Sinan Çetin’in Çanakkale Çocuklarý travmasýndan çýktýnýz mý? O zaman modern Türkiye’nin doðuþunu müjdeleyen bu zaferi doðru bir þekilde sinemalaþtýran Yeþim Sezgin’in Çanakkale 1915 filmini sakýn kaçýrmayýn!
BAZI filmler vardýr sinemadan daha fazla þey ifade eder, iþte bu hafta vizyona giren Çanakkale 1915 o önemli yapýmlardan biri. Neden bu film bizim için önemli? Son dönemde müthiþ bir kafa karýþýklýðý yaþanýyor. Bu milletin millet olma hikayesinin en önemli kavramlarý kirletiliyor. Bence bunun en büyük örneði de Sinan Çetin’in Çanakkale Çocuklarý’ydý. Modern Türkiye’nin doðuþunu müjdeleyen ve kendi topraklarýmýzý düþmana karþý koruduðumuz en masum savaþý siz savaþ karþýtý bir yapýma dönüþtürürseniz þehitlerimize, atalarýmýza hakaret etmiþ olursunuz. Neyse ki Yeþim Sezgin’in Çanakkale 1915’i geldi de bu kirlenme unutulacak bizim için.
YEÞÝM SEZGÝN’Ý ALKIÞLIYORUM
Bu hafta vizyona giren filmin sinemasal yapýsýný eleþtirebilirsiniz. Belki birçok yazar filmin hamasete dayandýðýný söyleyecek. Ama ben de diyeceðim ki ayný duygularý Tom Hanks’in Er Ryan’ý Kurtarmak, Mel Gibson’ýn We Were Soldiers, Nicolas Cage’in Wind Talkers veya300 Spartalý filmlerini seyrederken hissetmediniz mi? Hollywood veya dünyanýn baþka coðrafyalarý kendi hikayelerini anlatýrken her þeyi yapacak, biz kendi kahramanlýk hikayelerimizi kahramanlýklarý öne çýkararak anlattýðýmýzda hamaset yapmýþ olacaðýz. Yok öyle þey! Bu millet kendi hikayelerini tam da böyle seyretmek istiyor ve bunu da hak ediyor. Kendi tarihimizden utandýðýmýz yetmedi mi? Bütün dünya emperyalizmin romanýný yazarken masum, biz kurtuluþ hikayemizi yaparken emperyalist olacaðýz öyle mi? Bu film yeni Türk sinemasýnýn satýrbaþlarýndan biridir. Fetih 1453’ün açtýðý yolda giden ileriye atýlmýþ iyi bir adýmdýr. Hala sinemasal olarak eksiklerimiz var. Ýnsan hikayesinden yararlanarak derdini anlatmakta zafiyet göstermekte. Kurgudan daha çok canlandýrma belgesel tadýnda. Ama bütün yaþadýðýmýz dönemin entelektüel sýnýfýnýn baskýcý konjonktürüne karþý cesaretle atýlmýþ bir adýmdýr. Filmin yönetmeni Yeþim Sezgin’i alkýþlýyorum. Hep söylerim Türkiye bu tür korkusuz kadýnlarýn omuzlarýnda yükselecek. Hiçbir filmde Türk bayraðýnýn bu kadar idealize edilerek kullanýldýðýný görmedim. Hiçbir filmde Mehmetçik için bu kadar temiz gözyaþý akýtmadým. Film Turgut Özakman’ýn romanýndan uyarlama. Roman uyarlamasý her zaman için sinema adýna risktir. Çünkü rakibi, yani yazýlmýþ olan roman orijinaldir. Yani rakibiniz orijinal siz onu uyarlayansýnýzdýr. Ve çok az film Çanakkale 1915 gibi uyarlandýðý romanýn bütün hissini üzerinde taþýr, hatta daha ileriye geçebilir.
Gelelim canlandýrmanýn bir belgesel tadýnda olmasýna... Daha yeni Adana Film Festivali’nde belgesel olan Babamýn Sesi En Ýyi Film ödülünü almadý mý? Ayný festivalde sonuna kadar belgesel olan Siirt’in Sýrrý kurgu ödülü almadý mý? Üstelik ayný film Antalya’da en iyi belgesel seçilmiþken. Bütün bunlardan dolayý kimse filmin belgesel yanýný karþýmýza zaaf olarak getirmesin. Gelelim oyunculuklarýna, oyunculuklarýn hepsi bir çizginin üstündeydi. Özellikle Atatürk’ü canlandýran Ýlker Kýzmaz bunlarýn en iyilerinden biriydi. Ne yönetmen Sezgin ne de oyuncu Kýzmaz Atatürk’ü gereksiz bir putlaþtýrma, idealize etme peþine düþmüþler. Neyse onu perdeye yansýtmýþlar. Zaten bu da bir üstün liderin geliþini müjdeleyen performansýn sergilenmesine yetmiþ. Tabii Ufuk Bayraktar’ý da es geçemeyiz. Zeki Demirkubuz’un sinemamýza hediye ettiði bu isim her filmiyle gözümde büyümekte. Hem seçtiði roller hem oynadýðý filmler onun performansýný yücelten yapýmlar. Çünkü kendi kimliðinin ve politik görüþünün izlerini taþýyor bu tercihler. Þu dönemde üst üste bu tür filmlerde yer almak cesaret ister. Zaten Türk sinemasýnýn en büyük eksiði de yaratýcýlarýndaki cesaret eksikliðidir. Bu filmin özelliði sinemasal kalitesi deðil içinde yaþattýðý vatan sevgisidir. Herkesin gitmesi ve seyretmesi gereken bir film Çanakkale 1915.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Yönetmen: Yeþim Sezgin Senaryo: Turgut Özakman Oyuncu: Ýlker Kýzmaz, Þevket Çoruh, Barýþ Çakmak, Serkan Acar, Rýza Akýn Tür: Savaþ, belgesel Yapým: Türkiye, 2012
OÐLUM BAK GÝT
ORHAN hayatý boyunca þansýzlýklar ve kýsmetsizlikler yaþamýþ bir taksicidir. Yaþamýnda herþey ters gidiyordur. En yakýn dostlarý Kürþat (Metin Yýldýz) ve Teoman (Veysel Diker), Orhan’ýn bu kýsmetsizliðini atmasý için ellerinden geleni yapsalar da sonuç sýfýrdýr. Kulaktan dolma kocakarý tarifleriyle þanssýzlýðýný kýrmaya çalýþan Orhan, bunda baþarýlý olamayýnca durumunu bilimin ve ilimin ýþýðýnda çözmeye karar verir.
FÝLMÝN KÜNYESÝ Yönetmen: Kamil Çetin Senaryo: Þeyda Delibaþý Oyuncu: Metin Yýldýz, Yavuz Seçkin, Selahattin Taþdöðen, Veysel Diker Tür: Komedi Yapým: Türkiye, 2012, 88 Dak.
PARANORMAL ACTIVITY 4
GERÝLÝM dozunun yüksek olduðu filmde Katie ve Hunter yeni bir eve taþýnýp temiz bir sayfa açmayý diliyorlar. Ancak geçmiþleri peþlerini býrakmýyor. Katie ve Hunter’ý ziyaret eden komþularý da gerçeküstü olaylardan nasiplerini alýyor.
FÝLMÝN KÜNYESÝ Yönetmen: Ariel Schulman, Henry Joost Senaryo: Oren Peli, Zack Estrin Oyuncu: Katie Featherston, Brady Allen, Tommy Miranda, Matt Shively Tür: Korku Yapým: ABD, 2012, 88 Dak.
BENÝM ANNEM BÝR DÝNOZOR
ERNÝE, kardeþi Julia ve Max’le Dinozor Müzesi’ne gizlice girer. Yakalanmalarý üzerine Ernie ve Julia, Max’lerin evine kaçar. Max’in babasýnýn icat ettiði zaman makinesine girer ve kendilerini dinozorlarýn arasýnda bulur.
FÝLMÝN KÜNYESÝ Yönetmen: Yoon Suk Choi, John Kafka Senaryo: Adam Beechen Tür: Animasyon Yapým: ABD, 2012
PARANORMAN
ZOMBÝLER küçük bir kasabayý kuþatýrsa kim yardýma çaðrýlabilir? Bu görev için ölülerle ve hayaletlerle konuþabilen küçük bir kasabalý olan Norman’dan baþka seçenek yoktur. Kasabasýný yüzyýllardýr süren bir lanetten kurtarmak için Norman’ýn zombilerin yaný sýra hayaletler, cadýlar ve en kötüsü de moronlaþmýþ yetiþkinlerle mücadele etmesi gerekecektir.
FÝLMÝN KÜNYESÝ Yönetmen: Sam Fell, Chris Butler Senaryo: Chris Butler Tür: Animasyon Yapým: ABD, 2012, 112 Dak.
BluRay ve DVD’ler
SHERLOCK HOLMES: GÖLGE OYUNLARI
ARTUR Conan Doyle’un meþhur dedektiflik romaný kaynaklý yeni Sherlock Holmes serisi, ikincisinde çýtayý daha da yükseklere koymuþ. Yönetmenin üst düzey sinema zekasý ve video klip estetiðinin son aygýtlarýyla üretilen ormandaki çatýþma sahnesi, adeta Orson Welles’in döneminde nasýl çektiðini anlayamadýðýmýz devasa sekanslarý hatýrlatýyor.
DVD: Warner’ýn yapým aþamasý logolu menü tasarýmýnýn yeni bir yorumu... Ancak yapým belgeselleri her þeye raðmen tatmin ediyor. Film: 6/ DVD: 4
SÜRÜCÜ (DRIVE-2011)
GANGSTER filminin alt türü olarak Jean-Pierre Melville’in Le Samourai’si ile doðduðu bilinen kiralýk katil filmi, burada Michael Mannesk stilize bir yapýyla doldurulmuþ. Drive, araba tamirciliðinden dublörlüðe sürücülükten tetikçiliðe her türlü iþ yapan bir karakterin gerçek anlamda varoluþsal bütünlenme çabasýnýn hikayesi.
DVD: Fotoðraf galerisi ve TV tanýtmý da eklere ‘artý’ katký yapsa da yeterli deðil. Film: 8/ DVD: 3
KARANLIKLAR ÜLKESÝ: UYANIÞ
Serinin dördüncü filmi Karanlýklar Ülkesi: Uyanýþ 70 milyon dolarlýk bütçesiyle mitin kapsamýndaki ‘bilimkurgu’ temsili olarak iþlev veriyor. Måns Mårlind-Björn Stein ikilisinin Storm ve Shelter ile gördüðümüz korku/bilimkurgu ve ana akým hikaye anlatma sinemasý hakimiyeti burada sapýna kadar iþliyor.
DVD: Fida’nýn klasikleþen ‘röportaj+kamera arkasý’ bileþimini sunan DVD’nin aktarýmý da standartlarý tutturuyor. Film: 5/ DVD: 3