Kudüs'teki Mevlevihane'nin hazin hatýrasý...

"Mevlevî Taburu teþkil eyledi Sultan Reþad

Avn-i Hakk'la eyleriz meydan-ý harpte bir cihad"...

1. Dünya Savaþý sýrasýnda, Konya'da buluþup, Filistin Cephesine gitmek üzere birleþen mevlevi þeyhi ve müridaný için söylenmiþ bir beyit bu... Gönüllü alayýný görünce, Halep mevlevihanesi Þeyhi Ahmet Remzi Dede'nin kaleme aldýðý bir þiirden...

Yol ve iaþe masraflarýný kendileri karþýlamak üzere kurulan ''Mücahidin-i Mevleviye Alayý' 1. Dünya Savaþýna katýlýrlar. Rahmetli Süheyl Ünver hocamýzýn tespitlerine göre; alay 1026 kiþiden oluþmaktaydý, 110 kiþi Konya Mevlevihanesinden, 138 kiþi ise Yenikapý Mevlevihanesinden iþtirak etmiþti, her yerden mevlevi þeyh ve derviþleri bu alaya iþtirak ediyorlardý. Cebel-i Lübnan'da Orduya intikal ederek talim görürler, oradan Filistin Cephesine giderler... Bugün halen Kudüs'teki mevlevihane, onlarýn hatýrasýný taþýr...

Bursa Mevlevihanesi Þeyhi ve 67 derviþi de bu cihad-ý mukaddes alayýndadýr, Filistin Cephesine giderler lakin içlerinden geri dönen olmaz... Ardýndan çok zorlu yýllar gelir, savaþlar ve maðlubiyetler bitmek bilmez, nihayetinde Bursa'daki mevlevihane 1925 yýlýnda kapatýlýr. Uzun yýllar su deposu olarak kullanýlýr, 1958 yýlýnda bir kýsmý ihya edilir.

Metruk bir uykuda geçen 1 asýrlýk uykunun ardýndan, Bursa Mevlevihanesi geçtiðimiz Ekim ayýnda ihya edilerek, yeniden hayata döndürüldü... "Semahane", "Türbe, Meydan-ý Þerif ve Matbah-ý Þerif" ve "Dedegan Hücreleri ve Selamlýk' kýsýmlarý 1656 yýlýndaki esaslara göre yeniden inþa edildi. Bursa Belediye Baþkaný Alinur Aktaþ'ýn ifadesine göre; Dedegan Hücreleri ve Selamlýk bölümünde, Bursa Uludað Üniversitesi iþbirliðiyle uzmanlýk seviyesinde musiki ve hat dersleri verilecekmiþ. Haftalýk sohbet programlarý, sema gösterileri, musiki ve hat dersleri ile Mevlevi kültürü tüm yönleri ile bu mekanda yaþatýlacakmýþ...

.......................

Kendi cevherlerimizden haberimiz yok...

750. Vuslat yýldönümünde Mevlana Celaleddin-i Rumi tüm dünyayý aydýnlatmaya devam ediyor. Divan'ý halen dünyada en çok okunan þiirlerin baþýnda geliyor. Batý'da kalbi Ýslam'a uyanan pek çok kiþi, Mevlana'nýn sözlerini ve ney'i dinleyerek kalkýyor uykusundan...

Mevlânâ'nýn ahlâk öðretisi, gönlü, ruhu merkeze alýp insaný akýl ve aþk temeli üzerinde yeniden inþa etmeye çalýþan ahlâkî bir mimariye benzer. Bu ahlâkî mimari, temelde âyet ve hadislerin tasavvufî yorumuna dayanarak kendine has bir felsefi terminoloji kurar.

Anadolu'nun Ýslamlaþmasý; Türklerin gazavat aþký ile bir serhad ülkesi haline dönüþmesi sonucunda gerçekleþmiþtir. Gazavat aþkýnda pazunun gücü ve kýlýcýn maharetinden evvel, Allaha adanmýþlýk ve Resulullah sevgisi vardýr.

Bu terbiyenin ismi ilayý kelimetullah'týr ve Ýslam'ýn bayraktarlýðýný yapacak bir milletin ruhunu aydýnlatacak güçtedir.

Anadolu'da kalbe iþleyen ve insaný adeta yeniden inþa eden bu dönüþüm, gönül erlerince üstlenilmiþtir. Hacý Bayram Veli'ler, Hacý Bektaþ Veliler, Yunus Emreler, Seyyid Burhanettinler, Mevlana Celaleddinler, gönüllere iþleyen öðretileriyle; insaný Hz. Ýnsan, toplumu ise millet yapma vazifesini üstlenmiþlerdir...

Þiir sýrlarla dolu bir edebi türdür...

Anadolu insanýný, Allah'ýn ayetlerinden sonra en çok etkileyen sanattýr þiir.

Mevlana'nýn asýrlar ötesinden yükselen ve tükenmeyen tesirinde de þiirin imkanlar açan yönü hakimdir. Bugün tüm dünyayý etkileyen ve dönüþtüren öðretilerinin halen þiir yoluyla dalga dalga yayýlýyor olmasý üzerinde zihin yormamýz gerekmez mi?

Hz. Mevlana'nýn meþhur '7 Öðüdü'' ile selamlayalým gönül erlerini öyleyse... .

1. Cömertlik ve yardým etmede akarsu gibi ol.

2. Þefkat ve merhamette güneþ gibi ol.

3. Baþkalarýnýn kusurunu örtmede gece gibi ol.

4. Hiddet ve asabiyette ölü gibi ol.

5. Tevazu ve alçak gönüllülükte toprak gibi ol.

6. Hoþgörmekte deniz gibi ol.

7. Ya olduðun gibi görün, ya göründüðün gibi ol.