Yeni nesil gazetecilik

Dünya artık bilgi ve bilişim çağında… İstediğiniz bilgiye artık anında ulaşmak mümkün. Cep telefonunuz veya bilgisayarınız varsa bir tuşla herşey önünüze geliyor… Bilgiye bu kadar hızlı ulaşıldığı günümüzde haberciler nasıl bir adaptasyon sürecinden geçiyor.

Bu hafta size Uluslararası Gazetecilik Merkezi’nin (ICJF) bu konuda yaptığı bir araştırmanın kısa bir özetini yazmaya çalışacağım. Daha fazlasını merak edenler www.icfj.org sitesinden araştırmanın tamamına ulaşabilir.

130 Ülkeden 2 bin 700 haber merkezi yöneticisi ve gazeteci ile yapılan bir anketinden varılan tespitler şöyle;

1-      Yeni nesil haber merkezlerinda çalışan gazetecilerin yaş ortalamaları 25-29… Klasik haber merkezlerinin yaş ortalaması ise 30-35 . yeni nesil haber merkezleri daha genç ve dinamik olsalar da teknolojik olarak yeterli donanıma sahip değiller.

2-      Genç gazeteciler yeterli donanıma kavuşmak için istekli olsalar da medya sahipleri bu konuda isteksiz… Gazetecilerin talepleri ile patronların talepleri birbiri ile örtüşmüyor. Genç gazeteciler veri gazeteciliği, siber güvenlik ve kodlama alanında uzmanlaşmak istese de haber merkezlerinin onlardan beklentileri farklı. Onlardan talep edilen sosyal medya üzerinden canlı yayın yapmak ve çoklu medya ortamlarında içerik yaymak.

3-      Haber merkezlerinin en büyük sorunu güvenli bilgi. Gazeteciler doğrulama enstrümanlarından daha fazla sosyal medyayı kullanıyor.

Maddeler böyle uzayıp gidiyor. Daha fazlasını okumak isteyenler yukardaki adrese girebilir.

Ama ben buradan sözü bizim haber merkezlerine getirmek istiyorum. ABD ve Batı yeni nesil medya üzerinde bu kadar dururken biz ne yapıyoruz, bu konuda bir yol haritamız, bir öngörümüz bir planlamamız var mı?

Maalesef yok… Özelilikle digital habercilik için istihdam edilenlerin çoğu gazetecilik niteliği taşımıyor.  Çoğu iş veren bu mecraya çalışan alırken bilgisayar kullanma becerisine bakıyor öncelikle… Bir de ucuza nasıl gazeteci bulurum düşüncesi ile hareket ediyor. Türkiye’de dijital medyada çalışanların çoğu neredeyse asgari ücrete çalışıyor.

Oysa dünyanın önde gelen konvansiyonel medya gruplarının çoğu dijital medyaya milyarlarca dolar yatırım yapıyor yıllarca. Yeni nesil gazetecilik yapacak adayları özenle seçiyor.

Gazeteciliğin yeni bir şekle büründüğü çağımızda umarım bizim medya yöneticileri de bu alana daha fazla önem verir.