Kýlýçdaroðlu diyor ki:
"Baþkan kanun yerine geçecek kararname çýkarabilecek."
Külliyen yalan.
Çünkü yeni sistemde Cumhurbaþkanýnýn "kanun yerine geçecek kararname çýkarma yetkisi" yok.
Ýþin gerçeði þu:
Mevcut sistemde Bakanlar Kurulunun/Baþbakanýn kararname çýkarma yetkisi var.
Yeni sistemde Baþbakanlýk olmadýðý için, iþbu yetki yürütmenin baþý olan Cumhurbaþkanýna veriliyor.
Yeni sistemde Cumhurbaþkanýnýn çýkaracaðý kararnameler, sadece yürütme alanýyla ilgili olacak.
Kararnameler kanuna uygun olacak.
Meclis, kanuna aykýrý olduðuna inanýrsa bunu Anayasa Mahkemesine götürecek.
Anayasa Mahkemesi kanuna aykýrýdýr derse, kararname iptal olacak.
Meclis isterse yeni bir kanun çýkararak, kararnameyi rafa kaldýrabilecek.
Kanunu yapan kim?
Meclis.
Kararnameler kanunun üstünde mi veya kanun hükmünde mi?
Hayýr!
Ne kanunun üstünde, ne de kanuna aykýrý olabilir.
O zaman Meclis’in kararnameler yoluyla devre dýþý veya etkisiz býrakýlacaðý iddiasý kocaman bir yalan.
Tam tersine, Meclis kanun yapýcý organ olarak ziyadesiyle belirleyici ve fonksiyonel olacak.
***
Kýlýçdaroðlu diyor ki:
"Baþkan Meclis’i feshedebilecek."
Külliyen yalan.
Çünkü fesih yok, seçimleri yenileme yetkisi var.
Ýþin gerçeði þu:
Mevcut sistemde Cumhurbaþkanýnýn zaten tek yanlý olarak ülkeyi seçime götürme, yani Meclis seçimini yenileme yetkisi var.
Cumhurbaþkaný bu yetkisini, 7 Haziran sonrasýnda Hükümet kurulamayacaðý anlaþýldýðýnda kullandý.
Mevcut sistemde Cumhurbaþkaný bu yetkisini kullandýðýnda ne oluyor?
Kendisi yerinde kalýyor, sadece Meclis seçime gidiyor.
Yeni sistemde ise bu yetki Meclis’e de veriliyor.
Meclis gerekli görürse, Cumhurbaþkaný seçimini yenileme kararý alabiliyor.
Mevcut sistemde sadece Cumhurbaþkanýna tanýnan bu yetki, yeni sistemde Meclis’e de tanýnýyor.
Dolayýsýyla yetkiler eþitlenmiþ oluyor.
Hangi taraf seçimleri yenileme kararý alýrsa, kendini de seçime götürmüþ oluyor.
Diyelim ki yeni sistemde Meclis, Cumhurbaþkanýnýn iþ ve iþlemlerinden rahatsýz olduðu için seçim kararý alýrsa, Cumhurbaþkanýyla beraber kendisi de seçime gidecek.
Ayný þey Cumhurbaþkaný için de geçerli.
Yeni sistem, iki tarafa verdiði bu yetki dolayýsýyla hem yasama organýný (Meclis), hem de yürütme organýný (Hükümet) güçlendirmiþ oluyor.
Dahasý, iki taraf arasýnda belirecek sorunlarýn çözümü için uzlaþmayý adeta dayatýyor.
Çünkü taraflar için seçim kararý almak, yeniden seçilebilmek için ciddi bir risk oluþturuyor.
Diyelim ki Cumhurbaþkaný seçimleri yenileme kararý almýþsa, bu durumda halký ikna edemezse tekrar seçilemez.
Meclis’te bu kararý alan parti veya partiler için de ayný þey geçerli. Onlar da Meclis’teki varlýklarýný yitirebilirler.
Sözün özü: Kýlýçdaroðlu'nun fesih bahsinde dedikleri külliyen yalan ve çarpýtma. Meclis tasfiye edilmiyor, tam tersine daha bir güçlü hale geliyor.