Dünyanýn Ýslami deðerleri algýlamakta zorluk çektiði, Medeniyetler çatýþmasýný öngören analizlerin moda olduðu, Ýslam felsefesinin bilerek anlaþýlmamasýný arzu edenlerin güçlü olduðu bir zamanda, Mahmut ile Meryem filmi çok iyi geldi.
Türkiye’nin ve tümüyle medeniyet coðrafyamýzýn da içerisinde bulunduðu tedirginlikler, sancý dolu olaylara þahitlik ettiði bir ömrü yaþamaktayýz.
Etrafta olup bitenleri farkettikçe yeni ve kusursuz dünya inþa etmenin ne kadar anlam taþýdýðýný, bunun için senin de elini taþýn altýna koyduðunu görmek, idrak eden için DERT olarak algýlanmalý galiba.
Bu filmi geç seyrettim. Ama çok etkilendim.Öncelikle Türkiye ve Azerbaycan’ýn ortak ürünü olarak piyasaya çýkmasý bir farklý anlam taþýdý benim için.
Siyasetin yapamadýðýný kültür bazen daha etkili biçimde yapma kudretindedir.
Türkiye ve Azerbaycan’ýn kültür bakanlýklarýnýn desteði 24 Kare Film ve Salname stüdyonun ortak çalýþmasý olan bu film hem de senaryo yazarý Elçin’in muazzam kalemiyle ciddi mesaj içeriðini seyirciye sunmuþ oldu.
Ýslamýn derin felsefesini, barýþ, sevgý ve sonsuz aþk içeren özü ortaya çýkaran Mahmut ile Meryem siyasi mesajlarý ile dikkatimi çekti.
Etrafýmýzda olmayan tarihine bir þeyler bindirmeye gayret eden bir dünya varken, büyük medeniyetimizin sevgi dolu varlýðýndan bahsediyor bu beyaz perde ürünü.
Büyük kalem ustasý Elçin. Önemli kalem ustalýðýnýn yanýsýra, Azerbaycan Baþbakan Yardýmcýsý’dýr kendisi. Bu titrini özellikle vurgulamak istedim. Filmin içerisindeki mesajlarýn aðýrlýðý, her memurun her zaman edebileceði cesurlukta deðildir. Yazar Elçin’i bu cesaretinden dolayý ayrýca tebrik ediyorum.
Milli ve dini deðerlerin ne anlam taþýdýðýný, etrafýmýzda bunca olaylar geliþirken, bu iki devletin ortak ürünü olan bu muhteþem film gerçekten bir baþarýdýr.
Aktör ekibinden sanat yönetmenliðine varana kadar, her yönüyle dikkat çeken bu hikaye tarihin derinliðindeki, babalarýmýzýn hatalarýný dolaylý dille iþaret ediyor. Sanki bugünümüzün bir takým yanlýþlarý beyaz perdeye farklý zaman diliminde, farklý dilde aktarýlýyor.
Her konuda birleþme, sevgi mesajý veren sonsuzluða, yaradana aþký içeren senaryo nezih dille acý hakikatlara ýþýk tutmuþtur.
Bu gün ayný medeniyeti, dini, dili paylaþmamýza raðmen halen aþamadýðýmýz sorunlarý olan bir coðrafyada yaþamaktayýz. Ýçe dönük bir mentaliteyle iç hesaplarýn esiriyiz sanki.
Mahmut ile Meryem iki farklý din ama ayný içerikli AÞK’ý anlatýyor. Demek ki insanlarý birbirine düþüren farklýlýklarýn olduðundan daha güçlü birleþtirici yaný vardýr. Onun ismi sevgidir AÞK’týr.
Bu filmin en önemli tarafý içerisinde barýndýrdýðý duygudur. Bunu yazarken bir filme eleþtirmen olarak deðil, içerisindeki mesajlarý algýlayan biri olarak duygularýmý paylaþýyorum. Bu tür filmler böyle nadir olmamalý. Türkiye ve medeniyet coðrafyasý arasýndaki baðlarý böyle projeler daha da pekiþtirmektedir.
Yazarýn filmin esas kahramaný olarak, Gence haný Ziyathan’ýn oðlu Mahmut olarak belirlemesi ise farklý bir mesaj içermektedir. Gence sadece Azerbaycan’ýn deðil, bütün Müslüman Türk alemi için ciddi anlam taþýmaktadýr. Azerbaycan tarihi boyunca bir kaç defa devrimlerin beþiði olarak bilinmektedir. Çarlýk Rusya’ya sonuna kadar direnerek düþmüþ bir þehir Gence. Kafkas Ýslam Ordusu’na, onun muhteþem komutaný Nuri Paþa’ya ilk baðrýný açan bir þehir Gence.
Ýslam Türk felsefesini yaþayan önemli bir þehir Gence. Yazarýn bu hikaye ile verdigi mesaj sadece Azerbaycan’ý baðlayan mesaj deðildir. Ýçerisinde bulunduðumuz dönemde bu filmden çýkan mesaj anlamlý ve dikkate alýnmalýdýr.
Sonuna kadar bir elinde sevgini taþýyan, her þeye raðmen silahýn son seçenek olduðunu gösteren, bir medeniyetin evlatlarý olduðumuzu Mahmut’un diliyle seyrciye aktarýyor film. Mahmut Meryem’e kavuþmak için her türlü maþekati geçiyor, lakin bir serdar gibi savaþ meydanýnda adalet terazisi degiþtirilmeye gayret edildiðinde, merhamet öldüðünde, adaleti yeniden yerine getirmek gerektiðine inandýðýnda cesaret gösterdiðini seyretmekteyiz.
Evet biz insanlýk tarihine batýlýlarýn yazýp çizdiði gibi barbar olarak kayda geçmedik. Görmek isteyen için sadece tarihte gezinmek yeterli olacaktýr. Savaþta bile kaideleri olan bir medeniyetimizin yeniden zühur etmesi için birlik beraberlik anlamlý olmaktadýr. Türk Ýslam aleminin birlikte hareket etmesi için zaman geldi de geçmekte artýk.
Bunun için yazarlarýn, medyanýn, sanatçýlarýn, akademisyenlerin tarafsýz ve milli menfeat noktasýndan olaya bakýþý hayati anlam taþýmaktadýr.
Filmde Azerbaycanlý ve Türkiyeli sanatçýlar mütercimsiz farklý lehçe ama ayný dilde konuþuyorlar. Demek ki ortak dil meselesinde, sanat dünyasýnýn temsilcileri daha da ileriye gidebilmiþler. Ayrýca Mahmut ile Meryem’deki aktör seçimi muazzamdýr. Mahmut’u canlandýran Aras Bulut Ýynemli seyirciye yüzündeki her ifadeyle Gence haný Mahmut’u, aþkýn fedaisi Mahmut’u, Ýslam’ýn tertemiz mahiyetini yüzüne yansýtan Mahmut’u aktarabildi. Bu genç, yetenekli adam daha pek çok kahramaný yaþayacak ve muhakkak yaþatacaktýr. Azerbaycanlý ünlü aktör Fahreddin Manafov -Bence Türk sinemasý bu aktörden ziyadesiyle faydalanmalýdýr. Bu sanatçýnýn gösterebilecekleri, gösterdikleri yanýnda hiç
kalmaktadýr. Saf yüzüyle masum sevgiyi, ilahi aþký, bize yansýtan Eva Dedovaný, annenin feryadýný bize hisettiren Melahat Abbasovan’ý ve tüm ekibi ayakta alkýþlamaktayým.
Mahmut ile Meryem büyük medeniyetimizin derin genetik kodlarda yaþayan temennasýz, karþýlýðýný beklemeksizin mahiyetini anlatýyor.Yani bizi anlatýyor. Yani bazen kendimizin bile deðer veremediðimiz, deðerlerimizi anlatýyor.
Büyük Medeniyet, Büyük Millet algýsýný onun farkýna varan, algýlayan tefekkür sahipleri yaþatabilir ve anlatabilir. Büyük Medeniyet’in yeniden zühuru ise bu ÝDRAK’tan doðacaktýr.