2000 yýlýný hatýrlayanlar bilir. Her yerde bir metalik gri renkte görsellik. Her yerde “Milenyum” kelimesi ile türetilmiþ reklamlar. “2000’e girer girmez uçan arabalara bineceðiz” havalarýnda karþýlamýþtýk yeni yýlý. Sabah kalktýðýmýzda ise kapýda yine ayný arabalar vardý…
Ýþte o milenyumun bebekleri 1 yýl sonra iþ hayatýna girmeye hazýrlanýyor. Baþlýkta kravat filan dediðime bakmayýn, kravat takmayý sevdikleri söylenemez.
Peki iþ hayatý bu yeni jenerasyona hazýr mý?
Henüz hazýr olduðu söylenemez. Bu uyum süreci de hayli zorlu olacak. Ýþte bu yazý da bu uyum sürecini kolaylaþtýrmak için.
Ýþte 90 ve sonrasý doðumlu çalýþanlarýn profili
1- Yeni jenerasyonda emir-komuta, ast-üst gibi kavramlar yok. Yani aslýnda gayet iyi anlýyorlar ama anlamsýz buluyorlar. Öyle patronu görünce önünü ilikleyen, ayaða kalkan çalýþanlar görmeyeceksiniz yeni jenerasyonda.
2- Ýþe baðýmlý hissetmiyorlar. Kafalarýna yatmadýðý anda çýkýp gitmelerine þaþýrmayýn. Arkasýný dönüp bakmýyorlar bile…
3- Özgürlük onlar için maaþtan çok daha önemli. Bu jenerasyon için fazla mesai yapmalarýný istemek hakaretten beter. Çünkü onlar iþten sonra da çok yoðunlar.
4- Aþýrý derecede sosyaller. Bazýlarý sanal alemde, bazýlarý gerçek alemde. Ýþi hayatlarýnýn merkezine koymuyorlar. Akþamlarý iþ telefonlarýna bakmýyorlar. Maillere cevap vermiyorlar. Darlanýyorlar anlayacaðýnýz böyle þeylerden.
5- Kendi fikirlerine çok güveniyorlar. Talimat almak diye bir fiil lugatlerinde yok. Onlardan ancak rica edebilirsiniz, canlarý isterse yaparlar. Yapmazlarsa da çok üstlerine gitmeyin, basýp giderler.
6- Motivasyon konuþmalarýna, “biz bir aileyiz” konulu çalýþan gazlamalarýna hiç gelemiyorlar. Evet, dinliyorlar ama ayný anda twit atarak sizinle fena halde dalga geçiyorlar.
7- Daha büyük yaþlarda olanlar için önemli olan unvan ve titr yeni jenerasyon için çok önemli deðil. Sadece anne-babalarýný mutlu eden bir unsur olduðunun farkýndalar.
8- Nasihat dinlemeyi sevmiyorlar. Anne-baba nasihati de dinlemiyorlar zaten o yüzden zorlamayýn, sizi hiç dinlemezler. Hele hele özel hayatlarýyla ilgili akýl vermeye kalkmayýn, tersleyebilirler.
9- Siz onlardan 20 yýl kadar daha deneyimli olabilirsiniz ama onlar sizden daha çok þey, belki de daha çok yeni þey bildiklerini düþünüyorlar. Sizin bilginizin eski ve bayat olduðuna inanýyorlar. Bunda teknolojiyi çok iyi kullanýyor olmalarý önemli bir etken.
10- Þirketlerine sadakat duymuyorlar. Þirketleri onlar için mesai dýþýndaki vakitlerinde harcayacaklarý para için adeta bir sponsor. Mutualist bir iliþki olarak görüyorlar çalýþan-patron iliþkisini. Kazan-kazan bittiði anda da arkalarýný dönüp gidiyorlar.
Bunlarý artýlar ya da eksiler diye nitelendirmek yerine durum tespiti olarak yazdým. Artýya da eksiye de dönüþebilir, döndürülebilir.
Ama bir gerçek var ki o da gençlerin iþ hayatýna, iþ hayatýnýn da gençlere ihtiyacý var.
Genç nüfusu ülke nüfusunun büyük bir kýsmýný teþkil eden bir ülke olarak Türkiye’de okullarýn gençleri iþ hayatýna ne kadar hazýrladýðý tartýþýlýr. O yüzden her kesimin bu görevi biraz biraz üstlenmesi gerek. Çünkü gençlik büyük potansiyel, yeter ki doðru yönlendirebilelim...