bunlarýn yanýnda ulaþým ve alt yapý olmazsa olmazlarý dýr yatýrýmcýlarýn. Yani yalnýz ve yalnýzca ucuz iþgücü yeterli deðildir birçok yatýrýmcý için, zaten tek baþýna ucuz iþgücü için gelenlerde daha ucuzunu bulduklarý an terk ederler sizi.
Hollanda
Geçenlerde Hollanda da idim, logo tanýtýmýndan sonra. Bu ülkenin kendisini nasýl tanýttýðýný merak ettim. Hollanda kendisini þu yedi baþlýkta dünyaya lanse ediyor ve yatýrýmcýlarý ülkelerine davet ediyorlar:
1. Avrupa’da stratejik bir lojistik lokasyon olduklarý için,
2. Vergilendirmede daha fazla avantajlar saðladýklarý için,
3. Mükemmel bir alt yapýya sahip olduklarý için,
4. En elveriþli ar-ge çalýþmalarýnýn yapýlabileceði eðitim kurumlarý olduðu için,
5. Uluslararasý ticaret ve düþünce kabiliyetleri olduðu için,
6. Ýþini bilen ve seven bir toplum olduklarý için en son olarak da,
7. Yaþanmasý en güzel bir ülke olduklarý için yatýrýmcýlarýn ülkelerini tercih etmeleri gerektiðini düþünüyorlar. Bu konuda iddialý olduklarý gibide gayet baþarýlýlar. Birçok uzak doðulu ve kuzey Amerikalý firmalarýn avrupa merkez ofisleri veya lojistik hatlarý Hollanda da bulunuyor.
Ayrýca iddia ettikleri þeyleri de yerinde gösterebiliyorlar. Tabi bunu rakamlarda da bulmak zor olmuyor. Konya kadar topraðý olan, Ýstanbul kadar nüfusu olan bir ülkeden bahsediyoruz. Ýhracat hacimleri yýlda 380 milyar dolar civarýnda ve ayrýca kendilerine özgü Philips, Unilever, Akzo Nobel, Shell, ING ve KLM gibi dünya markalarýna sahipler. Ve bu ülkenin kendine has tek bir logosu yok, size de ilginç gelmiyor mu?