Mýsýr'daki facia, sufiler ve selefiler

Katliam Ravza Camiinde gerçekleþti. Ariþ'teki Ravza Camiinde cuma günü vuku bulan menfur bombalý saldýrýda 300'ün üzerinde insan hayatýný kaybetti. Vefat edenlere Allah'tan rahmet dileriz. Camiyi bombaladýktan sonra bombardýmandan kaçanlarýn üstüne ateþ açarak vahþeti arttýran þeytani zulmü tel'in ederiz. Ravza, Peygamber Efendimiz'in (s) evi ile minberinin arasýndaki yola verilen isim, mutahhara lakabýyla ünlü, tertemiz bir cennet bahçesi. Bu isme hürmeten adýný almýþ bir camide, üstelik mübarek Cuma günü gerçekleþtirilmiþ bu katliam hakkýnda Ýslam aleminin hukuk ve adalet mekanizmalarý, iþletilmelidir.

Hafta içi bazý tartýþmalar oldu, katliamla ilgili olarak sufilerle selefiler arasýndaki bir restleþmeymiþ zanný uyandý. Ýhvan-ý Müslimin'i zan altýnda býrakan bazý konuþmalar olunca, biz de bazý hatýrlatmalarý yapalým istedik. 

Ýhvan-ý Müslimin; 1928 yýlýnda Mýsýr'da, Ýngiliz sömürgeciliðine karþý Üstad Hasan el Benna tarafýndan kurulmuþ, 2. Abdülhamit Han'ýn "ittihad-ý islam" mefkuresini esas almýþ bir bilinçlenme hareketi. Benna'nýn Mustafa Sabri Efendi'yle olan yakýnlýklarý Ali Ulvi Kurucu Bey'in hatýratýnda da nakledilir, Mustafa Sabri Bey'in pek çok evrakýný daktilo etmiþ bir kimsedir. Benna, tasavvuf karþýtý birisi deðildir, tam aksine ehli tariktir. Tezleri, bizdeki Risale-i Nur fikriyatýný andýrýr, imani esaslarla çaðrý eksenli bir tekliftir. Ýngiliz sömürgeciliðine karþý çýkan milli bir harekettir ayný zamanda. Daha sonrasýnda siyaseten Ýngiliz sömürüsüyle uyumlu politikalara, özellikle darbecilere karþý çýkmasýyla tanýnýr Ýhvan. Ama aktif olarak siyasete katýlmayan tavrýyla bilinir, daha çok üniversitelerde ve akademisyenler üzerinden taþýnan, tüm Ýslam alemini etkilemiþ bir hareket sosyolojisi var Ýhvan'ýn.

***

Ýhvaný Müslimin'i "örgüt" olarak lanse etmek, Batý'nýn Müslümanlarý kriminalize eden politik tavrýyla ilgilidir. 100 yýla yakýn bir geçmiþiyle elbette ki süreçleri var, baþlangýçtakiyle bugünü ayný deðil, farklý ülkelerde farklý yansýmalarý var, Tunus'ta, Sudan'da, Cezayir'de týpatýp ayný deðil mesela. Kendi içinde de yekpare ve yeknesak deðil, mesela Mýsýr'daki son seçimlere katýlýp katýlmamak konusunda da farklý görüþleri vardý müntesiplerinin. Mýsýr'daki her cunta darbesinden en aðýr maðduriyeti, idamlarla, müebbetlerle yaþamýþ bir hareketten bahsediyoruz Ýhvan derken... Þu anda da idamla yargýlanýyorlar. El-Ýnsaf!

DAEÞ gibi nevzuhur kiralýk katillerle, zalimlerle, cahillerle bir arada zikretmek büyük haksýzlýklara götürür, velev ki çok aðýr bir yasýn, taziyenin içinde bile olsak.

Mýsýr'da 300'ün üzerinde kardeþimizin þehadetiyle sonuçlanan facia bir Tekke'ye yönelik deðildi, bir Cami'ye yönelikti. Sadece sufi derviþler deðil, halktan insanlar, 30 kadar çocuk da þehitlerin içindedir, vefat edenler içinde Ýhvan'dan kiþiler de vardýr. Hattýzatýnda bu tavzih bile yürek burkan bir mevzudur, katliam camide veya tekkede olmuþ ne fark eder, her halükarda ateþin düþtüðü yer bizim kalbimizdir. Lakin Ariþ kentinin ve Ravza Camiinin özel bir durumu var. Ariþ, Bedevi kabilelerin yoðun olduðu ve Gazze'yi destekleyen halkýyla namlý bir bölge. Sisi darbesinden sonra Ariþ'te söz sahibi olan kabilelerin liderleri infaz edilmiþtir, bölge halký, imar bahaneleriyle evleri mahalleleri yýkýlarak daðýtýlmaktadýr, ciddi bir nüfus tenkili var Ariþ'te... Ariþ halký cezalandýrýlýyor, nitekim Sisi darbesinden 3 gün sonra ayný Ravza Camiinde namaz kýlan halkýn üzerine silahla yaylým ateþi açýldý. Ariþ'te sürekli katliam uygulanýyor. Dolayýsýyla bunu sufi ve selefi meþreplerin bir hesaplaþmasý olarak görmek büyük haksýzlýk olur...

Ravza Camiindeki cuma faciasýndan sonra taziye ve tel'in ilaný çýkartan ilk gruplardandýr Ýhvan. Facebook sayfalarýnda, bloglarda ve sosyal medya formlarýnda, ihvanonline üzerinden yaptýklarý açýklamalarla katliamdan sorumlu kiþilerin derhal ortaya çýkartýlmasý gerektiðini, darbe yönetiminin bu aðýr katliamlar karþýsýnda çaresiz kaldýðýný ifade etmiþtir. Teröre karþý terör taktiðinin yol açtýðý aðýr bedele itiraz etmiþtir.

Biz, Ýttihad-ý Ýslam mefkuresiyle yetiþtik. Ýslam aleminin kendi içinde yabancýlaþmasý ve birbirine düþman hale getirilmesi bir faciadýr nazarýmýzda.Meþrep ve mizaç farklýlýðý, imhanýn deðil ihyanýn vesilesidir... Mezhep farklýlýðýndan sonra meþrep farklýlýðýnýn da fay hattýna dönüþtürülmesine izin vermeyelim ne olur...