Milli Eðitim Bakanlýðý'nýn hazýrladýðý yeni müfredat taslaðý ilk askýya çýktýðý andan itibaren çok tartýþýldý. Evrim teorisinin müfredattan çýkarýlmasý, 2. Dünya Savaþý'nda Ýnönü bahsinin olmadýðý ve Atatürk'e yeterince yer verilmediði gibi iddialar dile getirildi. Ýdeolojik tatmin amaçlý eleþtiriler her konuda olduðu gibi burada da enerji israfýna yol açýyor, kaliteyi yükseltme sorunu yaratýyor.
Müfredat taslaðý, askýda kaldýðý süre boyunca 200 bine yakýn öneri ve eleþtiri aldý.
Talim Terbiye Kurulu Baþkaný Alparslan Durmuþ, görüþlerin tamamýnýn tasnif edildikten ve tekrar eden önerilerin çetelesi tutulduktan sonra temel eðitim, orta eðitim ve din eðitimi birimlerindeki bilim uzmanlarýnca deðerlendirileceðini, kitap yazýmý aþamasýna ise öneriler dikkate alýndýktan sonra geçileceðini ifade etti. Zaten müfredatýn eleþtiri ve önerilere açýlmasýnýn sebebi bu. “Müfredatý Ensar yazacak” gibi manþetler atanlarýn amacý ise baþka.
***
Tartýþmalý ideolojik baþlýklara hiç girmeyi düþünmüyorum, zira meselenin ciddiyetinden çok uzak konular bunlar. Oysa eðitim-öðretim en ciddi meselemiz. Bu konuda katýlýmcý her çabanýn da desteklenmesi gerekiyor.
Müfredat hazýrlanýrken esas alýnan ölçümler hem LYS ve TEOG gibi orta öðretim ve üniversite giriþinde uygulanan sýnavlarýmýz hem de PISA ve TIMMS gibi karnemizin pek de iyi olmadýðý sýnavlar.
Dershane kamburundan kurtulmaya baþladýktan sonra eðitim alanýnda atýlan adýmlarýn daha iyi sonuç vereceðini ve yakýn zamanda uluslararasý ölçümlere de bunun yansýyacaðýný ümit edebiliriz.
Bu amaçla matematik dersi içeriðinde grafik ve veri iþleme alanýna aðýrlýk verildiði görülüyor.
Ders içeriklerinin bugünün sorun ve konularýna da ýþýk tutacak kavramlarý kazandýrmaya dönük olmasý da önemli hususlardan. Müfredat, çocuklarý Türkiye’nin ve dünyanýn en önemli gündemlerinden olan mülteci kavramýyla tanýþtýrmalý mesela.
Dil öðretiminde eskiye oranla epey yol alýnmýþ. Etkileþimsel dil eðitimi yönteminde anadili öðrenme basamaklarý takip edilmeye baþlanmýþ. Ancak bunu yeterince görsel ve iþitsel materyalle destekleyebiliyor muyuz, maalesef hayýr.
***
Derslik ihtiyacýndan öðretmen ve ders kitaplarýnýn kalitesine kadar eðitim-öðretimi oluþturan tüm öðelerin ülkemizin tamamýnda üst bir standartta eþitlenmesi hala bir ideal.
Evet, eskiye oranla öðretmen açýðýmýz daha az, tam gün eðitime geçiþte çok yol aldýk. Ancak eðitim teknolojisinin ve küresel adaptasyonun bu kadar önemli olduðu bir çaðda üst kalitede standartlaþmayý baþarabilmemiz lazým.
Eðitim alanýnda çalýþan STK ve uzmanlarýn müfredat yenilenmesi aþamasýna dahil edilmesi de çok önemli. Lakin dini deðerler eðitiminin birinci sýnýfta baþlamasýna itiraz eden kimi kurumlar, çocuklarýn Atatürk kültü ile daha ana sýnýfýnda tanýþtýrýlmasýnýn pedagojik izahýný yapabiliyor mu, merak ediyorum.
Müfredata görüþ bildiren kurumlardan biri de SETA'nýn Eðitim Direktörlüðü. Hazýrladýklarý rapora göz atma imkaným oldu.
Müfredat ne kadar mükemmel olursa olsun iþin ders kitaplarýnda bittiðini söylüyorlar. Hali hazýrdaki kitaplarýn görsel malzeme tasarým ve dil olarak hiç de iç açýcý olmadýklarýný söylemek durumundayýz.
Raporun öne aldýðý bir konu da komisyonlarýn disiplinler arasý bakýþý yansýtacak þekilde oluþturulmasý gerektiði.
Müfredatýn etkin uygulanmasýnda eðitim teknolojileri desteði olmazsa olmaz. SETA’nýn tespiti, EBA’nýn taslak öðretim programlarý ile iyi iliþkilendirilememiþ olduðu yönünde. Müfredat ve ders kitaplarý çalýþmalarýnda EBA’ya yönelik de iyileþtirmelerin yapýlmasý gerekmektedir.
Eðitim-öðretim ciddi mesele. Müfredat konusunda þov amaçlý çýðýrtkanlýklara kulak asmak yerine bu tür yapýcý eleþtiri ve katkýlarý ciddiye almalýyýz.