Milli Savunma Bakanı ne işe yarar?

15 Şubat Cuma günü Genelkurmay Başkanlığı www.tsk.tr sitesine yine ilginç bir basın açıklaması (BA-08/13) kondu.

Bu basın açıklaması, başkaları, içerik kaygılarım saklı kalmak üzere, üç açıdan çok sıkıntılı.

Herşeyden önce söz konusu internet sitesinin adresi garibime gidiyor; Genelkurmay Başkanlığı ya da TSK, bu devletin bir kurumu ise, www.tbmm.gov.tr, www.tcmb.gov.tr (Merkez Bankası) gibi,  niye adreste “gov” ibaresi yer almıyor?

Genelkurmay Başkanlığı ya da TSK devletin değil de, milletin bir kurumu mu?

Milletin bir parçası olmak bir hukuk devletinde ne demektir?  

Sivil ya da askeri her bürokratik birim devletin kurumu değil midir?

Geçelim ikinci soruna.

Basın açıklaması bazı yazılı ve görsel basın organlarında “Özel Kuvvetler Komutanlığı” adı ile bilinen ve TSK çatısı altında örgütlenmiş olan, harcamaları doğal olarak vergi mükelleflerinin gayretleriyle, ödedikleri vergilerle finanse edilen bir kamu bürokratik birimine yönelik eleştirilere cevaben yayınlanmıştır.

Basının en temel kamusal vazifesi müşterisi, okuru, finansörü olan yurttaşlar adına sivil ve askeri bürokrasiyi basın kuralları çerçevesinde denetlemektir.

Bir kamu bürokratik biriminin basının bu işlevine karşı çıkması, bundan rahatsızlık duyması, eleştirmesi tek kelimeyle çok şaşırtıcıdır.

İşin içine bir kamusal bürokratik birime, eleştiri düzeyini aşan, hakaret içeren bir yaklaşım söz konusu ise, yapılması gereken, basın açıklaması yapmak değil, yargı erkine başvurmaktır; TSK’ya, TSK’nın bir birimine yönelik hakaret içeren bir ifade söz konusu ise de yargıya başvurmak demokratik bir hukuk devletinde Genelkurmay’ın değil, Milli Savunma Bakanı’nın işi olmalıdır.

Hakaret içermeyen eleştirilere yanıt vermek ise Genelkurmay’ın işi değildir, bu tür eleştiriler, sorgulamalar basının asli işidir.

Gelelim üçüncü ve en temel eleştirime.

Eleştirim bugün görevde olan Milli Savunma Bakanı’na değil, doğrudan sisteme yöneliktir.

Şayet ulusal savunma üreten askeri bürokrasiye yönelik yanıtlanması gerekebilecek bir eleştiri söz konusu ise bu eleştirilere cevap verme işi demokratik hukuk devletlerinde Milli Savunma bakanlarının işidir.

Askeri bürokrasi BAĞLI OLMASI GEREKEN siyasi otoriteyi aşıp, atlayıp basınla, kamuoyuyla doğrudan ilişki kuramaz, kurarsa bu devlete demokratik hukuk devleti denemez.

Yazımın başlığına çektiğim “Milli Savunma Bakanı ne işe yarar?” ifadesi tam da bu endişemin yani demokratik bir hukuk devleti olamamamızdan kaynaklanan bir kaygının neticesidir.

“Yeni Türkiye” sloganı doğru bir tercihtir, yurttaşlarımızı, insanlarımızı ümitlendiren, eski ile aramıza bir duvar çekebilmek için de çok manalı bir slogandır ama bu sloganın inanırlılığının kalıcılığı için artık somut gerçeklikle de her alanda örtüşmeye başlaması gerekmektedir.

Genelkurmay Başkanlığı’nın, yani, kimse alınmasın, bu ifade doğru ve evrensel bir ifadedir, ulusal savunma üreten bir kamu askeri bürokrasisi biriminin Milli Savunma Bakanını atlayarak basınla polemiğe girmesi kabul edilebilir bir durum değildir, maalesef, eski Türkiye’nin en sakil görüntülerinin başında gelmektedir.

Bu ve benzeri basın açıklamaları da muhtemelen bile diyemeyeceğim, yüzde yüz ilgili bakanın bilgisi dışında yapılmaktadır.

Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü, Maliye Bakanı’nı atlayarak siyasal içerikle basın açıklası yapamaz ise Genelkurmay’ın da yapmaması lazımdır, şayet bu devlet demokratik bir hukuk devleti ise; Genelkurmay’ın MSB’ye HALA bağlanamış olması bile bu gerçeği değiştirmemelidir.

Bu yazıyı “eski Türkiye”ye karşı olduğum, “yeni Türkiye”yi de desteklediğim için yazıyorum.      

 twitter.com/KarakasEser