AK Parti iktidarlarý, Kürt sorunu ile terörü ayýrdý.
- Önce, bugüne kadar yaþanan olumsuzluklar için devlet adýna Kürtlerden özür diledi, Kürt kimliðini ret ve inkar politikalarýný bitirdi, eþitlik ve barýþ tavrýný ortaya koydu.
- Ardýndan Kürt sorununun çözümünü demokratikleþme ve kalkýnma çerçevesinin içine aldý, terörü sorunlarýn çözümüne engel olmasýný engelledi. PKK’nýn zaman zaman terörü arttýrmasýna raðmen demokratikleþme devam etti.
- Doðu ve Güneydoðu’nun geri kalmýþlýðýný sorunun bir parçasý olarak gördü ve giderme adýna yatýrým ve hizmet programlarý, teþvik paketleri çýkardý.
- Karayollarý, fabrikalar, barajlar, havaalanlarý inþa edildi, esnafa ve çiftçiye faizsiz, düþük faizli ve hibe þeklinde destekler verildi. Bölgeye yönelik iç ve dýþ turizm patladý.
- Sosyal yardýmlar, iþ edindirme ve eðitim programlarý arttýrýldý.
- Vatandaþý potansiyel PKK’lý olarak görüp cezalandýrma, iþkence dönemi bitirildi.
- Nefret suçu yasalaþtý.
- 80’li, 90’lý yýllarýn Kürt sorunu listesinin baþýnda bulunan, cezaevlerinde ana-oðul arasýnda konuþulmasý bile yasaklanmýþ olan Kürtçe özgürleþti.
- Mahkemelerde Kürtçe savunma serbest oldu;
- Seçimlerde Kürtçe propaganda yasaðý kalktý;
- Kürtçe radyo, TV, gazete, dergi yayýnlarý serbestleþti;
- TRT Kürtçe yayýna baþladý;
- Üniversitelerde Kürdoloji Enstitüleri kuruldu;
- Diyanet Kürtçe Kur’an tercümesi bastý, Kürtçe hutbe okutmaya baþladý;
- Kürtçe okullarda seçmeli ders oldu;
- Kürtçe eðitim verecek özel okul kurulmasýnýn önü açýldý;
- Deðiþtirilen Kürtçe yer isimlerinin yeniden konulmasý, çocuklara Kürtçe isim verilmesi saðlandý.
- HDP’nin Hazine yardýmý alabilmesi için gerekli oy oraný yüzde 7’den 3’e düþürüldü, eþ baþkanlýðýn önü açýldý.
- Terör eylemine karýþmamýþ örgüt mensuplarýnýn evlerine dönüp siyasete katýlmalarýna yönelik uyum süreci baþlatýlacaðý açýklandý.
***
Devletin ‘Kürt kimliði’ ile sorunu aþýlmýþ, Kürt nüfusun aðýrlýklý yaþadýðý bölgeleri kalkýndýracak, vatandaþlarýn ekonomik ve sosyal refahýný yükseltecek projeler sonuçlarýný vermeye baþlamýþtý. Sýra bu sürecin her bir Kürt vatandaþýn nezdinde ‘kalýcý güven’e dönüþtürülmesi, diðer bölgelerdeki vatandaþlarýn da Kürtlere bakýþýnýn normalleþtirilmesine gelmiþti. Yeni sürecin adý ‘Milli birlik ve kardeþlik projesi’olarak konuldu.
- Kürt sorununun çözümü artýk devletin demokratikleþme ve kalkýnma sürecinin ayrýlmaz bir parçasýydý;
- Doðu ve Güneydoðu ekonomik hareketliliðe kavuþmuþ, esnaf, vatandaþ barýþýn nimetlerine kavuþmaya baþlamýþtý;
- ‘Kürt siyaseti’ dýþlanan deðil ‘Türkiyelileþen’ bir hüviyet kazanmaya baþlamýþtý...
- ‘Terörle mücadele’ adý altýnda iþkence, köy basma, hatta dað taþ gezerek terörist arama dönemi kapanmýþtý. Terörle mücadele, ‘silahlý saldýrý’ istihbaratý üzerine sadece silahlý gruplara yönelik ‘nokta operasyonlar’ stratejisiyle yürütülüyordu.
Sýra bu ‘silahlý saldýrý’larýn sonlandýrýlmasýna gelmiþti.
- Zira silah hem ekonomik ve sosyal kalkýnmayý engelliyor, yavaþlatýyor;
- Hem devletin karþýsýnda ikinci bir otorite olarak halkýn huzurunu bozuyor;
- Devleti güvenlik önlemleri almaya zorluyor;
- Hem de ‘Kürt siyaseti’nin özgürleþmesini engelliyordu...
Yeni aþamanýn adý silah býrakma ve normalleþme hedefli ‘Çözüm süreci’ydi...
Daha önce ‘üçüncü göz/yabancý ülke’ katýlýmýyla ‘Oslo süreci’ olarak baþlayan, ancak kesilen silah býrakma süreci, bu kez ‘yerli’ bir süreç olarak ‘Ýmralý görüþmeleri’ ile baþladý.
Devlet Ýmralý’da PKK’nýn kurucusu Abdullah Öcalan ile çözümün hedefinde mutabakata vardý;
- Yeni sürecin hem silah tehdidi altýndaki bölge halkýna, hem de bölge ve ‘Kürt siyaseti’ hakkýnda endiþeleri olan diðer bölgelerdeki vatandaþlara anlatýlmasý için Akil Ýnsanlar Heyetleri oluþturuldu. Heyetler bütün Türkiye’yi gezerek önyargýlarý kýrmaya çalýþtýlar.
- TBMM’de Çözüm Süreci Komisyonu kuruldu;
- Baþbakanlýk’ta Çözüm Süreci Kurulu oluþturuldu;
- Çözüme iliþkin çerçeve yasa çýkarýldý.
- Çözüm süreci, TBMM’nin, Milli Güvenlik Kurulu’nun güvencesine alýndý.
Yarýn sabotajlar, silah býrakma açýkamasý, 10 maddelik süreç ve yeni anayasa ile devam edelim...