Milli Savunma Bakaný ne iþe yarar?

15 Þubat Cuma günü Genelkurmay Baþkanlýðý www.tsk.tr sitesine yine ilginç bir basýn açýklamasý (BA-08/13) kondu.

Bu basýn açýklamasý, baþkalarý, içerik kaygýlarým saklý kalmak üzere, üç açýdan çok sýkýntýlý.

Herþeyden önce söz konusu internet sitesinin adresi garibime gidiyor; Genelkurmay Baþkanlýðý ya da TSK, bu devletin bir kurumu ise, www.tbmm.gov.tr, www.tcmb.gov.tr (Merkez Bankasý) gibi,  niye adreste “gov” ibaresi yer almýyor?

Genelkurmay Baþkanlýðý ya da TSK devletin deðil de, milletin bir kurumu mu?

Milletin bir parçasý olmak bir hukuk devletinde ne demektir?  

Sivil ya da askeri her bürokratik birim devletin kurumu deðil midir?

Geçelim ikinci soruna.

Basýn açýklamasý bazý yazýlý ve görsel basýn organlarýnda “Özel Kuvvetler Komutanlýðý” adý ile bilinen ve TSK çatýsý altýnda örgütlenmiþ olan, harcamalarý doðal olarak vergi mükelleflerinin gayretleriyle, ödedikleri vergilerle finanse edilen bir kamu bürokratik birimine yönelik eleþtirilere cevaben yayýnlanmýþtýr.

Basýnýn en temel kamusal vazifesi müþterisi, okuru, finansörü olan yurttaþlar adýna sivil ve askeri bürokrasiyi basýn kurallarý çerçevesinde denetlemektir.

Bir kamu bürokratik biriminin basýnýn bu iþlevine karþý çýkmasý, bundan rahatsýzlýk duymasý, eleþtirmesi tek kelimeyle çok þaþýrtýcýdýr.

Ýþin içine bir kamusal bürokratik birime, eleþtiri düzeyini aþan, hakaret içeren bir yaklaþým söz konusu ise, yapýlmasý gereken, basýn açýklamasý yapmak deðil, yargý erkine baþvurmaktýr; TSK’ya, TSK’nýn bir birimine yönelik hakaret içeren bir ifade söz konusu ise de yargýya baþvurmak demokratik bir hukuk devletinde Genelkurmay’ýn deðil, Milli Savunma Bakaný’nýn iþi olmalýdýr.

Hakaret içermeyen eleþtirilere yanýt vermek ise Genelkurmay’ýn iþi deðildir, bu tür eleþtiriler, sorgulamalar basýnýn asli iþidir.

Gelelim üçüncü ve en temel eleþtirime.

Eleþtirim bugün görevde olan Milli Savunma Bakaný’na deðil, doðrudan sisteme yöneliktir.

Þayet ulusal savunma üreten askeri bürokrasiye yönelik yanýtlanmasý gerekebilecek bir eleþtiri söz konusu ise bu eleþtirilere cevap verme iþi demokratik hukuk devletlerinde Milli Savunma bakanlarýnýn iþidir.

Askeri bürokrasi BAÐLI OLMASI GEREKEN siyasi otoriteyi aþýp, atlayýp basýnla, kamuoyuyla doðrudan iliþki kuramaz, kurarsa bu devlete demokratik hukuk devleti denemez.

Yazýmýn baþlýðýna çektiðim “Milli Savunma Bakaný ne iþe yarar?” ifadesi tam da bu endiþemin yani demokratik bir hukuk devleti olamamamýzdan kaynaklanan bir kaygýnýn neticesidir.

“Yeni Türkiye” sloganý doðru bir tercihtir, yurttaþlarýmýzý, insanlarýmýzý ümitlendiren, eski ile aramýza bir duvar çekebilmek için de çok manalý bir slogandýr ama bu sloganýn inanýrlýlýðýnýn kalýcýlýðý için artýk somut gerçeklikle de her alanda örtüþmeye baþlamasý gerekmektedir.

Genelkurmay Baþkanlýðý’nýn, yani, kimse alýnmasýn, bu ifade doðru ve evrensel bir ifadedir, ulusal savunma üreten bir kamu askeri bürokrasisi biriminin Milli Savunma Bakanýný atlayarak basýnla polemiðe girmesi kabul edilebilir bir durum deðildir, maalesef, eski Türkiye’nin en sakil görüntülerinin baþýnda gelmektedir.

Bu ve benzeri basýn açýklamalarý da muhtemelen bile diyemeyeceðim, yüzde yüz ilgili bakanýn bilgisi dýþýnda yapýlmaktadýr.

Maliye Bakanlýðý Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüðü, Maliye Bakaný’ný atlayarak siyasal içerikle basýn açýklasý yapamaz ise Genelkurmay’ýn da yapmamasý lazýmdýr, þayet bu devlet demokratik bir hukuk devleti ise; Genelkurmay’ýn MSB’ye HALA baðlanamýþ olmasý bile bu gerçeði deðiþtirmemelidir.

Bu yazýyý “eski Türkiye”ye karþý olduðum, “yeni Türkiye”yi de desteklediðim için yazýyorum.      

 twitter.com/KarakasEser