Kýsa çalýþma ödeneði üç ay uzayacak mý?

Hepimizi derinden etkileyen Covid-19 salgýnýnýn ekonomik etkilerini azaltmak için alýnan önlemlerden birisi de kýsa çalýþma ödeneðinden yararlanma þartlarýnýn kolaylaþtýrýlmasý olmuþtu.

Ayný zamanda koronavirüsü Covid-19 etkisi, ÝÞKUR Yönetim Kurulu tarafýndan “Dýþsal Etkilerden Kaynaklanan Zorlayýcý Sebep” olarak kabul edildi.

Bir çoðumuzun bu süreçte çok kez duyduðumuz kýsa çalýþma; üç ayý geçmemek üzere genel ekonomik, sektörel veya bölgesel kriz ile zorlayýcý sebeplerle; iþyerinde uygulanan çalýþma süresinin, iþyerinin tamamýnda veya bir bölümünde geçici olarak en az üçte bir oranýnda azaltýlmasýný veya süreklilik koþulu aranmaksýzýn en az dört hafta süreyle faaliyetin tamamen veya kýsmen durdurulmasýdýr.

Ýþyerindeki çalýþma süresinin iþyerinin tamamýnda veya bir bölümünde geçici olarak en az üçte bir oranýnda azaltýlmasýný veya süreklilik koþulu aranmaksýzýn en az dört hafta süreyle faaliyetin tamamen veya kýsmen durdurulmuþ olmasý anlamýna geliyor.

Günlük kýsa çalýþma ödeneði; sigortalýnýn son oniki aylýk prime esas kazançlarý dikkate alýnarak hesaplanan günlük ortalama brüt kazancýnýn % 60’ýdýr. Bu þekilde hesaplanan kýsa çalýþma ödeneði miktarý, aylýk asgari ücretin brüt tutarýnýn % 150’sini geçemez.

YARARLANMA ÞARTLARI

Kýsa Çalýþma Ödeneðinden Yararlanýlabilmesi Ýçin;

· Ýþverenin kýsa çalýþma talebinin iþ müfettiþlerince yapýlacak inceleme sonucu uygun bulunmasý,

· Kýsa çalýþmaya tabi tutulan iþçinin kýsa çalýþmanýn baþladýðý tarihte çalýþma sürelerini ve prim ödeme þartlarýný saðlamýþ olmasý (Covid-19 etkisiyle yapýlan kýsa çalýþma baþvurularýnda, son 60 gün hizmet akdine tabi olmak kaydýyla son 3 yýl içinde 450 gün prim ödemiþ olmasý),

· Ýþ müfettiþlerince yapýlacak inceleme sonucu kýsa çalýþmaya katýlacaklar listesinde iþçinin bilgilerinin bulunmasý (Ýþ Müfettiþi uygunluk incelemesi sonucu beklenmeden kýsa çalýþma ödenekleri iþçiye ödenmektedir),

· Ýþyerinde kýsa çalýþma uygulanan dönemde 4857 sayýlý Ýþ Kanununun 25/II numaralý bendinde yer alan sebepler dýþýnda bir gerekçeyle iþveren tarafýndan iþçi çýkarýlmamasý gerekmektedir.

Birçok kiþinin düþündüðünün aksine Kýsa Çalýþma Ödeneði iþverene yapýlan destek, yardým, teþvik veya hibe olmayýp, doðrudan iþçiye yapýlmakta olup, iþçinin ileride alacaðý iþsizlik ödeneðinden mahsup edilmektedir. Burada esas amaç, iþverenlerin bu zorlu süreçte iþten çýkarmamasý ve iþçinin iþsiz kalmamasý, iþine devamýnýn saðlanmasý, genel salgýn sona erip hayat normale döndüðünde iþçi ve iþverenin kaldýklarý yerden çalýþmaya/üretime devam etmelerinin saðlanmasýdýr.

ÝÞ DÜNYASI NE ÝSTÝYOR?

Bir çok þirket kýsa çalýþma ödeneðine mart ayý itibariyle baþvurdu. Dolayýsýyla Haziran ayýnýn ilk haftalarýnda 3 aylýk süreleri dolmuþ olacak.

Ýþ dünyasýný temsilen Ýstanbul Ticaret Odasý (ÝTO) Baþkaný Þekib Avdagiç tarafýndan dile getirilen kýsa çalýþma ödeneði süresinin üç ay daha uzatýlmasý iþ dünyasýnda ve kamuoyunda da güçlü bir karþýlýk buldu. Ayrýca hem emek ve iþçi kesimini temsil eden Türk-Ýþ ve Hak-Ýþ sendikalarý, hem de iþveren örgütlerini temsil eden TÝSK Kýsa Çalýþma Ödeneði’nin sigortalýlýk ve prim ödeme þartý aranmaksýzýn tüm çalýþanlarýn ödenekten faydalandýrýlacak þekilde 2020 sonuna kadar uzatýlmasýný istedi.

Ancak hemen belirtelim ki, kýsa çalýþma ödeneðinin süresini altý aya kadar uzatmaya ve iþsizlik ödeneðinden mahsup edilip edilmeyeceðini belirleme yetkisi sayýn Cumhurbaþkanýmýza aittir.