Lisans eðitimi ve yeni atanan öðretmenler

Yeni atanan öðretmenler usta öðretmenlerin yanýnda 3.5 aylýk bir eðitim öðretimden geçecek. Yeni baþlayan öðretmenler usta öðretmenin yanýnda derslere girecek. Yeni atanan öðretmen haftanýn üç günü derslere girecek, haftanýn bir günü okul idaresinde müdürle birlikte idari iþlerin nasýl yapýldýðýný izleyecek. Diðer kalan bir günde ise ilçe milli eðitim müdürlüðüne giderek bakanlýkla yazýþmalar ve diðer idari iþleri yerinde görecek. Böylelikle 3.5 aylýk staj dönemi tamamlanmýþ olacak’

Yukarýdaki açýklamalar göreve yeni baþlayacak olan öðretmenleri ve eðitimcileri ilgilendiren yeni düzenlemeler. Þüphesiz bu uygulamalar veya düzenlemelerin saðlayacaðý faydalar olmakla birlikte öðretmenlik mesleðinden etkili verim alabilmenin yolu lisans eðitiminin verildiði dört senelik süreçte yaþanan öðrenme yaþantýlarýndan geçtiðini söyleyebiliriz.

Açýkça ifade etmek gerekir ki bugün eðitim fakültelerinden mezun olan herkes dört yýllýk süreçte sadece vize ve final haftalarýnda ders çalýþýp sýnýf geçme odaklý bir süreç yaþýyorlar. Dört sene içinde her dönem bir vize bir final haftasý ders çalýþma alýþkanlýðý edinen bir eðitim fakültesi öðrencisi lisans boyunca 16 hafta ders çalýþma süreci gösteriyor desek yanlýþ olmaz. Yani 4 yýlda sadece 64 gün. O da sadece dersi veya sýnýfý geçmek için yapýlan bir çaba söz konusu. Tabi bu þekilde okulu bitiren öðrenciler ne kadar çoðunlukta olursa olsun eðitim fakültelerinden mezun olan bütün öðrenciler için ayný durumdalar diyemeyiz. Lisans eðitimini öz verili bir þekilde yapan bireyleri bir kenara býrakýrsak kendini gerçekleþtirme adýna sadece test usulü bir sýnava girip baþarýlý olmaktan baþka bir çaba göstermeyen bireylere nesilleri emanet etmenin doðruluðunu sorgulamanýn zamanýn da geldi de geçiyor desek yanlýþ olmaz.

Tabi lisans eðitiminde eðitim fakültesi öðrencilerinin saðlýksýz bir öðrenme yaþantýsý kazanmasýndaki temel faktörlerden biri de derse giren akademisyenlerin lisans eðitiminden algýladýklarý ve bu algý ile kendilerine biçtikleri görev de unutulmamalý.

Lisans eðitimi boyunca öðrenci merkezli eðitim yapma adýna sýnýftaki her öðrenciye kitabýn konularýný daðýtýp her hafta birkaç öðrenciyi dinledikten sonra vize notunu ona göre veren ve finali yaparken tüm konulardan öðrenciyi sorumlu tutan akademisyenleri de unutmayalým. Bu þekilde verilen bir lisans eðitimi anlayýþý sonrasýnda mezun olan arkadaþlardan beklenen üst düzey performansýn gerçekliðini de biraz sorgulayalým.

Ýþin diðer bir tuhaf tarafý eðitim fakülteleri de dahil fen edebiyat fakültesinde görev yapan çoðu akademisyenin KPSS’yi yok sayan bir anlayýþla eðitim vermeleri. Kliþe olarak söylenen biz size bu sýnav için eðitim vermiyoruz sözünün gerçeklikten yoksun olmasý. Her eðitim fakültesi mezunu olan bireyin öðretmen olmak gibi en doðal hayallerine karþýn derse giren akademisyenlerin son sýnýfta KPSS’yi yok sayan bir anlayýþý benimsemesindeki ironi de dikkatlerden kaçmýyor. Mezun olan her öðrenci akademisyen mi olacak? Veya mezun olduktan sonra bireyin hayata dair geçimini nasýl saðlayacaðýna dair basit sorularý bile düþünmeyen bir akademisyen profili biraz ilginç olsa gerek.

Her ne kadar öðretmen atamalarýnda öðrenciler alan, meslek ve genel kültür-yetenek sorularýndan sorumlu olsa da sorumlu olduklarý derslerin KPSS’yi kazanmaya yönelik fakültelerde iþlenmediði aþikar. Gördüðü derslerle alakasý pek olmayan bir sýnava hazýrlanan ve geleceðini bu sýnava baðlayan öðrencilerin arada kaldýðý ikilemin farkýnda olmayan bir düzen þu an iþliyor. Ve böyle bir düzen sonrasýnda atamasý yapýlan öðretmenlerden beklenen üst düzey bir performansýn ne kadar gerçekleþebileceði sorusu insaný bir an düþündürüyor.

Üniversiteyi bitirmeden yaþanan öðrenme yaþantýlarýnýn okulu bitirdikten sonra hizmet içi eðitimle yapýlan öðrenme yaþantýlardan daha etkili olduðu göz önündeyken göreve baþladýktan sonra yapýlan bazý uygulamalarýn ülkemiz öðretmenleri tarafýndan gerekli görülmediði aþikâr. Her ne kadar öðrenciler arasý rekabetin yaþandýðý bir öðrenme ortamýnýn tasvip edilmediði bir anlayýþý savunsak da öðretmenler arasý rekabeti saðlayacak mesleki uygulamalar eðitimde istenen verimi daha iyi saðlayacaktýr desek yanlýþ olmaz.