Koalisyon trafiðinde 3. hafta tablosu

AK Parti, CHP ve MHP ile görüþüyor; CHP de MHP ve HDP ile görüþüyor; 

HDP ile AK Parti arasýnda da temaslar var, ancak ciddi deðil.

- AK Parti bütün kartlarý açýk tutuyor;

- CHP ‘uzlaþmacý’ mesajlarla AK Parti’ye göz kýrpýyor, istekli.

- MHP tabaný ve yönetimi de istekli, ayrýca “Bahçeli’ye raðmen” koalisyona en yakýn parti.

- HDP muhalefette kalmak, bölünerek çoðalmak hedefinde.

- CHP ve MHP’nin ‘iktidar’ olabilmesi için tek yol AK Parti ile koalisyon.

- Ancak AK Parti için her iki partinin de avantaj ve dezavantajlarý var.

- Bu süreçte ‘sorumluluktan kaçan parti’ kaybeder.

- Ayný þekilde ‘eski hesaplar’la süreci týkayan da kaybeder.

- Bu durumda ‘tekrar seçim’ gündeme gelir.

Tabloyu açalým:

AK Parti MHP ortaklýðý; tabanda uyumsuzluk olmadýðý için daha kolay ve mümkün görünüyor. MHP zaten bürokraside var, kadro sorunu yaþanmaz. Çözüm süreci zaten “PKK’nýn Türkiye’ye karþý  silah býrakmasý” aþamasýna gelmiþti, o beklenir. Silahlý gruplara, yol kesme, adam kaçýrma, araç yakma, kimlik kontrolü, seçmenlerin tehdit edilmesi gibi asayiþ olaylarýna karþý güvenlik önlemleri güçlendirilir. Ancak eþ zamanlý olarak bölgeye yönelik ekonomik ve sosyal projeler durmaz; Alevilik’le ilgili olanlar da dahil tüm demokratik adýmlar atýlýr.

En önemli zorluk; MHP lideri Bahçeli’nin Cumhurbaþkaný Erdoðan’ý hedef alan sözleri. Ayrýca Bahçeli’nin masasýnýn üzerinde hala ‘17/25 Aralýk’ý gösteren bir takvim var. Bu ‘engeli’ aþmak için “Bahçeli’nin yerine bir yardýmcýsýnýn görev alacaðý koalisyon” formülü dillendirilmeye baþlandý. Ancak bu ‘uzaktan kumandalý baþbakan yardýmcýsý’ formülü, AK Parti tarafýndan ‘aklýnýzdan bile geçirmeyin’ diye karþýlandý.

Ayrýca emanet giden Kürt oylarýnýn tamamen kaybedilmesi, ‘MC hükümeti’ olarak adlandýrýlmak ve sol siyasetin birleþmesi gibi olumsuzluklar da AK Parti’yi düþündürüyor.

AK Parti-CHP ortaklýðý; kurulmasý da yürütülmesi de zor görünen bir formül. Ancak ‘normal þartlar altýnda’ güçlü bir ‘reformcu’ koalisyon hükümeti çýkabilir. Yani ‘normalleþme’ saðlanabilirse AB’ye, Aleviliðe, demokratikleþmeye yönelik reformlar yapýlabilir; çözüm süreci bir þekilde sürer. Ayný zamanda PKK’nýn çözüm sürecini istismar etmesine karþý ‘sert önlemler’ alýnmasý CHP ile de mümkün olabilir. CHP’nin ekonomik vaatleri ciddi bir yük getiriyor; ancak AK Parti’nin CHP’yi ‘kaynak üretmeye’ yönelik projelere çekmesiyle bu sorun aþýlabilir. En önemlisi, siyasi gerginlik, muhalefet birikmesi azalýr, ‘mahalleler’ rahatlar.

Öncelikli sorun; CHP lideri Kýlýçdaroðlu’nun hem þartlar sýralamasý, hem de ‘seçim vaatlerini yapalým yeter’ mealindeki sözlerinin AK Parti’de yarattýðý güvensizlik.

Ýki parti arasýnda özellikle dýþ politika (Suriye), eðitim ve kültür alanlarýndaki siyasi farklýlýk kriz potansiyeli barýndýrýyor.

CHP’nin (SHP’li koalisyondan sonra) 20 yýldýr iktidardan uzak kalmasýyla ortaya çýkan ‘kadrolaþma açlýðý’ da ciddi sorunlar yaratmaya aday.

AK Parti’nin endiþesi; ‘Küçük ortaðýn’, kendisine düþen bakanlýk ve kurumlarda icraat yapmak yerine gelecek seçimlerde kullanmak üzere AK Parti dönemine ait ‘devri sabýk’ yaratmaya yönelik eski defterleri karýþtýrmasý.

Kurumlardaki ‘paralel yapý’ unsurlarýnýn da onlara sahte veya eksik bilgilerden oluþan ‘dosyalar’ taþýmasý.

Paralel yapýyla mücadelede eþit ciddiyetin saðlanamamasý, bunun da paralel yapý unsurlarý tarafýndan kullanýlmasý.

Tekrar seçim veya erken seçim; bir veya iki partinin ‘uzlaþmaz’ tutum sergilemesiyle gündeme gelir. AK Parti, muhalefetin ‘uzlaþmaz’ davranmasý halinde ‘tekrar seçim’i tercih eder. Bu durumda, iktidar sorumluluðunu zaten taþýyan parti olarak ‘iktidardan kaçmak’la suçlanamaz. Seçim Kasým’ýn ikinci yarýsýnda yapýlýr. 

Sonuç olarak; herhangi bir formül için ‘ibre döndü’ ifadesi kullanmak hala erken. Terazinin ‘fayda’ ve ‘maliyet’ kefeleri hala dengeye gelmiþ deðil.

HDP bölünerek çoðalacak mý?

Koalisyon ihtimallerinde HDP’nin ‘þimdilik’ net bir yeri yok. 

Bunda birinci etken, hem HDP eþbaþkanlarýnýn, hem de Kandil’deki 3 paralel eþbaþkanýn ‘parti adýna’ konuþuyor olmasý.

Ýkinci etken, HDP’nin ‘Kürt partisi’ ve ‘sol-sosyalist parti’ olarak ikiye bölünme ihtimali.

Bu elbette ‘planlý’ bir bölünme olacak.

‘5 partili’ Meclis’in enteresan sonuçlarý olacak.

Yasamada ‘kilitleyici’ rol de oynayabilirler, koalisyon formüllerinde ‘kilit çözücü’ rol de.

‘Kürt etnik partisi’ ile ‘Türk etnik partisi’ni büyütebilir, ‘sol parti’ de CHP’nin ayarlarýný bozabilirler.