Gün geçmiyor ki ülkemizde yeni bir dolandýrýcýlýk hikâyesi basýna yansýmasýn.
Geçtiðimiz aylarda gündeme gelen Çiftlikbank türevli çok sayýdaki ‘Saadet Zinciri’, ‘Ponzi’ ve ‘Piramit Sistemler’ dolandýrýcýlýðýn boyutlarýný gösterdi.
Bugün ben de farklý bir dolandýrýcýlýk yöntemini yazayým istedim. Esasýnda çok daha yeni ve farklý bir dolandýrýcýlýk yöntemi, gazetelerde kýsacýk yer aldý ama gündemin yoðunluðunda kayboldu. Son zamanlarda sosyal medyada, otobüs duraklarýnda, cadde ve sokaklarda velhasýl neredeyse tüm yaþam alanlarýmýzda “hýzlý kredi çýkarýlýr, kefil yok” gibi çok sayýda reklama maruz kalmaktayýz.
Ýþin aslýný araþtýrdýðýmýzda ortaya çok vahim bir tablonun çýktýðýný görüyoruz. Kredi çetelerinin iþsizlere, hýrsýzlara, uyuþturucu baðýmlýlarýna, dilencilere ve sabýkalý olan kiþilere sahte Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) hizmet belgesi düzenledikleri ve ihtiyaç kredisi kullandýrýldýðýný gazetelerde okuduk. Ýþin detaylarýna baktýðýmýzda, dolandýrýcýlýk çetesinin bazý kamu görevlileri ve banka çalýþanlarý ile iþbirliði yaparak kredi çýkarttýklarý görülüyor.
SGK Müfettiþleri tarafýndan yapýlan inceleme ve soruþturmalarda; sahte tanzim edilen belgelerle bankalardan milyonlarca TL krediler çekildiði, kredilerin iþsiz güçsüz kiþiler adýna çekilmesi nedeniyle neredeyse tamamýnýn batýk durumda olduðu, adlarýna kredi çektirilen vatandaþlarýn ise büyük bir borç altýna girmekle kalmayýp, bankalar tarafýndan hacze ve yargý aþamalarýnda takibata uðruyorlar.
Baþta Ýstanbul olmak üzere Adana-Mersin-Alanya-Eskiþehir-Alanya-Bursa-Tekirdað gibi büyük illerde bu kredi çetelerinin yoðun olarak faaliyet gösterdikleri anlaþýlýyor.
Dolandýrýcýlýk yöntemi araþtýrýldýðýnda sahte belge hazýrlama iþlemlerinin büyük bir profesyonellik içinde yapýldýðý, çoðunlukla tesadüfi hatalara baðlý olarak ortaya çýkarýldýklarý görülüyor.
Peki bu dolandýrýcýlýk sistemi nasýl çalýþýyor?
Örgütler yurdun deðiþik illerinden genellikle iþsiz, parasýz ve kredibilitesi olmayan kiþileri tespit edip, onlarý kolay banka kredisi çýkartma vaadiyle ikna ettikleri, anlaþtýklarý bu kiþilerden önce nüfus kaðýdý fotokopisi ve e-devlet þifrelerini alarak banka kredisi için gerekli SGK-Maliye evraklarýný tanzim ettikleri, hatta çoðu durumlarda kiþiler bizzat olmadýklarý halde MERNÝS adreslerinin Ýstanbul’a nakledildikleri görülüyor.
Örgütün mali müþavir üyeleri vasýtasýyla hazýrlanan sahte SGK aylýk prim ve hizmet belgelerinin bu Kurumlarda anlaþtýklarý memur personel vasýtasýyla yasal prosedürlere sokulmadan SGK sistemine yüklendiði, bu þekilde esasýnda bir çalýþmalarý olmamasýna raðmen geçmiþ tarihli olarak bu kiþiler adýna 6-15 ay gibi sürelerle yüksek ücretlerle SGK sisteminde çalýþmýþ gibi gösterildikleri ve bu þekilde elde edilen hizmet belgeleriyle yüksek ücretle çalýþan gibi maaþ bordrosu verildiði, SGK hizmet dökümleri ile bu kiþilerin çalýþtýðýnýn bir ispat vesikasý olarak bankalara yapýlan kredi baþvurularýnda uzun süredir çalýþýyor görünmeleri ve ücretlerinin de yüksek olmasý nedeniyle bankalardan kolayca kredi çýkartýlabiliyor.
Kredilerin bankalardan onaylanmasýndan sonra çete üyeleri çýkan kredinin yüzde 40-80 arasýnda bir kýsmýna el koyduklarý ve kalanýný da kredi çýkartýlan kiþilere ödedikleri görülüyor.
Bu aþamadan sonra çete üyesi SGK memurlarý daha önce sisteme kaydettikleri kredi baþvurusunda kullanýlan çalýþmalarý/sahte hizmetleri sistemden sildikleri, dolayýsýyla SGK’nýn bu sahte iþlemleri tespit imkânýnýn ortadan kalktýðý görülüyor.
***
Yapýlan incelemelerde adlarýna sahte hizmet girilen ve banka kredisi kullanan kiþilerin tamamýnýn mali bakýmýndan borçlu, iþsiz, uyuþturucu baðýmlýsý, hýrsýz ve kredi itibarlarýnýn olmadýðý dikkate alýndýðýnda, bu kiþilerin kolayca ikna edildikleri anlaþýlýyor.
Bu iþlemler için kredi çetesiyle iþbirliði yaptýklarý, çetenin kredi temini için ayný zamanda bankalarda çalýþan kiþilerle, kamu görevlileriyle ve muhtarlarla da iþbirliði yapmasý konunun önemini artýrýyor.
Bu olaylardan en büyük zararý kendi istekleri ile bu örgüt ile iþbirliði yapan kiþiler çekiyor. Bu kiþilerin her ne kadar ödeme kabiliyetleri olmasa da bundan sonraki yaþamlarýnda ciddi risklerle karþý karþýya kalýyorlar. Bu kiþiler hem bankalar tarafýnda mali olarak takip edilmekte ve hem de yargýda ceza davalarýna muhatap olabilmektedirler.
Bu iþlemlere rüþvet karþýlýðýnda tevessül eden baþta SGK, Maliye, Nüfus Müdürlükleri gibi kamu kurumlarýnda çalýþan devlet memurlarý ise hem iþlerini kaybetmekte, hem de savcýlýklara haklarýnda suç duyurusunda bulunulduðundan hem de yargýda ceza davalarý ile karþýlaþmaktadýrlar.
Bizden uyarmasý, aman “hýzlý kredi çýkarýlýr, kefil yok” gibi yeni nesil dolandýrýcýlýklara itibar etmeyin.