Ciddi bir baský vardý üzerinde. 10 Temmuz 2018’de göreve gelen Ziya Selçuk’un ne yapacaðý konuþuluyordu. Hatta pes edeceði, istifa edeceði söylentileri bile dolaþýyordu.
Göreve geliþinden hemen sonra öylesine bir baskýyla karþýlaþtý ki Ziya Selçuk, 10 Eylül 2018’de “Yoksa Ziya Selçuk Eðitimde ne reformlar yapmasý gerektiðini bilmiyor mu?” baþlýklý bir yazý kaleme alma gereði hissettim.
Milli Eðitim’de reformun, revizyonun öyle bir-iki ay olmadýðýný biliyorduk. Ama bu geçen zaman da hem bir sabýrsýzlýða, hem de umutsuzluða yol açabilirdi.
Sonunda, göreve geliþinin 10. Ayýnda Milli Eðitim Bakanlýðý "Ortaöðretim Tasarýmý"ný açýkladý.
Aþaðýda detaylýca inceledim.
Ama Ortaöðretim Tasarýmý’na bakmadan önce söylemeliyim, sosyal medya cahil kanaat önderleriyle dolu. Milyonlarca takipçisi olan sözümona araþtýrmacý yazarlar, profesör unvanlý fenomenler “Matematik seçmeli ders oldu, Din Kültürü ana ders oldu” gibi saçmalýklarla yüz binlerce insanýn aklýný karýþtýrdý.
Bu satýrlarda daha önce de yazdým, Milli Eðitim’i siyasetinize, muhalifliðinize alet etmeyi býrakýn. Milli Eðitim Bakanlýðý sizin tembelliðinizi bildiðinden uzun sayfalar yazmak yerine üç dakikalýk bir video hazýrlamýþ. Üç dakikanýz da mý yok? Yapmayýn.
* * *
Ýþte Ortaöðretim Tasarýmý;
Buna göre saðlanmaya çalýþýlacak olan ana baþlýklardan biri DERÝNLEÞME.
Öðrencilerin aþýrý yüksek ders saatlerinden hiçbir konuyu içselleþtiremediði gerçeðinden yola çýkýlýyor.
Bu yaklaþýma göre
- Ders sayýsýnda azalma
- Deneyime yönelik eðitim
- Atölye ve laboratuvar çalýþmalarý
- Derslerde disiplinler üstü yaklaþým
- Alan derslerinde proje ve uygulama çalýþmalarý.
Ders sayýlarýnda azalma uygulamaya þöyle yansýdý:
9. Sýnýf 15-16 saatten 8 saate,
10. Sýnýf 15-16 saatten 10 saate,
11. Sýnýf 12-15 saatten 10 saate,
12. Sýnýf 12-15 saatten 7 saate düþürüldü.
Bir diðer soru ise ailelerden gelmiþ:
"Çocuklar akþama kadar soru çözüyor, peki hayatta bir sorunla karþýlaþýnca neden afallýyor?
Buna da MEB þöyle bir cevap veriyor: HEY (Hayal, Etkinlik, Yaþam)
Hayal Sanatsal Aktiviteleri, Etkinlik Fiziksel aktivitleri, Yaþam ise Toplumsal Fayda Çalýþmalarýný kapsýyor.
Baþka bir soru da uzmanlardan:
"Liseden mezun olan milyonlarca gencin zihninde benlik, meslek ve gelecek algýsý oluþmuyor. Bu algýyý nasýl kazandýrabiliriz?"
Prof. Dr. Ziya Selçuk ve ekibi bu soruya þu yanýtlarý bulmuþ: "Esnek Yapý / Kiþiselleþtirme / Ýlgi Alanlarý / Yetenek / Kiþilik / Kiþisel Rehberlik / Kariyer Yönetimi"
Bu soru da eðitimcilerden:
"Çocuklarýmýz ezbere dayalý ve sýnav odaklý bir sistemdeler, bunu nasýl deðiþtirebiliriz?"
Bilginin Deðere Dönüþümü adýný verdikleri bu çözümü de þöyle detaylandýrýyor uzmanlar: "Sistem Kavramý, Bilgi Kuramý, Tasarým Odaklý Düþünme ve Toplumsal Fayda"
Yükseköðretim Kurumlarý da þöyle sormuþ:
"Her yýl yüz binlerce öðrenci kazandýðý bölümden mutsuz olup yeniden sýnava giriyor."
Cevap "Etkin Yönlendirme". Alt kýrýlýmlarý ise "Seçmeli Alan Dersleri, Kariyer Ofisi ve Kiþisel Rehberlik"
Çok önemli bir soru da iþverenlerden: "Her yýl liselerden yüz binlerce öðrenci mezun oluyor, bir kýsmý üniversiteye gidiyor. Üniversiteye giremeyen lise mezunlarýyla biz neden buluþamýyoruz?"
Bu soruya da "Yetkin Mezun"da. Sertifika Programlarý, Portfoylo ve Tasarým Beceri Atölyeleri.
Öðrenciler de þöyle sormuþlar; "Çok güzel ama, üniversite sýnavý böyleyken nasýl olacak?"
Bu soruyla birlikte MEB de kendine þu soruyu sormuþ: "Peki bütün bunlarý tek bir sistemde nasýl buluþturacaðýz?"
Ýþte bu da kýrýlma noktasý.
9, 10 ve 11. Sýnýfta Akademik Geliþim Programýný, 12. Sýnýfta ise Akademik Yeterlilik Programýný uygulayarak.
Ama 9, 10 ve 11. sýnýfta ayný zamanda Hayal, Etkinlik ve Yaþam programlarýný da uygulamaya devam ederek.
Kýsacasý lise bittikten sonra gençlerin karþý karþýya kaldýðý, hatta bazý gençlerin üniversite bittikten sonra karþý karþýya kaldýðý ve büyük bir þokla uyandýðý "Hayatýn Gerçekleri"ni lise hayatýna yaymýþ Milli Eðitim Bakanlýðý.
Son sýnýfta ise "Ortak Dersler, Disiplinlerüstü Kariyer Dersleri, Proje, Sertifika Programlarý ve Dersr Destek Çalýþmalarý ile Kiþisel Geliþim ve Rehberlik" programlarýyla liseden yetkin gençlerin mezun olmasý amaçlanýyor.
Sosyal medyada yer aldýðýnýn aksine, 9, 10 ve 11. Sýnýflarda Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji dersleri var, hatta 11. Sýnýfta "Algoritmik Programlama", Ekonomi, Bilgi Kuramý ve Uygulamalarý ve 2. Yabancý Dil dersleri bile var.
12. Sýnýfta ise ortak dersler olarak Ýnkýlap Tarihi ve Atatürkçülük dersi ile Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersleri var. Onun dýþýndaki dersler adeta üniversitedeki gibi uzmanlaþýyor. MEB'in tabiriyle derinleþiyor.
Mesela 12. Sýnýf Matematiðinde, "Finansal Matematik, Veri Analizi ve Optimizasyon ve Matematik uygulamalarý dersleri var.
12. Sýnýf Fen ve Teknoloji grubunda "Biyoteknoloji, Yapay Zeka Uygulamalarý, Geleceðin Enerji Sistemleri ve Malzeme Bilimi dersleri var.
Matematik ve Fen'den bile daha fazla heyecanlandýðým ise 12. Sýnýf Sosyal ve Beþeri Bilimler grubu:
"Akýllý Þehirler ve Ýnsanlýðýn Geleceði, Davranýþsal Ekonomi, Uygulamalý Hukuk, Tasavvuf Edebiyatý, Ýnsan Haklarýnýn Geliþimi ve Doðasý, Ýslam Felsefesi"
Yazarýn Yorumu:
Milli Eðitim Bakanlýðý dersine mükemmel derecede çalýþmýþ.
Ortaya çýkan tabloyu þöyle okuyabiliriz, bazý sokak arasý, dershaneden bozma üniversiteler için kötü haber olacak ama;
MEB, liseden yetkin ve hayata atýlmaya hazýr genç mezun etmeye hazýrlanýyor.
Ancak ciddi zorluklar var bu programý uygulamak için,
Öðretmenlerin, müfredatýn, kitaplarýn ve velilerin bu yeni sisteme adapte edilmesi.
Öðrencileri unuttun diyeceksiniz, hayýr unutmadým.
Çünkü öðrenciler bu programa zaten doðal olarak adapte olacaklar.
Çünkü sistem onlarý zorlamadan, kolayca içine dahil edecek þekilde tasarlanmýþ.
Bir görev de YÖK’e düþüyor. MEB kendini yeniden inþa ederken, YÖK de üniversiteleri bir önceki durak olan liselerdeki bu deðiþime adapte etmeye çalýþacak. Umuyorum hýzlýca adapte olurlar.
Ýyi bakalým, iyi olsun. Destek olalým, daha iyi olsun.
Teþekkürler Ziya Hoca ve tüm Milli Eðitim camiasý.
Bundan sonra daha da çok yorulacaksýnýz, Allah yardýmcýnýz olsun.