Mahmut Hoca gitti sýnýflar artýk daha sessiz

Türk sinemasýnýn idol isimlerinden Münir Özkul vefat etti. Adile Naþit, Kemal Sunal gibi birçok isimden sonra onun da veda etmesi sinemamýzý iyice sessizleþtirdi...

Hayat bu, baþlangýcý da var sonu da. Yaþayanlar için her ölüm üzüntü sebebidir. Ama bazýlarý anýlarýmýzda, kimliðimizde öyle yer etmiþtir ki onlarýn kaybý bizi daha da derinden yaralar. Yeþilçam’ý Yeþilçam yapan en önemli isimlerden Münir Özkul’un vefatýný duyduðumda yüreðim ayrý bir acýdý. Hemen gazeteci refleksi ile onun oynadýðý filmleri, kaybedilen rol arkadaþlarýný aklýma getirip bir yazý planladým içgüdüsel olarak. Ama yazmaya baþladýkça o yüreðimdeki acýyý bastýramadýðýmý, yazdýðým yazýnýn hislerimi tam ifade etmediðini anladým. Münir Özkul sadece bir sinemacý, tiyatro oyuncusu deðil o bizim kimliðimizi belirleyen rol modellerin baþýnda geliyor. Hele bizim gibi ataerkil toplumlarda bu rol modeller çok önemlidir. Bizim nesil bitirimliði Sadri Alýþýk ile Ayhan Iþýk’tan, þefkati Adile Naþit’ten, babalýðý Hulusi Kentmen ve Münir Özkul’dan öðrenmiþtir. Neþeli Günler filminde sýrf bir turþu yapma kavgasý yüzünden birbirine giren karý koca ve inatlarý yýllarca güldürdü bizi. Aile Þerefi’nde zar zor geçinen ailesine kanat geren baba Rýza belki yýllarca baba temalý filmlerde gözlerimin yaþarmasýna sebep oldu. Ona dýþardan baktýðýmýzda bir komedyen de diyebiliriz. Ama en çok aðladýðým filmler hep onun filmleri oldu. Zaten Yeþilçam’ýn özelliði de bu deðil mi? Bizi tam güldürürken aðlatmayý baþaran sinema. Sadece baba sembolü de deðildi Münir Özkul. Hababam Sýnýfý’nýn unutulmaz Mahmut Hoca’sý, namý diðer Kel Mahmut. Yýllarca Hababam serisi sonrasýnda öðretmenler gününde öðrenciler ellerinde çiçek onun evinin kapýsýný aþýndýrmadýlar mý? Biz gazeteci olarak her öðretmenler gününde onun evine gider bu haberi yapardýk. Daha küçücük çocuklar belki de Hababam Sýnýfý’ný seyretmemiþ yeni yetmeler bizim neslin duygularý yüzünden onu gerçek hoca sanýrlar ve bir büyük hocaya çiçek götürürlerdi. Ne yazýk ki hocamýz gitti. Artýk hem sýnýflar hem sinemamýz çok daha sessiz olacak...

ERTEM EÐÝLMEZ’ÝN GÖZDESÝ 

1940’larýn sonunda göç, siyasi durum ve ekonomik problemler Türkiye’yi bir hallaç pamuðu gibi atmaktadýr. Tam da bu yýllarda varlýðýný hissettirmeye baþlayan Arzu Film ekolü, kaptan koltuðundaki Ertem Eðilmez’in yönetiminde bir dizi film projesi ve bu filmlerde öne çýkan karakterlerle toplumu ciddi biçimde etkilemeye baþlar. Her ne kadar Nazým Hikmet ve Ýhsan Koza’nýn senaryosunu yazdýðý Üçüncü Selim’in Gözdesi filmiyle sinemaya adým atsa da Münir Özkul’un yýldýzý da Ertem Eðilmez’in yönetiminde çekilen bu filmlerle parlar. Adile Naþit, Ayþen Gruda, Halit Akçatepe, Tarýk Akan, Zeki Alasya, Metin Akpýnar bu dönem ayný grubun içindedirler. Münir Özkul’un Ertem eðilmez ile ilk filmi Tatlý Dillim gelecekte de ne büyük baþarýlara imza atacaklarýný ispatlar. Özkul’un Yaþar Usta karakteriyle efsaneleþtiði Bizim Aile filminde, iki babanýn karþýlaþtýðý sahne toplumda fenomene dönüþür. Yaþar Usta’nýn Fabrikatör Saim Bey’e “Bak beyim, sana iki çift lafým var” diye baþlayan meþhur tiradý, sevginin, fedakarlýðýn, aile sýcaklýðýnýn hiç bir parayla ölçülmeyeceðini kanýtlar niteliktedir ve Yeþilçam’ýn unutulmaz diyaloglarýndandýr.

Her Öðretmenler Günü’nde öðrenciler Hababam Sýnýfý’nýn unutulmaz Mahmut Hoca’sý Münir Özkul’un evine çiçeklerle gitti.

Unutulmaz filmleri

Kanlý Nigar

Hababam Sýnýfý

Hababam Sýnýfý 

Sýnýfta Kaldý

Hababam Sýnýfý 

Uyanýyor

Hababam Sýnýfý Tatilde

Hababam Sýnýfý Dokuz Doðuruyor

Aile Þerefi

Ýbiþ’in Rüyasý

Gýrgýriye

Gülen Gözler

Neþeli Günler

Sev Kardeþim

Mavi Boncuk

Bizim Aile

Yaþar Ne Yaþar 

Ne Yaþamaz

HABABAM’A ELVEDA

Münir Özkul’un birçok unutulmaz karakteri ve filmi vardýr ama Hababam Sýnýfý hem bizim için hem de Özkul için ayrý bir yerdedir. Ertem Eðilmez, Rýfat Ilgaz’ýn hikayelerinden yola çýkarak çektiði Hababam Sýnýfý’nda Münir Özkul’u oynatmak ister. Ama orijinal hikayede Kel Mahmut müdüre yaðcýlýk yapan biraz gýcýk bir karakterdir. Eðilmez, Münir Özkul’un bu rolü kabul etmesi için bütün karakteri deðiþtirir. Ve ortaya bizim Mahmut Hocamýz çýkar. Münir Özkul ve Adile Naþit projeyi kabul edince Zeki Alasya ve Metin Akpýnar’a teklif götürülür. O sýrada ikili Hababam Sýnýfý’ný tiyatroda canlandýrmaktadýr. Fakat Alasya ve Akpýnar fazla para isteyince Eðilmez gazetelere ilan verir. Öðrencilerden Tarýk Akan, Kemal Sunal ve Halit Akçatepe dýþýndakiler bu ilana baþvuranlar arasýndan seçilir. Münir Özkul o kadar sevilmektedir ki o dönemin alýþkanlýðý olan afiþe gerçek oðlanla kýzýn isimlerinin üstte basýlmasý alýþkanlýðý Hababam Sýnýfý’nda bozulur. 

MÜNÝR ÖZKUL KÝMDÝR?

Münir Özkul, 15 Aðustos 1925’te Ýstanbul’da doðdu. Ýstanbul Erkek Lisesi’nden mezun olan Özkul, lise öðrencisiyken 1940’ta Bakýrköy Halkevi’nde tiyatro ile sanat hayatýna ilk adýmýný attý. Ýstanbul Üniversitesi Ýktisat Fakültesi’ne ve Edebiyat Fakültesi’nin sanat tarihi bölümüne devam eden Özkul, 1948’de Ses Tiyatrosu’nda sahnelenen Aþk Köprüsü oyunuyla profesyonel oldu. Kariyeri boyunca 200’den fazla filmde rol alan Özkul, dört kez evlendi ve üç çocuðu oldu. Demans hastalýðý ile yaþayan Münir Özkul, uzunca bir süre hastalýkla mücadele etti. Münir Özkul, 5 Ocak 2018’de 93 yaþýndayken hayatýný kaybetti.