KOBÝ’ler tüketici krallýðýna hazýr mý?

ARTIK üretici firmalar geçmiþe göre çok daha dikkatli olmak zorundalar. Neden mi? Birincisi; artýk tüketici haklarýný daha çok arýyor. Sadece aramakla kalmýyor, sosyal medya dediðimiz olgu, tüketicinin krallýðýný adeta taçlandýrdý. Üretilen ürün veya firmanýn müþteriye yönelik tutum ve davranýþlarý, bu mecralarda anýnda milyonlarca insana yayýlýyor. Bu durum, bir firma için bu mecralarda oluþan olumsuz imajlarý milyarlarca bütçeye veya firmanýn geleceðini etkileyecek boyutlara ulaþýyor. Dolayýsýyla tüketici lehine geliþen þartlara KOBÝ’lerin iyi uyum saðlamasý gerekiyor.

Sadece bunlar mý? Tabi bir de devlet boyutu var. Yasalarýn yaptýrým gücü de giderek daha çok artýyor. Firmalara yönelik önemli yükümlülükler getiriliyor. Çünkü artýk tüketicinin farkýndalýðý artmýþ durumda.

Gümrük ve Ticaret Bakanlýðý Tüketicinin Korunmasý ve Piyasa Gözetimi Genel Müdür Yardýmcýsý Avni Dilber ile tüketici odaklý üreticiyi ilgilendiren son geliþmeleri konuþtuk. Çünkü bakanlýk bu konularda yeni ve önemli bir çalýþma baþlattý. Genel Müdür Yardýmcýsý Avni Dilber, tüketiciye geniþ haklar getiren yeni çalýþmalarý bakanlýðýn ilgili birimlerine ve tüm bakanlýk bileþenlerini bilgilendirerek bu yeni sürece hazýrlýyor.

Avni Dilber’i dinlediðimde tüketicinin haklarýný arama konusunda ne kadar bilinçlendiðini ve ülkemiz iþletmelerinin yüzde 98’ini oluþturan KOBÝ’lerimizin de artýk yeni bir sürece girdiklerini bir kez daha gördüm. Tüketici krallýðýna doðru hýzla yol alýnýrken, acaba KOBÝ’lerimiz tüketici krallýðýna nasýl hazýrlanýyor? Ya da bu sürece yönelik nasýl bir çalýþma yürütüyorlar. Çünkü bu sürece iyi hazýrlanamayan tüketici haklarýný görmezden gelen, duyarlý davranmayan, kötü niyetli olan KOBÝ’ler için bütün çýkýþ kapýlarý kapatýlýyor. Aðýr yaptýrýmlar getiriliyor. Bu son geliþmeleri KOBÝ’lerin geleceðini etkileyecek bir süreç olarak görüyorum.

Avni Dilber, 2013 yýlý içerisinde yasalaþmasý öngörülen yeni tüketici kanun taslaðý çalýþmalarýnda son aþamaya gelindiðini ve önümüzdeki günlerde taslaðýn Baþbakanlýða sevk edilmesinin planlandýðýný vurguluyor.

Mevcut tablo ve yeni çalýþmalar hakkýnda ipuçlarý veren Gümrük ve Ticaret Bakanlýðý Tüketicinin Korunmasý ve Piyasa Gözetimi Genel Müdür Yardýmcýsý Avni Dilber anlatýyor: “Bizde tüketiciye saygýlý alýþveriþ kültürü yeterli derecede geliþmiþ deðildi. Güçlü bir yapýya karþý tüketici zayýf kalýyor, hakkýný arayamýyordu. Ama yeni yasa ve Hakem Heyetleri sayesinde artýk tüketiciler haklarýný rahatlýkla güçlüye karþý arayabiliyor. 2012’de Tüketici Hakem Heyetleri’ne 446 bin baþvuru yapýldý. Bunlarýn yaklaþýk yüzde 87’si tüketici lehine sonuçlandý. 446 bin þikayetin 260 bini bankacýlýk sektörü ile ilgili. Tüketici bilincinin artmasý ve devletin konunun üzerine kararlýlýkla gitmesi sayesinde bu sayý 500 bin seviyesine ulaþtý.”

Dilber, “Müþterinin bankayla müzakere gücü olmadýðý için biz haklý ve zayýf tarafý koruyacaðýz. Mesela bankalar standart kredi kartýndan aidat alamayacak. Yakýn bir zamandan itibaren bankalar diledikleri gibi uygulamalar yapamayacak” diyor.

Tüketici haklarý böylesine geniþ bir kapsamda yasal statüye kavuþuyor. Çünkü tüketici de artýk bilinçlenme yolunda çok yol aldý. Öyle ki geçmiþin aksine bugün satýn aldýðý ürünlerde kullanýlan katký maddelerine kadar inceliyor. En küçük problem dalga dalga milyonlara ulaþýyor. Sosyal meydanýn da güçlenmesi ile olumsuzluklar bir firmanýn geleceðini yok edebilecek düzeye ulaþmýþtýr. Peki tüketici farkýndalýðýnýn her geçen gün arttýðý ve tüketicinin krallýðýný ilan ettiði yeni sürece, KOBÝ’lerimiz ne kadar hazýr?