Kýrýk kalplerde yaþayan peygamber

Vizyona girmeden olay olan Hz. Muhammed’in çocukluk ve gençlik yýllarýný anlatan ‘Hz. Muhammed: Allah’ýn Elçisi’ sinemalarda. Yönetmen Majid Majidi’nin filmi bakýn nasýl olmuþ...

Majid Majidi ile 2012 yýlýnda Mardin’de bir görüþme yapmýþtýk. O dönemde ‘Hz. Muhammed: Allah’ýn Elçisi’ filminin çekim hazýrlýklarý sürüyordu. Majidi projeyi anlatýrken radikal bir söylemde bulunmuþ “Peygamberimiz günümüzde yaþasaydý dinimizi anlatmak için mutlaka sinemayý kullanýrdý” demiþti. Gerçekten de sinema artýk bu kadar önemli. Bu yüzden Hz. Ýsa ve diðer peygamberleri anlatan yüzlerce film varken bizim dinimizi ve yüce Peygamberimizi anlatan film sayýsý bir elin parmaklarýný geçmiyor. Gelelim filme, doðal olarak bu filmi karþýlaþtýracaðýmýz tek bir yapým var, o da Mustafa Akkad’ýn ‘Çaðrý-Messenger’ý. Ýki film arasýnda konu olarak en büyük fark ‘Hz. Muhammed: Allah’ýn Elçisi’ filminin Peygamberimizin çocukluðuna odaklanmasý. ‘Çaðrý’ bilindiði gibi Müslümanlýðýn çýkýþýný ve yayýlýþýný anlatýr. Temelinde savaþlardan, acýlardan çok Peygamberimizin doðuþ döneminde onun geliþini müjdeleyen mucizelerle baþlýyor film. Daha sonra ise dedesi Ebu Muttalip ve amcasý Ebu Talip’in korumasýnda gelecekteki mucizelerinin izlerini görüyoruz. Filmin bir özelliði de Arap kabilelerinin o dönemdeki sosyal iliþkilerini ve aile baðlarýný neredeyse belgesele yakýn bir tarzda bize veriyor olmasý. Kuran’ý Kerim’deki bir çok ayetin burada nasýl çýktýðýný kendine göre yorumlamýþ Majidi. Özellikle dikkatimi çeken Peygamberimizin kadýnlara verdiði deðeri filmde birçok yerde görmemiz; emsela Peygamberimizin kýz çocuðunu öldürmek üzere olan adamýn kucaðýna bebeði vererek “Gözlerine bak ayný sen” demesi ve adamýn o minik gözlere bakarken geçirdiði deðiþim. Film Müslümanlýðýn diðer dinlerden farklý olarak ezilen insanlarýn, fakirlerin, maðdurlarýn dini olduðunu bize bir kere daha hatýrlatýyor. Bir papaz onun peygamberliðini sorgularken “Yaradaný nerede bulursun” dediðinde Hz. Muhammed’in “Kýrýk kalplerde bulurum” diye cevap veriyor. Yazarken bile tüylerim diken diken oluyor... Ben bir filmden baþka ne beklerim ki? Tabii bu filmin diðer bir önemli mesajý da günümüzün Müslüman coðrafyasýna geliyor: “En kötü durumda bile umudunu ve inancýný yitirme.” Film Hollywood tarzý dini filmlerin jargonunu kullanýyor. Hem kamera açýlarý hem resmedilen atmosfer daha çok Hz. Ýsa veya Musa’yý anlatan filmlerin sinematografisine benziyor. Ýþte bu noktada da ‘Çaðrý’ filminin farklýlýðý ortaya çýkýyor. Peygamberimizin doðumunda annesinin onu sarýlýp mucizevi bir ýþýk altýnda resmedildiði sahne neredeyse bilindik kilise gravürlerinden pek de farklý deðil. Ayrýca Peygamberimizin en büyük mucizesi Kuraný Kerim’dir. Biz onu ölüleri diriltmesi veya denizi ortadan yarmasýyla bilmeyiz. Onu Allah’ýn sözlerini bize taþýmasýyla biliriz. Ve onun diðer bir özelliði ise beþeri olmasýdýr, onun gücü buradan gelir. O mucizevi bir insandýr ve Allah’ýn peygamberidir. Majid Majidi’nin filminde kullanýlan mucizelerin Peygamberimizin bu yönünü biraz geride býraktýðýný düþünüyorum. Bu eksiklik ise filmde kullanýlan müziklerle telafi ediliyor. Sanki Majidi’nin kamerayla yapamadýðýný filmin müziklerini yapan A. R. Rahman týnýlarýyla baþarabilmiþ. O kadar etkileyici müzikler var ki filmi seyrederken gözlerimden çok kulaklarýmla özümsedim. Filmin soundtrack’ýný sabýrsýzlýkla bekliyorum. Gelelim Peygamberimizin filmde nasýl gösterildiðine; uzun zamandýr filmde peygamberin cisminin gösterilmesi eleþtiriliyor. Gerçekten de peygamberimizin çocukluðu ve gençlik hali yüzü gösterilmeden ama bir oyuncu tarafýndan canlandýrýlarak yer alýyor. Ayný zamanda sesi de filmde kullanýlmýyor. Onun yerine Peygamberimiz konuþtuðunda bir sessizlik var ve alt yazýlarla onun söyledikleri veriliyor. Ben dini olarak bu duruma bir eleþtiri getirmiyorum ama ‘Çaðrý’ filminin peygamberimizin ne cismini ne de söylediklerini alt yazý ile vermemesine raðmen etkileyiciliðinin daha fazla olduðunu düþünüyorum. Bunda ‘Çaðrý’ filmindeki oyunculuklarýn ‘Hz. Muhammed: Allah’ýn Elçisi’ filmindeki oyuncu performanslarýndan daha iyi olmasýnýn etkili olduðuna inanýyorum.

“Yaradaný nerede bulursun” sorusuna Peygamberimiz, “Kýrýk kalplerde” demiþ.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Filmin orijinal adý:

Muhammad: The Messenger of God

Yönetmen: Majid Majidi

Senarist: Majid Majidi

Oynayanlar: Mahdi Pakdel,

Sareh Bayat, Mina Sadati,

Mohsen Tanabandeh

Yapým: 2015,

Ýran,178 Dk.

VÝZYONDAKÝLER

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Pedro Almodovar

Senarist: Pedro Almodovar

Oynayanlar: Emma Suarez, Adriana Ugarte, Daniel Grao, Inma Cuesta

Yapým: 2016, Ýspanya, 99 Dk.

Julieta

Kocasý Xoan’ýn ölümünün ardýndan Julieta, kýzý Antia ile Madrid’te yeniden bir hayat kurmaya çalýþmaktadýr. Ancak yaþadýklarý acý, onlarý birbilerine yakýnlaþtýrmak yerine uzaklaþtýrýr. 18 yaþýna kadar annesiyle yaþayan Antia, bir gün evi terk eder. Julieta kýzýný ararken, onun hakkýnda ne kadar az þey bildiðini keþfeder. Bir gün Antia’nýn en yakýn arkadaþý Bea’yle yolda karþýlaþýp kýzýnýn yerini öðrendiðinde Julieta’nýn geçmiþine olan yolculuðu ve hesaplaþmasý da baþlar.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Filmin orijinal adý: The Accountant

Yönetmen: Gavin O’Conner

Senarist: Bill Dubuque

Oynayanlar:Ben Affleck, Anna Kendrick, J. K. Simmons, Jon Bernthal

Yapým: 2016, ABD, 128 Dk.

Hesaplaþma

Christian Wolff, sayýlara insanlardan çok daha yakýn olan bir matematik dahisidir. Küçük bir kasabada bulunan muhasebe ofisinin arkasýna gizlenen Christian, dünyanýn en tehlikeli suç örgütlerinden bazýlarý için serbest zamanlý bir muhasebeci olarak çalýþmaktadýr. Ancak milyon dolarlýk bir açýk sayesinde birçok kiþi ölmeye baþlayacaktýr.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Yýlmaz Erdoðan

Senarist: Yýlmaz Erdoðan

Oynayanlar:Yýlmaz Erdoðan, Songül Öden, Farah Zeynep Abdullah, Þükran Ovalý

Yapým: 2016, Türkiye

Ekþi Elmalar

1970’li yýllarýn sonunda Hakkari’de muhteþem bir elma bahçesi içindeki evde baþlayan ve 1990’lý yýllarýn sonunda Antalya’da son bulan hikâyesi ile Ekþi Elmalar, Türkiye’nin 30 yýllýk yakýn tarihini, Yýlmaz Erdoðan’ýn canlandýrdýðý Belediye Baþkaný Aziz Özay, eþi Ayda ve birbirinden güzel kýzlarý Muazzez, Türkan, Safiye ve diðer fertleriyle, kalabalýk bir aile hikâyesiyle beyazperdeye taþýyor.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Filmin orijinal adý: Kubo and the Two Strings

Yönetmen: Travis Knight

Senarist: Marc Haimes

Seslendirenler:Ege Gürel, Kadir Çermik, Burcu Baþaran, Bedia Öztep

Yapým: 2016, ABD, 101 Dk.

Kubo ve Sihirli Telleri

Zeki ve iyi kalpli Kubo, Hosato, Akihiro ve Kameyo’nun da yaþadýðý sahil kentinde insanlara hikâyeler anlatarak mütevazý bir hayat sürmektedir. Ama sessizliði, eski bir kan davasýnýn peþine düþen kötü bir ruhu kazara çaðýrmasýyla bozulur. Artýk kaçmak zorunda olan Kubo, güçlerini Maymun ve Böcek’le birleþtirir. Ailesini kurtarmak ve samuray savaþçýsý olan þehit babasýnýn gizemini çözmek için sefere çýkar.