Kuzular kaplan olunca

Kuzu, Kutluð Ataman’ýn 11 yýl sonra çektiði ilk uzun metraj. Filmin son sahnesi geçerken “Ataman, bu becerisini niye bu kadar zamana yayarak bize seyrettirdi?” diye merak ettim. Baþrol oyuncusu Nesrin Cavadzade de ödüllük performansýyla dikkat çekiyor.  

“Türk sinemasý ilerliyor” diyoruz ama aslýnda iþin büyük kýsmý dört-beþ yönetmenin arasýnda dönüyor. Yýlda 100 film çekilse de aralarýndan seyretmeye deðer 10 film zor çýkýyor. Ýþte Kutluð Ataman da bu deðerli filmleri yapan birkaç yönetmenden biri. Sanatsal ve yaratýcýlýk anlamýnda ileri gelen yönetmenlerin arasýnda yer alýyor benim görüþüme göre. Ama film üretimi anlamýnda belki de en sonlarda. Bu anlamda Kutluð Ataman hem Türk sinemasýna hem de kendine biraz yazýk ediyor, diye düþünüyorum. Çünkü onun bakýþ açýsý sinemamýz için çok önemli. Dikkat edin, filmleriyle deðil yaptýðý açýklamalarýyla konuþuluyor ve tepki çekiyor ama ürettiklerine onu hiç sevmeyenler bile gýk edemiyor. Çünkü o sinemayla en doðru iletiþimi kuruyor. Kendisini en doðru filmlerle ifade ediyor.

Kutluð Ataman’ýn ilk filmi Karanlýk Sular vizyona girdiðinde hiç dikkat çekmemiþti. Fakat þans eseri filmle karþýlaþanlar “Bu genç yönetmen kimdir?”sorusunu sordular kendi kendilerine. Daha sonra Lola The Kid geldi. Bu film beklentileri karþýladý. Ama geniþ yýðýnlar tarafýndan asýl tanýnýrlýðý Ýki Genç Kýz filmiyle oldu Kutluð Ataman’ýn.

O dönemde çok da bilinmeyen Vildan Atasever ve Feride Çetin, Ataman’ýn yönetmenliði sayesinde muhteþem performanslar gösterdi. Filmin kraliçesi ise Hülya Avþar’dý. Sonra suskunluða gömüldü Ataman. Bir belgesel sayýlabilecek Aya Seyahat filmini saymazsak bu hafta vizyona giren Kuzu, yönetmenin 11 yýl sonra çektiði ilk uzun metraj. Açýkçasý bütün bu fikirlerle salona gittim ve seyrettim filmi. Filmin son sahnesi geçerken Ataman’ýn bu becerisini niye bu kadar zamana yayarak bize seyrettirdiðini merak ettim. Neyse bunlar beni düþündürenler...

Filmin öyküsünü kýsaca anlatayým. Doðu Anadolu’da bir köyde yaþayan 27 yaþýndaki Medine, beþ yaþýndaki oðlu Mert’in sünnet yemeði için kuzu kesmek zorundadýr. Ne var ki gerekli parayý bir türlü denkleþtiremez. Kocasý Ýsmail ise bir teþ þey ile ilgilenmektedir: Þehre gelen þarkýcý. Mert’i kýskanan ablasý Vicdan ise kuzu bulamazlarsa onu kurban edeceklerini söyler. Kesilmekten korkan Mert kuzu aramaya baþlar. Ýsmail’in güçsüzlüðü, Medine’nin ýsrarlarý ve Mert’in hayalleri ayný þeyi iþaret etmektedir, ancak Medine’nin hiç de tahmin etmedikleri bir yerden yardým istemesi gerekecektir...

FÝLMÝN PARLAYAN YILDIZI

Medine’yi oynayan Nesrin Cavadzade, kariyerinin en iyi ikinci performansýný göstermiþ. Filmde hayat kadýnýný canlandýran Nursel Köse ise gerçekten birinci sýnýf bir oyunculuk çýkarmýþ. Yine de “Filmin parlayan yýldýzý kim?” diye sorarsanýz Medine’nin çocuklarýný oynayan abla-kardeþ Mert Taþtan ile Sýla Lara Cantürk’ü söylerim. Mert Taþtan o kadar saf ve kýrýlgan ki onun masumluðu filmin bütün duygusunu üstünde taþýyor. Özellikle ablasýnýn saçlarýný okþarken “Seni kuzu yerine kesecekler” dediði sahnedeki bakýþlarý veya babasýnýn onu bahçenin köþesinde sýkýþtýrdýðý an melemeye baþladýðý sahne özellikle görülmeye deðer. Bu filmin bir diðer yaný ise ‘köy filmleri’ diyebileceðimiz yapýmlarýn içinde günümüzdeki köy kavramýný en iyi tahlil eden yapým olmasý. Artýk kaðnýlarla dolaþan insanlar yok köyde. Bizim köylerimizin sosyal iliþkileri artýk küçük kasaba iliþkilerine evrilmiþ durumda. Televizyon, internet ve iletiþim aðýnýn günümüzde böyle bir etkisi var. Bu deðiþimi temel alarak harika bir öykü anlatmýþ Kutluð Ataman. Üstelik bunu yaparken odaðýna kadýn olgusunu koymuþ. Dini bir öyküyü referans alýrken kadýný yüceltmek Ataman’ýn en önemli baþarýsý diyebilirim. Bu sýcak günlerde serin salonlarda zaman geçirmek için en doðru tercihlerden Kuzu...

VÝZYONDAKÝLER

KABÝLE

Bu filmde iþaret dili konuþuluyor. Altyazý yok, seslendirme yok! Zaten aþk ve nefreti anlamak için sese ihtiyacýmýz yok. Seyirciyi iki saatliðine bambaþka bir dünyaya sokan film Ukrayna’da saðýr ve dilsiz okulunda yatýlý okuyan bir gencin baþýna gelenleri anlatýyor. Senaryosu da yönetmen Miroslav Slaboshpitsky tarafýndan yazýlan filmin görüntü yönetmenliðini Valentyn Vasyanovych yapýyor. 130 dakikalýk film Ukrayna yapýmý.

FÝLMÝN KÜNYESÝ:

Orijinal adý: The Tribe

Yönetmen: MIroslav SlaboshpItsky

SENARÝST: MIroslav SlaboshpItsky

Oyuncular: GrIgorIy Fesenko, Yana NovIkova, Rosa BabIy ile Alexander DsIadevich

Yapým: 2014, Ukrayna, 132 dakika.

ÖLÜMCÜL TAKÝP

Londra’daki ABD Büyükelçiliðinde görevli Kate Abbott bombalý saldýrýdan kýl payý kurtulur. Ancak bu saldýrý ve yaþanan kayýplar Kate’in üzerine yýkýlýr. Þüpheli durumuna düþen ve tek baþýna kalan Kate, yetkililerden ve kendisini öldürmeye çalýþan adamdan bir adým önde olmak zorundadýr. Bir yandan adýný temize çýkarmaya uðraþýrken, diðer yandan da bir terör saldýrýsýný engellemeye çalýþacaktýr.

FÝLMÝN KÜNYESÝ:

Orijinal adý: SurvIvor

Yönetmen:  James McTeIgue

Senarist: PhIIp Shelby 

Oyuncular: MIla JovovIch, PIerce Brosnan, Dylan McDermott, Angela Bassett

Yapým: 2015, ABD, Ýngiltere, 96 dakika.

DEDEMLE BU YAZ

Lea, Adrian ve duyma engelli kardeþleri Theo, yýllar önce yaþanmýþ bir kavganýn sonucunda hiç görmedikleri dedeleri Paul’ün (Jean Reno) yanýna, Provence’a tatile giderler. Ýþler özellikle anne ve babalarýnýn ayrýlma kararýnýn ardýndan hiç de istedikleri gibi gitmeyecektir. Dede ve torunlar arasýnda da kuþak çatýþmasý kaçýnýlmaz görünmektedir.

FÝLMÝN KÜNYESÝ:

Orijinal adý: Avis de Mistral

Yönetmen: Rose Bosch

Senarist: Rose Bosch

OYUNCULAR: JEan Reno, Anna GalIena, Charlotte De TurckheIm

YAPIM: 2014, Fransa, 105 dakika.

HAYATIMIN ÞARKISI

Paula ailenin tek iþiten üyesi olarak, neredeyse her gün saðýr anne babasý ile kardeþinin çevirmenliðini yapmaktadýr. Yaklaþan seçimlerde belediye baþkanlýðýna adaylýðýný koyan babasý Paula’ya daha çok ihtiyaç duyar. O sýrada müzik öðretmeni þarký yarýþmasýna katýlmasý için Paula’yý teþvik eder. Paula ailesine destek olmakla hayallerinin peþinden gitmek arasýnda kalýr.

FÝLMÝN KÜNYESÝ:

Orijinal adý: La FamIlle BelIer

Yönetmen: ErIc LartIgau

Senarist: VIctorIa Bedos

OYUNCULAR: KarIn VIard, FrançoIs DamIens, ErIc ElmosnIno, Louane Emera

YAPIM: 2014, Fransa, Belçika, 106 dakika.

BOYNUZLAR

Ig Perrish, sevgilisi Merrin’in tecavüz edilip öldürülmesi sonrasý polis tarafýndan bir numaralý þüpheli ilan edilmiþtir. Çok içtiði bir gecenin ertesi sabahý uyandýðýnda, aynada bir gariplik fark eder. Kafasýnýn iki yanýnda boynuzlar çýkmaktadýr. Neye uðradýðýný þaþýran Ig, ilerleyen günlerde insanlarýn kafasýndaki boynuzlardan çok etkilendiðini ve kimseye yapamadýklarý itiraflarý boynuzlardan korktuklarý için kendisine yaptýklarýný fark eder.

FÝLMÝN KÜNYESÝ:

Orijinal adý: Horns

Yönetmen: Alexandre Aja

Senarist: KeIth BunIn

OYUNCULAR: DanIel RadclIffe, Juno Temple, Heather Graham, KellI Garner, David Morse

YAPIM: 2013, Kanada, 123 dakika.

TERS YÜZ

Küçük Riley için hayat, babasýnýn San Francisco’da yeni bir iþe baþlamasýyla baþtan aþaðýya deðiþir. Orta-Batý’daki yaþamýný geride býrakan Riley’ý þimdi yeni bir ev, okul ve arkadaþlar beklemektedir. Peki içindeki duygularý o ne söyler? Neþe, Korku, Öfke, Nefret ve Üzüntü... Riley’in zihninde yaþayan, ona günlük hayatýnda tavsiyeler veren duygularý bu yeni hayata alýþýrken ufak bir kaosa neden olacaktýr.

FÝLMÝN KÜNYESÝ:

Orijinal adý: InsIde Out

Yönetmen: Pete Docter,

Ronaldo Del Carmen

Senarist: MIchael Arndt

OYUNCULAR:  DIane Lane, Kyle MacLachlan, Amy Poehler, MIndy Kal’ng, BIll Hader

YAPIM: 2015, ABD, 130 dakika.