67. Cannes Film Festivali’nin Klasikler bölümünde restore edilmiþ 22 film gösterilecek.
Sýradan Ýtalyan erkeðini temsil ettiði için yönetmenlerce tercih edilirken dünya çapýnda bir ikon haline gelen unutulmaz aktör Marcello Mastroianni afiþte... Mastroianni ile 12 filmde baþrol paylaþan, hayat dolu, mücadeleci, Ýtalyan kadýnýnýn simgesi olan Sophia Loren, onur konuðu sýfatýyla kýrmýzý halýda... Loren’in konuk edilmesine vesile olan, aralarýnda Narýn Rengi’nin de bulunduðu Cannes Klasikleri bölümünün 22 kurmaca, 2 belgeselden oluþan programýnýn tamamý dijital projeksiyonla salonlarda...
Cannes Film Festivali’nin nostaljisi de bir baþka oluyor, elbette! Klasikler, hayatta olan yaratýcýlarý ve restoratörleri eþliðinde Festival’in merakla beklenen prömiyerlerinden geri kalmayan bir ihtiþamla sunuluyor. Sinemanýn bugününün de tarihinin de ‘ihtiþam’ý Cannes’ý zirvede tutan. Festival’in bütün tasarýmý bunun üzerine kurulu:
Cannes Film Festivali’nin bu yýlki afiþinde güneþ gözlüklerinin ardýndan sinemaseverlere bakan Marcello Mastroianni, sinema tarihinin en müthiþ aktörlerinden biri... Oynadýðý hemen her film klasikleþti. Blasetti, Monicelli, De Sica, Germi,Taviani Biraderler, Bolognini, Fellini, Antonioni, Scola ve Ferreri’den Tornatore’ye dek Ýtalyan ustalarýn paylaþamadýðý oyuncuydu. Ýtalyan olmayan ustalar John Boorman, Theo Angelopoulos, Nikita Mikhalkov, Raul Ruiz, Manoel de Oliveira ile çalýþtýðýnda da çok baþarýlý oldu.
FRAPPIER TASARIMI AFÝÞ
Ettore Scola’nýn Drama della Gelosia adlý filmiyle 1970 Cannes Film Festivali’nde En Ýyi Erkek Oyuncu Ödülü’nü kazandý. Daha önce de Marilyn Monroe misali ikonlarý afiþine taþýyan Cannes Film Festivali, 1963 yýlý seçkisinde yer alan Fellini filmi Sekiz Buçuk’tan bir kareyi Herve Chigioni ve Gilles Frappier tasarýmýyla afiþe dönüþtürdü.
Mastroianni’nin afiþte olmasý rastlantý deðil. Cannes Klasikleri arasýnda onun mükemmel bir performans verdiði Fellini’nin 8 1/2 u var. Mastroianni el bölümün Onur Konuðu olan Sophia Loren, 1955’te Mario Camerini’nin La Bella Mugnaia ve Alessandro Blasetti’nin Peccato Che Sia Una Canaglia filmlerinden baþlayarak, Scola’nýn Özel Bir Gün’ünde doruða çýkarak, Robert Altman’ýn 1994 tarihli Hazýr Giyim’ine kadar hepsi birbirinden iyi 12 filmde unutulmaz bir çift oluþturmuþlardý. Þimdi Loren’e imgesiyle de olsa eþlik ediyor.
1960 yýlýnda Vittorio de Sica’nýn Ýki Kadýn filmiyle Cannes’de En Ýyi Kadýn Oyuncu seçilen, 1966’da da jüri baþkanlýðýný üstlenen Sophia Loren’in yeni performansýný da Cannes’da izleyeceðiz. Oðlu Edoardo Ponti’nin Jean Cocteau’nun ayný adlý (La Voix Humaine) oyunundan uyarladýðý La Voce Humana adlý kýsa filmde oynadý. Loren’in onuruna düzenlenecek gecede bu kýsa film de baþrolünü Mastroianni ile paylaþtýðý 1964 yapýmý Vittoride de Sica klasiði Ýtalyan Usulü Evlilik ile birlikte gösterilecek. Loren bir de masterclass verecek.
NARIN RENGÝ DE LÝSTEDE
Cannes’ýn restore edilerek izleyicilere sunulacak diðer klasikleri çarpýcý ve eklektik bir seçki oluþturuyor: Hitchcock’un Jamaika Barý, Renoir’ýn Diþi Köpek’i, Carne’nin Gün Aðarýyor’u, Ýçikawa’nýn Tokyo Olimpiyatlarý, Capra’nýn Kayýp Ufuklarý, Sergio Leone’nin Bir Avuç Dolar Ýçin’i, Wenders’in Paris, Texas’ý, Oþima’nýn Gençliðin Zalim Öyküsü, Raymond Bernard’ýn Les Croix de Bois, Stuart Cooper’ýn Overlord’u, Rossellini’nin Korku’su, Kieslowski’nin Kör Talih’i, Truffaut’nun Son Metro’su, King Hu’nun Dragon Inn’i, Lauzon’un Leolo’su, Rappeneau’nun La Vie de Chateau’su, Michel Drach’ýn Le Violon du Bal’ý, Loridan ve Ivens’in Regrads sur une Revolution: Comment Yukong Deplaça les Montagnes’ý var. Aralarýndan iki tanesi ise Kafkasya’dan çýkan iki büyük ustanýn imzasýný taþýyor. Gürcü yönetmen Eldar Þengalaya’nýn Mavi Daðlar’ý döneminin en iyi Sovyet yapýmlarý arasýnda kabul edilmiþti. Eldar Þengalaya, erkek kardeþi, Pirosmani’nin yönetmeni Giorgi ile birlikte Gürcistan sinemasýnýn önde gelen isimleri arasýnda yer alýr. Bürokrasiyi eleþtiren Mavi Daðlar Cannes Klasikleri’nde gösterilecek.
Tiflis doðumlu Ermeni sinemacý Sergey Paracanov’un Ermeni ozan Sayat Nova’nýn hayatýndan ve eserlerinden yola çýkýp bölge kültürünün birçok kaynaðýndan beslenerek özgün bir anlatýya dönüþtürdüðü Narýn Rengi de Cannes Klasikleri arasýnda. Birbirinden lirik imgeleri, çarpýcý renkleri, müziði ve þiiri kullanma biçimiyle anti-konvansiyonel bir biçem oluþturan Paracanov’un dehasýný ve sanat anlayýþýný en iyi yansýtan filmi Sayat Nova Narýn Rengi.
En Batý ile en Doðu arasýnda gözden kaçýrýlan bir bölgenin sinemasýndan yükselen bu iki film Cannes’ýn ihtiþamý içinde yeniden parlayacak.