Önce komplo teorisi kýsmýndan baþlayalým. Digiturk Katarlýlar’a satýldý, o yüzden RTÜK’ün reklam düzenlemesi çýkmýyor denilmiþti.
Meðer Baþbakan Yardýmcýsý Yalçýn Akdoðan yaklaþýk 10 gün önce imzayý atmýþ, dün de Resmi Gazete’de karar yayýnlandý. “Çok bekledi, biz yazýnca imza attý” diyecek olanlar çýkacaktýr.
Ýþin doðrusu þu, RTÜK’ün yazýsý geçen senenin sonunda imza için Akdoðan’a gitti ama sezon ortasýnda karýþýklýk olmasýn diye uygulama 2015-16 sezonuna býrakýldý. Þimdi sezon baþlamadan uygulama yürürlüðe girdi mi, girdi. Yani takvimden bir sapma yok, Baþbakan Yardýmcýlýðý da imza bekletilmeyen noterlik makamý deðil...
***
Gelelim iþin bütçe kýsmýna...
Yeni ihalede kulüpler yayýn hakký bedelinin artmasýný istiyorlar. Þu an yýllýk 450 milyon dolar olan bedel yüzde 10 artsa 495 milyon dolar eder ama beklenti çok daha yüksek.
Hatta yýllýk 600-700 milyon dolar rakamýný telaffuz edenler de yok deðil.
Peki yayýncý kuruluþun gelir kalemleri azalýrken yayýn bedeli nasýl ve ne kadar artacak? Sonuçta devre arasý uzamayacaðýna göre ayný reklam süresinde saniye birim fiyatlarý artacak ilk baþta.
Örnek, 1 saniye þu anda bin liradan satýlýyorsa bu bedel ister istemez artacak.
Maç sonlarý da bitiþ düðünün hemen ardýndan reklama gidilecek, özellikle derbi karþýlaþmalarýndan sonra yaþanan saha içi eðlencelerini daha az seyredebileceðiz.
***
Gelelim iþin seyir kýsmýna... Seyirci açýsýndan bu yeni düzenleme elbette daha zevkli bir seyir saðlayacak.
Ancak ihale beklenen rakama ulaþmaz da, kulüpler dünya yýldýzlarý yerine eskiden olduðu gibi sadece Balkan pazarýndan futbolcu transfer etmeye baþlarlarsa ancak o zaman bu iþin seyirciye zararý olur.
Türkiye’nin en baþarýlý özelleþtirme iþlerinden biri olan ÝDO, 850 milyon dolara el deðiþtirmiþti.
Baktýðýnýzda iki sezonun yayýn bedeli bu rakamdan daha yüksek...
O yüzden özet görüntü satýþý dahil yayýn hakkýný satýn alanlara gelir getirici baþka kaynaklar yaratmak gerek.