Koca dünya’nın karmaşası

Reha Erdem’in son filmi ‘Koca Dünya’ sonunda vizyona giriyor. Geçen yıl festivallerde gösterilen film ancak bu yıl izleyici ile buluşuyor. Eleştirilerimiz olsa da tabii ki bir Reha Erdem filmi, seyredilmeli.

‘Koca Dünya’ gibi bir film tek başına ele alınamaz. Bir yönetmen filmi olması sebebiyle Reha Erdem’in sinematografisini iyi bilmek gerekiyor bu filmi içselleştirebilmek için. Reha Erdem Türk sinemasının son 20 yılının en önemli yönetmenlerinden. Bu lafı Hollywood veya İngiliz sineması için söylesek belki çok etkili olmayabilir çünkü o endüstrilerde çok sayıda elit yönetmen var. Bizde ise bir elin parmakları kadar yönetmeni bu sınıflandırmanın içine sokabiliyoruz. Kariyeri boyunca sezon film çekti. İlk filmleri, ‘Ay’, ‘Kaç Para Kaç’ ve ‘Beş Vakit’ sinematografisinin sağlam örnekleridir. Bu filmlerden sonra ise ‘Hayat Var’ filmi 2008’de karşımıza çıktı. Benim değerlendirmeme göre Erdem’in kariyerinin zirve filmidir. Sanki Reha Erdem bütün söylemek istediklerini bu filmde söylemiştir. Erdem, ‘Hayat Var’ ile öyle bir zirve yaptı ki bu zirveyi geçmek için çabaladığı diğer filmler bu zirvenin gölgesinde kaldı. Belki de ‘Hayat Var’dan sonra ‘Kosmos’ gibi üretkenliği yerinde ama söylemi karmaşık bir filme imza atmasının sebebi de budur. 

‘Kosmos’ hem yönetmenin kariyerinin etkisi hem de biz sinemaseverlerin ona toz kondurmama hissi yüzünden tam anlaşılamamış olmasına rağmen bir dahinin izi olarak kabullenildi. Asıl bomba ‘Jin’ filmiyle patladı. Reha Erdem’in gittikçe keskinleşen masalsı ve fantastik sinemasal anlatımı ile PKK sorununu işlemek büyük riskti. Ne ayrılıkçı Kürtler ne de bu ülkenin insanları tarafından beğenilmedi.  Gelelim ‘Koca Dünya’ya... Bu filmi yönetmenin eski enstrümanlarını kullanma çabasının izlerini taşıyan bir yapım olarak algılayabiliriz. Konusunu kısaca anlatalım, Ali ile Zuhal yetimhanede büyümüş iki çocuktur. Ali, Zuhal’e ağabeylik yapmış, yıllar içinde bir samimiyet geliştirmişlerdir. Hikaye, Ali ile Zuhal’in yetimhane dışına atıldıkları sırada başlar. Ali ve Zuhal, yetimhaneden çıkıp bu koca dünyaya attıkları ilk adımda suçla tanışırlar. Onlar için artık insanlar arasında yaşamak olanaksız hale gelmiştir. Sığındıkları orman, onlar için ıssız adaya dönüşür. Medeni dünyadan dışarıya fırlatılıp atılan iki çocuk, insanlığın tüm serüvenini burada sil baştan yeniden yaşayacaktır. Reha Erdem filmin mekanlarını çok güçlü kullanmış. Özellikle başrolde oynayan Ecem Uzun’un naif havası ve doğanın büyüleyiciliği birbirlerini güçlendirmişler. Berke Karaer ile Ecem Uzun’un arasındaki elektrik ise çarpıcı değil. Reha Erdem’in daha önceki filmlerinde yer alan Elit İşcan küçük kız, ergen kadın arasındaki tezatı izleyiciyi rahatsız edecek bir şekilde vermekte çok ustaydı. Ecem Uzun ise masumiyeti daha baskın bir isim. Her ne kadar kamera izleyiciye bu masumiyeti unutturmak isteyen bir tarzda yönetilse de Uzun bu noktada biraz etkisiz. Halbuki Yeşim Ustaoğlu’nun Tereddüt filminde Ecem Uzun’un bu anlamda bir eksikliğini görmedik. Sanıyorum Reha Erdem’in bu konuda da kendini baskıladığını söylesek yeridir. Kısacası çok önemli bir yönetmenin duygusal bağımsızlığını yitirdiği bir dönemin filmi olarak algılayabiliriz ‘Koca Dünya’yı.

FİLMİN KÜNYESİ

Yönetmen: Reha Erdem

Senarist: Reha Erdem

Oynayanlar: Ecem Uzun, Berke Karaer, Melisa Akman, 

Murat Deniz

Yapım: 2017, Türkiye 

VİZYONDAKİLER

Aşkın Krallığı

Afrikalı Seretse Khama, 1947 yılında Londra’da bir partide Ruth Williams ile tanışır. İkisi de cazdan hoşlanır ve ortak bir mizah anlayışları vardır. İlk görüşte aşık olurlar. Birkaç hafta sonra evlenmeye karar verirler. Kralı aday  Seretse’nin, beyaz bir kadını eşi olarak halkına kabul ettirmesi kolay olmayacaktır. Ruth’un da ailesini ikna etmesi kolay olmayacaktır.   

FİLMİN KÜNYESİ

Filmin orijinal adı: A United Kingdom

Yönetmen: Amma Asante

Senarist: Guy Hibbert

Oynayanlar: David Oyelowo, Rosamund Pike, Tom Felton, Jack Davenport

Yapım: 2017, Çek Cum., İngiltere, 111 Dk. 

Baraka

Mack Phillips’in, bir aile trajedisi yaşadıktan inancını sorgular hale getirir. Bu inanç kriziyle yüz yüze geldiğinde, onu Oregon vahşi doğasının derinlerinde terk edilmiş bir barakaya gitmesi için teşvik eden bir mektup alır. Barakaya gider ve Papa adlı bir kadının liderlik ettiği esrarengiz üç yabancıyla karşılaşır. Bu toplantı sayesinde sonsuza dek hayatını değiştirecektir.  

FİLMİN KÜNYESİ

Filmin orijinal adı: The Shack

Yönetmen: Stuart Hazeldine

Senarist: John Fusco

Oynayanlar: Sam Worthington, Octavia Spencer, 

Tim McGraw, Radha Mitchell

Yapım: 2017, ABD, 132 Dk. 

Sümela’nın Şifresi 3: Cünyor Temel

Cünyor Temel, tıpkı babası Temel Sözer gibi kısmetsiz ve hayalperest bir Trabzonludur. Babasından kalan 10 milyon lira borcu, reddi miras şansı varken ‘bari öteki dünya da alacaklılarla boğuşmasın’ diye kabul eden Cünyor Temel, şehrin en büyük müteahhiti Cemal Karkas’ın Arap ortağı Cabir El Kurabiyye ile birlikte girdiği Hamsiland Towers inşaatına karşı çıkmaktadır.

FİLMİN KÜNYESİ

Yönetmen: Adem Kılıç

Senarist: Yılmaz Okumuş

Oynayanlar: Çetin Altay, Salih Kalyon, Ayşegül Günay, Eren Hacısalihoğlu

Yapım: 2017, Türkiye 

Bordo Bereliler Suriye

Film, Suriye’de Türk sınır güvenliğini tehdit eden yerel bir terör örgütünün başındaki Çöl İmamı lâkaplı Ebu Salim’i yok etmek için operasyon düzenleyen Yüzbaşı Mehmet ve komutasındaki timin hikâyesini konu alıyor. Bir süre sonra bu terör örgütünün en büyük desteğinin FETÖ olduğu anlaşılıyor ve mücadeleye dönüşüyor.

FİLMİN KÜNYESİ

Yönetmen: Erhan Baytimur

Senarist: Coşkun Gündoğdu

Oynayanlar: Cenk Ertan, Sedat Mert, 

Arda Esen, Açelya Elmas

Yapım: 2017, Türkiye 

Şirinler: Kayıp Köy

Buldukları gizemli bir harita, Şirine’yi ve onun en yakın arkadaşları Gözlüklü Şirin, Sakar Şirin ve Güçlü Şirin’i sihirli varlıklarla dolu yasak ormanda, gizemli kayıp köyü, kötü Büyücü Gargamel’den önce bulmak için esrarengiz bir yarışın içine sokar. Tümüyle aksiyon ve macera dolu olan filmde sevimli Şirinler, Şirin dünyasının gelmiş geçmiş en büyük sırrını keşfetmek amacıyla maceraya atılıyorlar.

FİLMİN KÜNYESİ

Filmin orijinal adı: Smurfs: The Lost Village

Yönetmen: Kelly Asbury

Senarist: Stacey Harman

Oynayanlar: Joe Manganiello, Mandy Patinkin, 

Rainn Wilson, Demi Lovato

Yapım: 2017, ABD, 89 Dk.