Cüneyd Altýparmak
Cüneyd Altýparmak
Tüm Yazýlarý

Konseylerin oluþumu için kim çaðrý yapacak?

Yerel seçimlerde herkesin diline pelesenk olan bir kavram vardý: Katýlým... Herkese danýþacaðýz, tüm kesimlere soracaðýz, sivil toplumla birlikte yöneteceðiz vb. sözler, sloganlar ile doluyordu alanlar. Seçim bitti. Þimdi gerçekle yüzleþme vakti artýk. Kim gerçek bir "katýlým örneði" sergileyecek? Temel sorumuz bu.

Belediye baþkanlarý "þehrin baþkaný" olmak istiyorsa siyasi alaný ihmal etmeden uzmanlarýný ve kentteki paydaþlarýný çoðaltmak zorunda... Seçmeni, seçimden seçime hatýrlama gafleti, birçok belediye baþkanýnýn aldýðý sonuçlarda etkili. Burada þehirle kaynaþma, þehrin baþkaný sevmesinden daha öte bir þeyi kast ediyorum: "Gerçekten birlikte yönetme iradesi".

Kent konseyleri niçin vardýr?

Mevzuatýmýza yeni belediye yasasý ile giren kent konseylerinin bilinirliði ve etkinliði günbegün artýyor. Özellikle partilerin seçim beyannamelerine girdikten ve devletin planlama metinlerinde yer aldýktan sonra bir kýsým için gönülden, bir kýsým için de mecburen dahi olsa gündeme alýnmak zorunda artýk.

Konseylerin temel bir görevi var. Bulunduðu belediye sýnýrlarý içerisinde "kent vizyonu", "kalkýnma", "hemþehrilik bilinci" baþta olmak üzere bu baðlamda programlar yapmak, etmek, projeler uygulamak ve þehirdeki sivil toplum ve kamu birimlerinin bir araya gelip kent meselelerini konuþabileceði bir platform olmak.

Bu yapý için mevzuat açýsýndan belediyelerin resmi istiþare organý diyebiliriz. Zira konsey genel kurulunun aldýðý kararlar "belediye meclisinde öncelikli görüþülme" hakkýna sahip. Bu görüþmeden her zaman "olumlu sonuç" çýkmasý mümkün deðil. Bu düzenleme konseylere "þehrin gündemini belirleme hakký" veriyor ki bu iyi deðerlendirilirse önemli bir aþama katedilmiþ oluyor...

Konsey ne deðildir, bilmek gerekiyor...

Her meselede olduðu gibi konseylerde de sorunlar ayný. Bir yandan meseleyi "marjinalleþtirme" gayretiyle tüm meseleyi mevcut konsey baþkaný üzerinden çözmeye dair bir yaklaþým var. Bir yanda da meselenin hukuki durumuna göre olaya yaklaþanlar. Konseyleri, belediyenin, kurumlarýn hatta valiliðin üstünde gören "marjinal" yaklaþýmýn olaylara bakýþý ile yol yürümek mümkün deðil... Konseylerin ne olduðundan ziyade ne olmadýðýný iyice bilmek gerekiyor sanýrým: ► Konseyler bir makam deðildir, bir zemindir. ► Konsey baþkaný bir protokol mensubu deðildir. ► Konsey genel kurulu "ele geçirilip hep elde tutulmasý gereken bir mevzi" deðildir. ► Konseyin baþkaný kimsenin üstüne deðildir. ► Konseyler, ildeki sivil toplumun üstü veya amiri deðildir. ►Konsey genel kuruluna yönetmelikte zikredilen herkes gelebilir. ► Konseyler belediyenin dýþýnda veya baðýmsýz deðildir, bilakis içindedir. ► Konseylerin tüzel kiþiliði dahi yoktur. ► Konseyler bir bütçeye sahip deðildir. Ýyi organize olursa bütçeye de ihtiyaç duymazlar.

Kim çaðrý yapacak?

Þimdilerde konseyler arasýnda ciddi bir tartýþma var. Seçimler sonrasýnda konseyin oluþumu için kim çaðrý yapacak? Konseyler her yerel seçim sonrasý kendini yeniler ve yenileme belediye baþkaný eliyle olur. Baþkanlar yerel seçimden sonraki üç ay içinde yani haziran sonuna kadar konseylere çaðrý yapmak zorunda. Çaðrý yapmak onlarýn hem hukuken hem de siyaseten görevidir.

Konseylerin nasýl oluþacaðý Kent Konseyi Yönetmeliðinde var*. Kamudan, sivil topluma; odalardan, baroya kadar geniþ bir yelpazeye hitap ediyor, konseyler. Bu açýdan þöyle bir formül verebilirim konseylerde çalýþan kimselere: ► Bir yerde konseyler daha önce hiç kurulmamýþ ise yönetmeliðin geçici maddesine göre kurulacaktýr. ► Konseyler kurulmuþ ve fakat yerel seçimler olmuþ ise yönetmeliðin 5. maddesine göre konseyler belediye baþkanýnýn çaðrýsý ile toplanacaktýr. ► Yerel seçimler arasýndaki tüm seçimli ve seçimsiz toplantýlar için yönetmeliðin 10. ve 11. maddesine göre konsey baþkaný çaðrý yapabilecektir.

Konseylerin yeni dönemi hayýrlý olsun, umarým iyi örnekler çoðalýr.

*Ýlgilisi için Kent Konseyleri Yönetmeliði:

https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=10687&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5