LGS tercihleriyle ilgili cevap bekleyen sorular

LGS sorularý TEOG'a göre daha zorlayýcý ve seçiciydi. Geçen sene tüm sorularý bilen 17 bin öðrenci varken bu sene sayý 17'ye düþtü. Bu dramatik farklýlýk sýralamayý, yüzdelik dilimleri, okul taban puanlarýný alt üst etti. Buna bir de azaltýlan kontenjanlar eklenince tercihleri yapma aþamasýnda velilerin de öðrencilerin de okul idarecilerinin de kafasý epey karýþtý. 

Tercihler için sistem 2 Temmuz'da açýldý fakat sýhhatli þekilde tercih yapýlamadýðýna dair yaygýn bir eleþtiri var. 

Çevremdeki veliler ve eðitimcilerden aldýðým bilgiler çerçevesinde en çok sorulan sorularý toparlamaya çalýþtým... 

- Yüzdelik dilimler, tercihlerin yapýldýðý ilk gün yayýmlandý ancak akþam kaldýrýldý ve bir daha yayýmlanmayacaðý söylendi. Bunun sebebi nedir? Ýnsanlar tercihlerini neye göre yapacaklar? Üstelik tercihler için seminer verilmiþti ve tercihlerin yüzdelik dilime göre yapýlacaðý söylenmiþti. 

- Sistem çok yavaþ ilerliyor, sýkça hata veriyor. Ýki gün kimse onay iþlemi yapamadý. 

- LGS sistemini, sýnav stresini yok etmek amacýyla getirmiþlerdi. Çocuklarýn çoðunluðu sýnavdan üzgün çýktý. Sonuçlar açýklandý ancak þimdi de taban puan ve yüzdelik dilimlerin deðiþmesi ve buna mukabil yenilerinin açýklanmamýþ olmasýndan kaynaklý bir belirsizlik ve stres var. 

- Sýnav sistemi ve tercihlerle alakalý okullardaki muhatap kiþilere yeterli bilgilendirme yapýlmadý. 

- Bazý ilçelerin çevresinde 'nitelikli' okul sayýsý az. Tercih yaparken öðrenciler zorlanýyor. Bununla ilgili bir çalýþma yapýlacak mý? 

- Her ne kadar lise kontenjaný mevcut öðrenci sayýsýný alabilecek durumda gibi gözükse de bazý okul türlerinde yýðýlma ya da fazla tercih edilme durumlarýnda o okul türlerinde kontenjan yetersizliði olabilecektir. Bununla ilgili bir çözüm önerisi var mý? 

- Akademik not ortalamasý etkili olmayacak denildi ancak kýlavuzda tercih eþitliði durumunda etkili olacaðý belirtiliyor? 

- 4. nakil tercihinde de yerleþemeyen öðrencilerin 10-14 Eylül tarihlerinde komisyon tarafýndan yerleþtirileceði ifade ediliyor. Bu yerleþtirme nereye ve nasýl olacak? Açýk lise mi normal lise mi? Normal liselerde kontenjan olmadýðý için yerleþemedikleri düþünülürse nasýl bir çözüm üretilecek? 

 

Meslek liselerini nasýl cazip hale getirebiliriz?

Ýki hafta arayla hem lise hem de üniversite yerleþtirme sýnavý yaptýk. Gerek MEB gerekse ÖSYM, sýnav uygulama ve soru üretme konusunda belli bir birikime sahip. Soru tarzlarý giderek ezbercilikten muhakeme yeteneðini ölçmeye doðru evriliyor. Bunun semeresini ileriki yýllarda görebileceðimizi umuyorum. Eðitimde üzerine eðilmemiz gereken daha genel bir sorun var, mesleki eðitim veren okul türlerinin cazibesinin olmamasý... Bunu deðiþtirebilir miyiz? Eðitim modellememizde yüksek puan bizatihi tercih edilme sebebi. Bu veriyi meslek liselerini itibarlý hale getirmek için kullanabiliriz. Konuþup duruyoruz; eðitim sistemimizde meslek liselerine yeterli ehemmiyet verilmiyor, teknik-ara eleman ihtiyacý çok, zanaatkarlýk ölüyor ama gençler meslek liselerine gidip daha erken hayata atýlmaktansa iþlerine yaramayacak diplomalar için 4-5 yýllarýný ziyan edebiliyor. Bu yýl yüzdelik dilimde ilk 5'e giren okullarýn kontenjanlarý azaltýldý. Yani bu okullar daha da deðerlendi. Bir örnek daha; bazý yeni açýlan proje okullarýnýn, kontenjanlarý çok sýnýrlý tutularak, ilk senelerinde yüksek yüzdelik dilimden öðrenci almalarý saðlanýyor. Bu yöntem meslek liselerine de uygulanabilir. Kontenjanlarý kýsýtlanarak, proje okulu kapsamýna alýnarak meslek liseleri, eðitim sisteminin yeni cazibe odaðý haline getirilebilir. Üstelik el emeðinin ön planda olduðu, ustalýk gerektiren iþlerin ekonomik deðeri giderek artýyor.