Bu konuyu yaklaþýk on beþ senedir yazýyorum ama devletten, Maliye Bakanlýðý’ndan týk yok.
Bu nasýl bir demokrasi anlayýþýdýr, nasýl bir þeffaflýk yorumudur, uygulamasýdýr, anlamak mümkün deðildir.
Üstelik bu uygulama bir 28 Þubat uygulamasýdýr, 28 Þubat’çý Genelkurmay Baþkaný, generaller yargýlanmaktadýr ama darbecilerin Türkiye’ye getirdikleri bu uygulama aynen, hatta artarak devam etmektedir.
Her sene memur maaþ artýþlarý gazetelerde yayýnlanmaktadýr; bu sene de 2012 ve 2013 maaþlarý, artýþ oranlarý ile birlikte gazetelerde yayýnlanmýþtýr.
Maliye Bakanlýðý çýkýþlý olduðunu düþündüðüm bu listede bu sene de müsteþarlarýn, genel müdürlerin, þube müdürlerinin, kaymakam, polis memuru ve baþkomiserlerin, hemþirelerin, doktorlarýn, uzman doktorlarýn, teknisyenlerin, mühendislerin, araþtýrma görevlileri ve profesörlerin, avukatlarýn ve vaizlerin, vs. 2012 maaþlarý, artýþ oranlarý ve böylece de 2013’de ellerine geçecek maaþlarýn dökümü yer almaktadýr.
Bu maaþlar devlet memuru maaþlarýdýr, düþük maaþlardýr, kýsmet olursa baþka bir yazýda memur maaþlarýnýn düþüklüðüne, çözüm önerilerine yönelik bir yazý da yazmak isterim.
Ancak, bu listede bazý meslek gruplarý bir süredir görülememektedir.
Subaylar ve astsubaylarý 28 Þubat günlerinden, yargýçlar ve savcýlarý da yanýlmýyor isem 2004 senesinden beri bu listelerde göremiyoruz; maaþlarýn açýklanmasý þayet birileri tarafýndan özel hayatýn ihlali olarak deðerlendiriliyor ise bu durumun müsteþarlar, profesörler, vaizler, komiserler için de geçerli olmasý gerekmektedir.
28 Þubat günlerinde, zamanýn ruhuna uygun olarak subay ve astsubay maaþlarý diðer devlet memurlarýna oranla nispi olarak yükseltilmiþ ve mukayese imkaný olmasýn diye de listeden çýkarýlmýþlar idi; 2004 sonrasý ayný deðerlendirme yargýçlar için yapýldý.
2013 senesinde ne subaylarýn ne de yargýçlarýn yaptýklarý önemli vazifeye yakýþacak maaþ aldýklarýný söylemek mümkün deðildir, böyle bir iddia ne gerçekçi ne de hakkaniyete uygun olur.
Ama, bu yüksek olduðu söylenemeyecek maaþlarýn listelerden çýkarýlmýþ olmasýný da anlamak, kabul etmek mümkün deðildir.
Hukuk devletlerinde, demokrasilerde vergi mükelleflerinin gayretleriyle ödenen maaþlarýn bir bölümünün yine ayný vergi mükelleflerinden saklanmasý, dikkatlerinden kaçýrýlmasý mümkün deðildir; 28 Þubat ortamýnda çok þaþýrmadýðýmýz bu uygulamanýn bugün hala devam ediyor olmasý mantýkla, izanla, açýk toplum gerekleriyle, demokrasiyle, hukuk devletiyle uyumsuzdur.
Çok baþarýlý bulduðum Sayýn Maliye Bakaný’na çaðrým bu listeyi tüm memurlar için yayýnlamasýdýr.
Bu kadar basit bir saydamlýðýn eksik olduðu bir sistemde vergi reformu, üstelik beyanname verme esaslý bir reform yapmak da olanaksýzdýr.
ÖNEMLÝ BÝR NOT: Liberal Düþünce Topluluðu (LDT) yirminci senesini idrak etmiþ bulunmaktadýr; Türkiye gibi bir ülkede, liberale liboþ denmesinin prim yapabildiði bir yerde, bu süreç çok önemli bir baþarýya tekabül eder; bu sürece katkýsý olan herkes, en baþta da Prof. Atilla Yayla, liberal görüþlere yaklaþýmýnýz ne olursa olsun, bir teþekkürü haketmektedirler.
twitter.com/KarakasEser