Koçum benim!


Mursi, Mýsýr Halkýnýn oylarýyla iktidara geldi. Ýktidarda kaldýðý bir yýl zarfýnda devletin gücünü oligarklarýn elinden kurtaramadý; ve silahla devrildi. Oysa Putin ne zaman sermaye oligarklarýný temizledi, iþte o zaman iktidarýný perçinledi.  


Rusya'da oligarklar çok kýsa sürede zengin oldu. Sovyetler Birliði daðýlýrken yýkýlan ülkenin mallarýna el koyanlar Rusya'nýn zenginleri oldular. Ama bizde ve korumacý ekonomi politikalarýnýn uygulandýðý diðer bir çok ülkede, sermaye oligarklarý daha uzun sürelerde oluþmuþtu.   


Ülkemizde mevcut oligark sistemi ile milli ekonomi serüveni hayli ilginçtir aslýnda. 1940'lý yýllara kadar gerçekten milli ekonomi uðruna tarihi baþarýlara imza atýlýr bu ülkede. Uçak üretimi, silah üretimi ve ihracatý yapýlýr.


Kayseri uçak fabrikasý yanýsýra Nuri Demirað'ýn Eskiþehir ve Ýstanbul uçak fabrikalarý, Vecihi Hürkuþ'un uçak üretimi; Þakir Zümre'nin silah fabrikasý bir kaç örnektir...


Hepsi gitti.


40'dan sonra her þey deðiþti.


CHP zihniyeti ile farklý bir hal aldý Türkiye'nin ekonomik tablosu. Üretmek-deðer yaratmak yerine dýþarýdan almak veya yabancý sermayenin temsilcisi olmak deðer oldu bu ülkede.


Uçak üretimi yerine uçak satýn alýmý tercih edilir oldu.  Silah Fabrikasý soba fabrikasýna dönüþtürüldü mesela.


Ama bazý kiþiler ara ara eski milli ekonomiye dönüþ özlemi çektiler. Mesela bunlardan biri Rahmetli Erbakan'dý.


1960'larda sanayi kongresi ile milli otomobil üretim fikrini savundu. Oysa o otomotiv kongresinde Erbakan'a karþý B. Nahum yerli otomobil üretiminin ne kadar gereksiz olduðunu savunmuþtu.


Nitekim Devrim arabalarý sadece benzin konulmadýðý için mi yürümedi sanýyorsunuz. O milli marka Devrim Arabalarý yürümeyince bu ülkede Ford yürüdü, FÝAT yürüdü, Mercedes, BMW yürüdü.   


Vecihi Hürkuþlar, Nuri Demiraðlar, Þakir Zümreler yürüyemeyince bu ülkede, Nahumlar-Koçlar yürüdü.


Geçmiþte gümrük duvarlarý ile bu azýnlýk kesiminin sadece mallarýnýn korunduðunu düþünenler, ne kadar yanýlgýda olduklarýný bugünlerde daha iyi görebilirler.


Sahi, darbelerle korunan aslýnda kimmiþ?  Mýsýr bize çok ufuk açýcý ve yürek yakýcý örnekler sunuyor.     


Geçen hafta akaryakýt sektörüne yönelik vergi incelemesi baþladýðýnda Kayseri'den  Boydak hemen Koç'a sahip çýktý. Oysa Doðan bu iþi ne güzel götürüyordu.


Bu ülkede aklý olan kimse bir baþkasýna haksýzlýk yapýlmasýný istemez-istememelidir de. Geçmiþ tecrübeler acýlarla dolu. 28 Þubat sürecinde sermaye ayrýmýnýn arkasýndan gelen soygun düzeninin ülkeyi nasýl batýrma noktasýna getirdiðini hep beraber tecrübe ettik.


Belli ki ortada ihbar sürecine dayalý bir inceleme var. Aman Allahým bu ne heyecan. Hemencecik vergi incelemesini siyasi karara baðlamaya çalýþan bir medya karþýmýza çýkýyor.


O medya ayný tavrý kendi vergi cezalarýnda da sergilemiþti. Petrol Ofisi'ni devletin vergisi ile satýn alýrken hiç adaletten vergi kaybýndan söz etmeyen arkadaþlar konu kendi vergi cezalarýna gelince birden ekonomik kararlarý siyasi buluverdiler.


Hatýrlayýn; Petrol Ofisi'ni devletin vergisi ile almayý saðlayan Özelleþtirme Ýdaresinin elindeki 'altýn hisse' iptal edilmeden sadece bir kaç gün önce Özelleþtirme Ýdaresi Baþkaný Uður Bayar neden koltuðunu kaybeder.


Bakýnýz 2002 yýlý Nisan ayýnda Bakanlar Kurulunda Yýlmaz Karakoyunlu 1997 yýlýndan beri çok baþarýlý iþler çýkaran ÖÝB Uður Bayar'ý birden görevden almak ister. Ve Doðan'ýn iki yýldýr istediði "altýn hisse" bir kaç gün içinde yeni Özelleþtirme Ýdaresi yönetimince iptal edilir.


Ne tesadüf!


Hatýrlarsanýz o medyanýn ekonomi ve ekonomik olmayan yazarlarýna göre Türk Hava yollarý da 2005'den beri "bir kaç yýla kalmaz batar" dedikleri þirketti. Elbette THY'nin bu batýþ kehanetinin arkasýnda eskiden sigortasýnýn bu grup tarafýndan yapýlýyor olmasý ve yakýtlarýnýn da fahiþ fiyatla bu grup tarafýndan veriliyor olmasýnýn bir etkisi yoktur.


Sigorta ve yakýt ikmali kesilince THY birden batar oldu.


Ne tesadüf!


Baðýmsýz siyaset baðýmlý ekonomi ile yürümüyor. Bu nedenle bölgede oyuncu rolünden kurucu rolüne dönüþme gayretlerinin ekonomide de vuku bulmasý gerekiyor.  Bu dönüþümde yerli otomobil rol model açýsýndan çok önemliydi.


Ne ilginçtir ki 1960 yýlýnda Erbakan'ýn da ýsrarla savunduðu yerli otomobil fikrine karþý çýkan B. Nahum'du. Bugün ise Recep Tayyip Erdoðan'ýn yerli otomobil fikrine karþý çýkan Koç.


Neden karþý çýkýlmasýn ki; son üç yýlda Amerikan Ford temsilciliðinin karý 1 milyar 840 milyon TL. Ýtalyan FÝAT temsilciliðin karý ise 1 milyar 300 milyon TL.  


Neyse bu konular daha da uzayacak gibi.


Ben þimdilik size bir tablo vereyim ve siz bu tablo ne anlatýyor inceleyin isterseniz.