Bu köþeden birkaç dile getirdiðim ve esasen Sayýn Cumhurbaþkanýmýz Recep Tayyip Erdoðan’ýn da sürekli dile getirdiði bürokrasinin azaltýlmasýna dönük önerimizde henüz bir geliþme olmadý. Konunun önemi ve saðlayacaðý bürokratik ve ekonomik tasarruf dikkate alýndýðýnda bu deðiþikliðin her kese ciddi avantajlar saðlayacaðý aþikardýr.
Konu 1774 sayýlý Kimlik Bildirim Kanununa göre her iþyerinde iþe giren, iþten ayrýlan ve çalýþma yeri deðiþen çalýþanlarýn 3 iþ günü içinde polis veya jandarma karakoluna bildirilmesine iliþkindir. Esasen iþyerleri çalýþanlarýn iþe giriþlerini ve iþten çýkýþlarýný SGK müdürlüklerine bildiriyor. SGK kayýtlarýnýn daha doðru olduðu ve her iþyerinin düzenli bir þekilde SGK’ya bildirim yaptýðý dikkate alýndýðýnda, buradan polis ve jandarmanýn verileri çekmesi veya buradan gerekli takip ve kontrolü yapmasý daha saðlýklý olacaktýr.
Adý var, uygulamasý yok
1774 sayýlý Kimlik Bildirme Kanunu uyarýnca tüm iþ yerlerinin çalýþanlarýnýn iþe baþlama ve ayrýlýþlarýný emniyet veya jandarmaya bildirme yükümlülüðü 12 Eylül öncesi dönemde terör eylemlerini önlemek üzere çýkartýlmýþ bir yasadýr. Yasa uzun süredir yürürlükte olmasýna raðmen uygulamada birçok iþyeri bu yükümlülükten haberdar olmadýðý gibi bildirimler de saðlýklý deðildir.
Binlerce iþçi çalýþtýran ve yüzlerce-binlerce þubesi olan fabrikalar, maðazalar, bankalar, market gibi iþ yerlerinde her gün yüzlerce kiþi için bildirim yapmamanýn getirdiði yük iþletmeleri zor durumda býrakmakta olup, yüzde 99’u da bu yükümlülüðü uygulamadýðý için ciddi para cezasý riskleri ile karþý karþýyadýr. Özellikle tüm iþyerlerini etkileyen bu maðduriyetin çözülmesi ile vatandaþlarýmýzýn teveccühlerine mazhar olunacaktýr.
Zaten SGK’ya bir gün önceden çalýþmaya baþladýðý bildirilen bu kiþiler için ilave bir yük getirilmesinin anlamý ve gereði yoktur. Kolluk kuvvetlerinin gerekli bilgilerin Sosyal Güvenlik Kurumu’nun sisteminden alýnmasý saðlanmalýdýr.
Çalýþanlarýn kamu kurumlarýna bildirimine iliþkin farklý yasalarda düzenlemeler bulunmaktadýr. Çalýþanlarýn bildirimlerinde yaþanan karmaþayý çözmek, bürokrasiyi ve sýkýntýlarý ortadan kaldýrmak için 5838 sayýlý yasanýn 5. maddesi ile 5510 sayýlý yasaya, kuruma yapýlan bazý bildirimlerin yeterli sayýlmasý baþlýklý Ek 1. Madde eklenmiþti.
2009 yýlýnda yapýlan bu düzenlemeyle iþverenler tarafýndan, SGK’ye yapýlan sigortalý ve iþyerlerine iliþkin bildirimlerin; 5953 sayýlý kanun, 4447 sayýlý Ýþsizlik Sigortasý Kanunu, 4857 sayýlý Ýþ Kanunu hükümleri uyarýnca Bakanlýk ile ilgili bölge müdürlüklerine ve Türkiye Ýþ Kurumu’na yapýlmasý gereken bildirimlerin yerine geçeceði hüküm altýna alýnmýþtýr.
Ancak burada sýkýyönetim döneminde çýkartýlmýþ olan 1774 sayýlý Kimlik Bildirim Kanunu’na göre yapýlan bildirimlerin de eklenmesi gerekmektedir.
5510 sayýlý yasanýn Ek 1. Maddesinde yapýlacak ilave bir düzenlemeyle SGK’na yapýlan sigortalý ve iþyerlerine iliþkin bildirimlerin 1774 sayýlý Kimlik Bildirim Kanununa göre yapýlmasý gereken bildirimlerinin yerine geçeceðinin hüküm altýna alýnarak bürokrasiye ve emek israfýna sona verilmelidir.
Çözüm Önerisi:
Hâlihazýrda çalýþmalarý devam eden KHK’ya bir madde eklenmesiyle bu sorun kaldýrýlabilecektir. Ýçiþleri Bakanýmýz Sayýn Süleyman Soylu eski Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanýmýz olmasý hasebiyle her iki kurumu da yakýndan tanýmaktadýr. Sorunun çözümünde de Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanýmýz Sayýn Mehmet Müezzinoðlu’yla birlikte büyük katkýsý olacaðýna inanýyorum.
5510 sayýlý yasanýn Ek 1. Maddesinde yapýlacak ilave bir düzenlemeyle SGK’na yapýlan sigortalý ve iþyerlerine iliþkin bildirimlerin 1774 sayýlý Kimlik Bildirim Kanununa göre yapýlmasý gereken bildirimlerinin yerine geçeceðinin hüküm altýna alýnmasýyla sorun çözülecektir.
Böylece ikinci bir kez fuzuli bildirimle hem devletin bu için görevlendirdiði polis veya asker personeli daha etkin bir görevde kullanmasý mümkün olacaðý gibi, yýllýk 40-50 milyon sayfadan fazla fotokopi kaðýdý tasarruf edilerek ayrýca emniyet birimlerinde arþivlenmesi sorunu da kalmayacaktýr.