1960’larýn baþý…
Bugün her bir spor otomobilini milyon lira mertebelerinde satan Lamborghini, II. Dünya Savaþý sonrasýnda traktör üreticisi olarak Ferruccio Lamborghini tarafýndan kurulmuþtu.
Spor otomobillere büyük meraký olan F. Lamborghini iþleri iyi gitmeye baþladýðý zaman bir Ferrari 250GT satýn alýr. Daha sonra bu meraký tutkuya dönüþür ve kýsa bir sürede 3 araç daha alarak bir Ferrari hayraný olur. Ancak Ferrari marka hangi aracýna binerse binsin, bir debriyaj problemi olduðunu fark eder ve bu yüzden Ferrari fabrikasýna gider. Birkaç saat geçmesine raðmen sorun bir türlü giderilemez ve bunun üzerine F. Lamborghini, Enzo Ferrari ile görüþmek ister. Enzo Ferrari, Lamborghini’ye verdiði cevapla farkýnda olmadan bugünkü en büyük rakibinin doðumunu gerçekleþtirir : “Bir traktör üreticisi asla bir Ferrari’yi eleþtiremez.”
Ferrari’nin bu cevabý ile küçük düþen Lamborghini, döner fabrikasýna ve debriyajýný tamir etmeye koyulur. Bunu yaparken aslýnda Ferrari’de kullanýlan debriyajýn kendi traktörlerinde kullanýlan ile ayný olduðunu fark eder. Daha saðlamýný yaparak geliþtirir ve problemi çözer. Ama o duyduðu sözün Ferruccio Lamborghini'de býraktýðý derin yara iyileþmemiþtir. Bu kez de Ferrari’den daha hýzlý, daha güvenilir ve daha saðlam arabalar yapmak ister.
Ýlk olarak eski Ferrari mühendisleri Gianpaolo Dallara ve test sürücüsü Bob Wallace’ý iþe alýr. Ýlk üretim olan Lamborghini 350GT her yönü ile Ferrari’den daha iyidir. Üçüncü üretim modeli olan Miura efsanevi ve nefes kesen bir araç olur ve ortadan motorlu spor otomobil çaðý artýk baþlamýþtýr.
Enzo Ferrari, tek bir cümlesiyle bir traktör üreticisini bugün bile hala rekabet ettiði bir rakibine dönüþtürmüþtü. Enzo, büyük, en büyük olmanýn verdiði fazla özgüven uðruna 50 yýldýr mücadele ettiði çok güçlü bir rakip üretmiþti.
Ýþte Lamborghini’den alýnacak 10 ders.
1- Yarýþ devam ettiði sürece alýnacak tüm sonuçlar geçicidir ve dahasý yanýltýcýdýr. Sonuncu sýradaki koþucu her an birinciliðe yükselebilir, ilk sýradaki koþucu her an sonunculuða düþebilir.
2- Gurur çok güçlü bir motivatördür. Eðer kazanmanýz gereken bir mücadele varsa o mücadelede duygularýnýzý etkileyecek unsurlar bulursanýz, bir anlamda kalbinizi bu mücadeleye katarsanýz daha kolay kazanýrsýnýz.
3- Þu anda yaptýðýnýz þeyi hayat boyu yapmak zorunda deðilsiniz. Deðiþime açýk olun, sadece doðru zamaný ve doðru fýrsatý bekleyin. Kendinize sýnýrlar koymayýn, hayatýn sizi nerelere götürebileceðini tahmin bile edemeyeceksiniz.
4- Bir konuda 1. iseniz sürekli stres altýndasýnýzdýr, oysa 2. iseniz hem sizi sürekli diri tutacak bir rakibiniz vardýr, hem de her an tökezleyip size 1.liði buyur edebilir. Dünyanýn en büyük rekabetlerine bakýn, hep 1. ve 2. arasýnda kýyasýya bir rekabet vardýr.
5- Yapamam deme, DENE! Bir traktör üreticisinin “Ben spor otomobil yapabilirim, üstelik Ferrari’den daha iyi!” demesi ne kadar da çýlgýnca, öyle deðil mi? Denemeden bilemezsiniz, denemezseniz ömrünüz boyunca “ya yapsaydým” dersiniz, oysa deneyip yapamazsanýz, “en azýndan denedim” diyebilirsiniz.
6- “Bir traktör üreticisi asla Ferrari’yi eleþtiremez” sözü ne kadar da “Titanic asla batmaz”a benziyor deðil mi? Ve tuhaf ki o söz de tam olarak batmaya giderken söylenmiþti. Ferrari’nin iþleri iyi gitti ama siz o kadar þanslý olmayabilirsiniz, en güçlü hissettiðiniz an en zayýf gördüðünüz bir unsur tarafýndan alaþaðý edilebilirsiniz. Dikkat!
7- Bir rekabete hazýrlanýrken sadece “motivasyon” yeterli deðildir. Büyük bir zafere hazýrlanýyorsanýz yanýnýza o yolu daha önce yürümüþ, o eþekten daha önce birkaç kez düþmüþ birilerini alýn yanýnýza, en iyi ekiple çalýþýn.
8- Duygusal bir dürtü ile rekabete girmiþ olabilirsiniz. Ama o duygusal dürtüyü (bu örnekte gurur) sadece bir anahtar olarak kullanýp, kapýyý açtýktan sonra mantýkla ilerlemeniz gerekir. Yoksa duygusal kararlar sizi rasyonel olmayan kararlara zorlayabilir.
9- En iyiyi deðil, daha iyiyi hedefleyin. Ýþin baþýnda en iyiyi çýkarmayý çalýþýrsanýz ya moral-motivasyonunuz düþer ya da pazara çok geç girersiniz. Ýlk deneme, ikinci deneme, üçüncü deneme derken ilerlediðinizi göreceksiniz. Mükemmele giden yol yoldaki denenmiþliklerle döþelidir.
10- Herkesin zaaflarý vardýr, rekabet zaaflardan ilerleme sanatýdýr. Bir takým puan kazanarak þampiyon olmaz, ayný zamanda rakiplerinin de puan kaybetmesi gerekir ve þampiyonluk böyle kazanýlýr. Karþýnýzdakinin zaaflarýný doðru tespit ederseniz, kazanýrsýnýz.
Bir traktör üreticisinin, dünyanýn en ünlü spor otomobil üreticilerinden birine dönüþümüne tanýklýk ettiniz. Þimdi söyleyin, dünyada imkansýz var mý?
SADETTÝN SARAN’DAN SAYGIN REKABET DERSÝ
Ýþ adamý Sadettin Saran’ýn Fenerbahçe baþkan adaylýðý hayalini herkes bilir. Çok sevdiði sarý-lacivertli kulüpten türlü ithamlarla 2 kez ihraç edilen Saran, yine de birçok Fenerbahçelinin gönlündeki baþkan adayý. Aziz Yýldýrým ile geçmiþten beri gelen mücadelesi, rekabeti de biliniyor. Buna raðmen canlý yayýn tartýþmalarýnda bile Aziz Yýldýrým’a çok saygýlý bir üslupla konuþmasý gerçekten örnek alýnasý. Bugünlerde basýnda yer alan bir haber ise beni daha da þaþýrttý. Kendisini 2 kez kulüpten ihraç eden ve maðdur eden Aziz Yýldýrým için “Çok yýpratýldý, yýprandý. Hak etmediði kadar da sýkýntý çekti. Aþýrý maðdur oldu. Beni aðýr ithamlarla iki kez ihraç etmesine raðmen bunlarý yaþamasýný istemezdim.” diye konuþmuþ Sadettin Saran. Rekabetin böyle beyefendicesinden alýnacak çok ders var, tebrikler Sayýn Saran.
BU HAFTA GENÇLER UÇUYOR’DA
Ekranlarýn en genç talkshow’u Gençler Uçuyor’da bu hafta konuklarým, Türkiye’nin en popüler davranýþ bilimleri uzmaný, eðitimci yazar Aþkým Kapýþmak, Vine’ýn en popüler isimlerinden, 5 buçuk milyon takipçiye sahip sosyal medya fenomeni Aykut Elmas ve Türkiye’nin ilk robotunun üreticisi, Türkiye’nin ilk robot üreticisi olan þirketin kurucusu Hakan Altýnay. Cumartesi gecesi 22.05’de TRT Okul ekranlarýnda buluþmak üzere.