Kürtlerin dini

Belki de Türkiye’deki en dindar topluluk Kürtlerdir. Ama günümüzde bu dindar insanlarýn temsilcisi ve hatta önderi olarak ortaya çýkan kiþilerin tamamýna yakýnýnýn dine karþý, nasýl söylemeli, fazlaca mesafeli olmasý acayip bir çeliþki deðil mi?

Üstelik politik Kürt hareketinin önderleri ikide bir inanan insanlarý rencide edecek tarzda açýklamalar yapmaktan da geri durmuyorlar. Bunlar bir taraftan dindar Kürt halkýnýn desteðini almak zorunda olduklarýný biliyorlar ama öbür taraftan kendi dünya görüþlerinin egemen olacaðý bir toplum inþa etme arzularýný da çok fazla gizleyemiyorlar. Ýnþa etmek istedikleri toplumda Ýslam inancýna merkezi bir yer vermeyi düþünmedikleri çok belli.

PKK-BDP hareketi örnekleri dünyada çokça görülen laik karakteri baskýn bir etnisist hareket. Doðu Asya’daki Maocu örgütler gibi yýkmak istedikleri toplumsal düzenin bir ayaðý olarak dini gördüklerinden dine karþý düþmanca yaklaþým içindeler. Zaten komünist hareketler, en ýlýmlý örnekleri de dâhil olmak üzere, dini toplumsal hayatýn dýþýna çýkarma hedeflerinden hiç taviz vermemiþlerdir. Doktriner gereklilik belki.

Bir de “kültür emperyalizminin enstrümaný” diyerek dine karþý çýkan nasyonal sosyalizm örnekleri var. Mesela Hitler“Germen ruhunu pasifize ettiði gerekçesiyle” Hýristiyanlýða kendi toplum tasarýmýnda yer vermeme eðilimindeydi. Bizde de Kemalist dönemde Ýslam karþýtlýklarýný izah için “Biz aslýnda Arap kültür emperyalizmine karþýyýz” diye saçmalayanlar olmuþtu.

PKK-BDP hareketinin Ýslama bakýþýnda da benzer bir mantýk var. Çünkü etnik aidiyete dayalý yeni bir ulus inþa edebilmek için Kürtleri bin senedir temel bileþenlerinden olduklarý millet bütünlüðünden ayýrmak zorundalar. Kürtleri milletin diðer unsurlarýyla bir arada tutan þeyin “ortak kültür” yani Ýslami aidiyetolduðunun farkýnda olduklarý için de önce bu kaleyi yýkmak gerektiðini biliyorlar.

Öcalan baþta olmak üzere PKK önderlerinin ikide bir Ýslam öncesi döneme ait kültürel unsurlara vurgu yapma ihtiyacý duymalarý bu yüzden. “Kürtlerin dini Zerdüþtlük” laflarýný çýkaranlar kendileri. Sonra Baþbakan Erdoðan“PKK Müslüman Kürtlerin temsilcisi deðil, PKK Zerdüþtlüðü savunuyor” deyince, lafý çevirip “Vay, Kürtlere Zerdüþt dedi” feryatlarýyla ortalýðý bulandýranlar da kendileri.

Þimdi de Ahmet Türk’ün “Yezidilere en büyük soykýrým Halid bin Velid döneminde yapýldý” açýklamasýnda yeni bir tuzak saklý olduðunu görmek lazým. DTK eþbaþkaný Ahmet Türk Diyarbakýr’da düzenlenen Uluslararasý Yezidi Konferansýn’da yaptýðý konuþmada þunlarý söylemiþ: “Ýslamiyet zamanýnda Halit Bin Velid döneminde yýkýcý bir etki, büyük bir zulüm Yezidilerin üzerine uygulanmýþtýr. Yüzlerce yýl Yezidi halkýmýz sebepsiz yere öldürüldü. Kürt dili ve Yezidi dili hep kesildi, yapýlan bu zulümler Ýslamiyet adýna yapýldý.”

Ýlk defa iþittiðimiz sözler deðildi gerçi bunlar; daha önce Öcalan da ayný þeyleri söylemiþti. Dolayýsýyla PKK-DTK hareketinin “resmi görüþü” sayýlabilecek bu ifadelerin hiçbir iler tutar tarafý yok. Bir defa, Yezidilik 12. yüzyýlda kurulmuþ olduðuna göre bu dinin mensuplarýnýn 7. yüzyýlda soykýrýma uðramýþ olmalarý biraz tuhaf.

Diðer yandan, Ahmet Türk ayný konuþmada “Emeviler döneminde bu katliamlar devam etmiþtir” dediðine göre, 8. yüzyýlda sona ermiþ olan Emevi yönetimi açýsýndan da olaðanüstü bir baþarýdan söz edilmiþ oluyor.

Bir de Yezidi inancýnýn kurucularýnýn Emevi soyundan geldiðini ve bu dinin mensuplarýnýn halen Muaviye’nin oðluYezid’e ilahi bir misyon atfettiklerini, doðduðunda bedenine kutsal bir ruhun girdiðine inandýklarý bu þahsýn doðum gününün bayram olarak kutlandýðýný bilirseniz iþ daha da karmaþýk hale geliyor!

Elbette bütün inançlar gibi Yezidilik de saygýyý hak ediyor. Geçmiþte sýrf inançlarýndan dolayý zulme uðramýþlarsa hepimiz özür dileyelim bu insanlardan. Ama esas olarak bölgedeki iktidar çekiþmeleri çerçevesinde yapýlan kýyýmlarý “Ýslamiyet adýna yapýldý” diye takdim etmek cehalet eseri deðilse kötü niyetli bir tutum.

Galiba amaçlanan þey þu: Kürtleri daha Ýslam’ýn ilk döneminden itibaren diðer Müslümanlar tarafýndan hep baský ve zulüm gördüklerine inandýrmak. Kürtlere en sonunda “Müslüman bile olsalar Kürt olmayanlar bizim kardeþimiz olamaz” dedirtmeyi hedefliyorlar herhalde. Bu çabalara en baþta Müslüman Kürtler gereken cevabý vermeli.