Baþlýktaki sorunun cevabý genel olarak herkes. Televizyon seyreden herkes izlediði dizi, haber ya da programa dair hissettiklerini yazabilir. Buraya kadar hiç sýkýntý yok. Zaten medyada bir sürü magazin, yaþam stili yazarý oturup televizyon üzerine yazýyorlar. Ancak iþ giderek þirazesinden çýkmaya ve televizyon emekçilerine haksýzlýk noktasýna dönmeye baþladý.
***
Birincisi,dizilerde oynayan yýldýzlarýn özel hayatýna dair yeni þeyler yazanlar televizyon deðil sonuçta magazin yazýyorlar. Üç-beþ televizyon programýna konuk olarak hatta ekranda sunuculuk yaparak falan televizyonculuk yazýlmaz.
Niye diyeceksiniz uzun uzadýya anlatayým...
Televizyonculuk aslýnda çok sayýda çarkýn, ayrý ayrý ve ayný zamanda birbirine baðlý olarak döndüðü bir sistemdir.
Hayatýnýn tek günü bir gününde bile rejiye girmemiþ, montaj yapmamýþ, canlý yayýn aracýndan yayýn götürmemiþ bir adam televizyonu ne kadar yazabilir?
Bazý sorular yazayým, televizyonculuktan anlarým diyenlere sorun:
Mesela 3G kamera üzerinden yayýn yapan muhabir stüdyonun sorusunu duyabilir mi?
Normalde duyamaz, o yüzden bir de soru sorulabilsin diye cep telefonundan aranýr muhabir?
Mesela bazen canlý yayýn araçlarýnda masa donar ya da jenaratör gider, böyle zamanlarda yayýný ekraný siyaha düþürmeden sürdürmek kimin iþidir? Bu arada ekraný siyaha düþürmek, namus algýsý gibidir televizyonculukta. Mesela artýk herkesin bir kýsmýna ulaþabildiði reytingler, dakikalýk olanlar dahil bir sürü analiz gerektirir.
Ýstanbul’un göbeðindeki bazý yerlerde canlý yayýn araçlarý iþe yatamaz zira binalardan çanak uyduyu görmez.
Sýcak ýþýk ne zaman tercih edilir mesela, sonra stüdyo þefi tam olarak ne iþ yapar, uyduya yollanan ve uydudan inen sinyalin kalitesini hangi birimin sorumluluðundadýr, bant programlar nereye yüklenir, senkron problemi nasýl çözülür, sanal stüdyo için green box ayarýný kimler yapabilir?
Daha yüzlerce soru sorabilirim size ama bu kadarý yeter sanýrým.
***
Televizyonda teknik, ana kumanda ve o an devam eden yayýnýn rejisini birbirini döndüren çarklar olarak düþünün.
Sonra haber ayrý, spor ayrý, iç yapýmlar ayrý, dýþ yapýmlar ayrý, reklam apayrý diþliler olarak çalýþýr. Mesela tüm dünya ajanslarýndan gelen görüntüler hangi havuzda birikir, oradan kim çeker görüntüleri? Arþiv dediðiniz bir kanalýn en önemli damarlarýndan biridir.
Zamanýnda çalýþtýðý kanaldan arþiv kopyalayýp bu yeni gittiði kanala satan adamlar da gördük... Sadece bilgi iþlem çarkýnýn durmasý halinde bir kanalýn yayýn yapamaz hale geldiði bir dünyada yaþýyoruzbugün.
Televizyonda ekran önünde görüneni yazmak kolaydýr.
Zor olan bir sýkýntý ya da kötü bir yayýnda hangi çarkýn doðru iþlemediðini ve diðer çarklarý bozduðunu bilmektir.
O yüzden televizyon yazýlarý dünyasýný ikiye ayýrýn. Bir,o dünyanýn karakterleri, yapým þirketleri, medya heveslisi zengin patronlarýna dair yazanlar bir de televizyonculuk dediðimiz sistemi daha fazla okuyabilenler...
Kimseye yazma demek olmaz ama bilmeden yazýnca insanlarýn yaptýðý haksýzlýklarýn sayýsý da artýyor.