Diyarbakýr Kulp'ta yaþanan Kaymakam-Ýmam tartýþmasý sýradan bir hadisenin ötesinde anlamlar taþýyor.
Cuma hutbesinde Þehitlerle ilgili kýsmý okumayan imama tepki gösteren Kulp Kaymakamý bir anda hedefe oturtuldu. Bir kaymakamýn farklý kesimlerce hedef konmasý ister istemez bize Derik Kaymakamý Þehit Muhammet Safitürk'ü hatýrlattý. Terör örgütüne ve uzantýlarýna karþý görev yapmanýn zor olduðu bölgede bir mülki idare amirinin bir din görevlisiyle yaþadýðý durum "mayýnlý alanda" olduðumuzu gösteriyor.
Ülkemizde Diyanet'e karþý çýkan birçok kesim var. Gerek keskin laikler gerek bazi lokal dini gruplar devletin dini alandaki varlýðýndan rahatsýzlar. Bu keskin zümreler Diyanet teþkilatýnýn iþlevini gayet iyi biliyorlar ve bilhassa bu sebepten karþý çýkýyorlar. Toplumsal bütünleþmeye katký saðlayan bu teþkilatý eleþtirmek serbest ancak yine de varlýðý çok önemli.
Türkiye'de dindar nüfus, ayrýlýkçý hareketlere ve sapkýn dini gruplara karþý Diyanet'in çatýsý altýnda gerçek bilgiye ulaþmakta. Diyanet Ýþleri Baþkanlýðýmýzýn 100. yýlýnda kurumun sapkýn ve ayrýlýkçý hareketlere karþý ne anlama geldiðini herkes görmek durumunda.
PKK ve siyasi çizgisi Kürt toplumunun dindarlýðýný yok edemediði için söylem deðiþtirdi.
Baþlangýçta Marksist-Leninist ideolojiyi benimseyen örgüt daha sonra bilimsel sosyalizmi benimsediðini ilan etti.
Dindar Kürt toplumunun devletle olan baðýný koparmak için uzun süre din/dindar karþýtý tutum sergileyen örgüt sonraki yýllarda taktik deðiþtirdi.
Terör örgütünün lideri Öcalan Ýslam konusunda hakarete varan sözler etmiþti. Hz. Muhammed'in hayatýna dil uzatan Teröristbaþý Museviliði ve Hristiyanlýðý daha üstün görerek Ýslam'ýn Kürtleri ezdiðini vurgulamýþtý.
Aradan geçen zaman örgütün söylem deðiþikliðine neden oldu. Kürt toplumunun Ýslam'a ve dolayýsýyla camiye olan baðlýlýðý, tarih boyunca içinden çýkardýðý ulemanýn etkisi Batý'dan beslenen ayrýlýkçý hareketi zorda býraktý.
Yakýn dönemde HDP, Halklar ve Ýnançlar Komisyonu kurarak Demokratik Ýslam Masasý oluþturdu. Demirtaþ'ýn babasýný uðurlarken "yýldýzlar yoldaþýn olsun" diyen DEM Parti yönetimi aldýðý tepki karþýsýnda sarsýlmýþtý. Demirtaþ ise Ocak ayýndaki savunmasýnda "Bu topraklarýn medeniyeti Ýslam medeniyetidir. Türkiye sosyalistinin bir kýsmý bunlarý bilmez, bilmediði için de topluma ulaþamaz. Bizi var eden bu topraklarda Ýslam medeniyetidir. Komünist de sosyalist de milliyetçi de olsa hepimizin medeniyetinin parçasýdýr. Ýslam medeniyeti geri falan deðildir" diyerek kültürel hayatta Ýslam'ýn yerini öne çýkardý.
HDP siyasetinin toplumu Ýslam'dan uzaklaþtýrma ve böylece Türkiye'den ayrýþtýrma çabalarý aksine sosyal dokuda zemin bulmamakta. Zaman zaman yapýlan açýklamalarla içeriye baþka Avrupa'ya baþka mesajlar verilmekte. Partinin programýnda Avrupalýlara hoþ gelecek ifadeler varken her ilçede bir din adamý görevlendirdiðini ve dindar kesimlere ince mesajlar verdiðini biliyoruz.
Henrich Böll Vakfý'nda yayýnlanan bir raporda þu ifadeler geçiyor: Ýddia edildiðinin aksine, PKK ve Öcalan'ýn Ýslam'a popülistçe yaklaþmaktan ziyade, onu iktidarýn elinde bir koz olmaktan çýkarmaya yönelik hamlelerde bulunduðu söylenebilir. PKK "reel Ýslam"a karþý konumlanýrken Ýslam'ýn mazlumlar lehine önermelerini kendi ideolojisiyle harmanlamaktan çekinmiyor. Bunun için de Ýslam'ýn kültürel birikimine ve bireysel olarak deneyimlenmesine vurgu yaparken, cemaat ve devlet eliyle kullanýlan Ýslam'a karþý çýkýyor."
Türkiye'de merkezileþmenin getirdiði tartýþmalar devam ediyor. Merkezi otoritenin eðitimden dini alana kadar etkisi tartýþýlabilir. Meseleyi özgürlükler baðlamýnda deðerlendirirsek müdahaleci bakýþtan hemen herkes rahatsýz olacaktýr. Nitekim darbe dönemlerinin tek tipçi kimlik politikalarý terkedilmiþ ve demokratik adýmlar atýlmýþtýr. Ancak terörle mücadele sürecinde toplumsal bütünleþmenin önemi malum. Terörizmle mücadelede toplumu bilinçlendirmek ve gençleri kandýran örgüte karþý okullarýmýz/camilerimiz çok önemli. Bu alaný baþýboþ býrakarak örgütü yeniden filizlendirmek isteyenler mayýnlý alanda gezindiklerini fark etmeli.