Yaklaþýk 1 yýl önce yine bu köþemdeki yazýda ‘Sýkýyönetim yasasý ceza yaðdýracak!’ diye yazmýþ ve uyarmýþtýk. Bugün halen iþyerlerinin en çok þikayet ettiði konulardan birinin de kimlik bildirim konusu olduðunu görüyoruz.
Öyle bazý yasalar var ki, aradan onlarca yýl geçmesi ve o dönemin toplumsal koþullarýnýn geçerliliðini yitirmesi nedeniyle de bugün için bir anlamý bulunmamaktadýr. Örneðin halen yürürlükte olan Þapka Kanununu uygulasak tüm ülkeyi hapse atmamýz gerekir. Yine bu tür yasalardan biri de 1774 sayýlý Kimlik Bildirim Kanunudur.
26/6/1973 tarihinde terör eylemlerinin en üst düzeyde olduðu bir dönemde çýkarýlmýþ olan 1774 sayýlý Kimlik Bildirim Kanunu kapsamýnda hem otel, motel, han, pansiyon, bekar odalarý, kamp, kamping, tatil köyü ve benzeri her türlü, özel veya resmi konaklama yerleri ile özel saðlýk müesseseleri, dinlenme ve huzur evleri, dini ve hayýr kurumlarýnýn sosyal tesislerinin sorumlu iþleticilerine konaklayanlarýn bilgilerini kolluk kuvvetleriyle paylaþmak ve hem de tüm iþ yerlerinde çalýþanlarýn ve buralarda her türlü barýndýrýlanlarýn, iþe girenlerin, iþten ayrýlanlarýn ve çalýþanlarýn, iþyeri deðiþtirilenlerin genel kolluk örgütüne bildirilmesi gerekiyor.
Ayrýca, öðrenci yurtlarý ve benzeri yerlerde çalýþanlar ile bu yerlerde kalmakta olan öðrenciler için o yerin sorumlu iþleticisi tarafýndan örneðine uygun kimlik belgesi doldurularak üç gün içinde genel kolluk örgütüne verilmesi zorunlu tutulmuþtur.
Özellikle binlerce iþçi çalýþtýran ve yüzlerce-binlerce þubesi olan maðazalar, bankalar, market gibi iþ yerlerinde her gün yüzlerce kiþi için bildirim yapmanýn getirdiði yük iþletmeleri zor durumda býrakmakta olup, yüzde 99’u da bu yükümlülüðü uygulamadýðý için ciddi para cezasý riskleri ile karþý karþýyadýr.
1774 sayýlý Kimlik Bildirme Kanunu uyarýnca tüm iþ yerlerinin çalýþanlarýnýn iþe baþlama ve ayrýlýþlarýný emniyet veya jandarmaya bildirme yükümlülüðü 12 Eylül öncesi dönemde terör eylemlerini önlemek üzere çýkartýlmýþ bir yasadýr. Ýstisnasýz her iþ yerini zor durumda býrakacak bu yükümlülüðün artýk kaldýrýlmasý gerekmektedir. Zira zaten çalýþanlarýn bu bildirimleri SGK’ya yapýlmaktadýr.
Zaten SGK’ya bir gün önceden çalýþmaya baþladýðý bildirilen bu kiþiler için ikinci ve ilave bir yük getirilmesinin anlamý ve gereði yoktur.
Özellikle þu seçim sürecinde artýk bir anlamý ve önemi kalmamasýna raðmen, paralel yapý tarafýndan toplumu etkilemek için kullanýldýðýný üzülerek müþahede ediyoruz.
Seçim öncesi birçok iþyerine özellikle paralel yapýya mensup emniyet görevlilerince, insanlarý tedirgin etmek için 1774 sayýlý Kimlik Bildirme Kanununa göre çalýþanlarýn kimlik bilgilerinin matbu formlarla bildirilmesi isteniyor.
Gerçekten de günümüz þartlarýnda yararý ve gereði kalmayan, iþletmeler üzerinde adeta kambur olarak duran 1774 sayýlý Kimlik Bildirme Kanunu kaldýrýlmalýdýr. Kolluk kuvvetleri SGK sistemi üzerinden takipte bulunmalýdýr. Gerekli bilgilerin Sosyal Güvenlik Kurumu’nun sisteminden alýnmasý saðlanmalýdýr.
Eksik gün bildirim çilesi de sona ermeli
10 ve üzerinde sigortalýnýn çalýþtýrýldýðý aylara iliþkin özel sektör iþyerlerinde eksik gün bildirim nedenlerinin aylýk prim ve hizmet belgesinde belirtilmesi yeterlidir. Bu iþyerleri için ayrýca eksik gün bildirim formu ile eki belgeler aranmaz.
Ancak, 10’dan az çalýþaný olan iþyerleri için bu durum her ay bir çile oluþturuyor. Ýþverenler zaten Sosyal Güvenlik Kurumu’na aylýk bildirimlerinde, eksik gün kodu seçerek, sigortalýlarýnýn neden 30 günden az bildirildiðini, Kurum’a bildirmektedir. Ayrýca bu iþverenlerden bir de eksik gün formu alýnmasý ve eksik günün ispatýnýn beklenmesi, hem iþverenler hem de memurlar için büyük bir yük oluþturuyor.
10’un altýnda sigortalý çalýþtýran iþyerleri için de bu uygulamanýn bir an önce kalkmasý gerekmektedir.