Muhafazakârlar ve mühendisler

Sosyolog Nilüfer Göle'nin doktora çalýþmasý Mühendisler ve Ýdeoloji adýný taþýyor. 1980'lerin baþýnda yapýyor bu araþtýrmayý. ODTÜ mezun üzerine, (etnografik yöntemle) yaptýðý konuþmalar ve gözlemlere dayanýyor. Hepsi de Ýzmit'te özel fabrikalarda çalýþýyor. Göle, Türkiye'nin kalkýnma ve modernleþmesini mühendisler üzerinden giderek açýklamaya çalýþýyor. Ancak baktýðý yer eksik. Daha sonra muhafazakârlara da yöneliyor.

Türkiye'nin kalkýnmasýnda mühendisler ile muhafazakarlar iliþkisine yoðunlaþmak daha doðru. Çünkü realiteye baktýðýmýz da ÝTÜ'den mezun olana ve muhafazakar ortamlar ve düþüncelerle haþir neþir olan mühendislerin etkisi çok büyük. Demirel, Erbakan ve Özal buradan mezun oldular ve Türkiye'yi mühendislik formasyonlarýyla modernleþtirme çabasýna girdiler. Ýdeolojiden daha fazla (Erbakan hariç) kalkýnma eksenli hareket ettiler. Barajlar, kanallar, otobanlar, elektrik santralleri ve fabrikalar...

Muhafazakarlýk, mühendislik formasyonuyla Türkiye'ye ciddi katkýlarda bulundu. Aslýnda Erdoðan da mühendis olmasa bile bu yaklaþým çerçevesinde hareket etti. Havaalanlarý, barajlar, köprüler ve tüneller ile daha üst düzeye çýkardý. Burada kültür ve medeniyet temelli modernleþme hamleleri yetersiz kaldý.

Þimdi mühendislik ve muhafazakârlýk iliþkisi Selçuk Bayraktar aktörlüðüne geçmiþ gözüküyor. O, yeni bir hamle baþlattý ve bunun etrafýnda da bir gençli hareketi inþa etmeye çalýþýyor. Uçak teknolojisi ve güvenlik teknolojisi ile çok farklý bir açýlýma yöneldi. Üstelik bu çalýþmalarý da bölgede ve dünyada yankýlanýyor. Türkiye'nin sýnýrlarýný aþýyor. Güven sorunlarýnýn arttýðý bir tarihi döneme denk geliyor.

Bayraktar, TEKNOFEST kavramýyla bu çalýþmalarýný konseptleþtiriyor. Hýzlý teknoloji, tam da modern dönemde hýzý en iyi simgeleyen uçaklar alanýnda bunu yapýyor. Bir mühendis o da. Ayný zamanda muhafazakar. Muhafazakârlýk ve mühendislik iliþkisinin yeni tipini ve modelini temsil ediyor. Þimdiye kadar çalýþmalarýný daha çok "popüler milliyetçilik" etrafýnda yansýtýyordu. Uçak isimleri de bunu yansýtýyor. Kýzýlelma, Kaan, Göktürk... Vatan savunmasý vurgusu ve yine milli teknoloji vurgusu.

TEKNOFEST, þimdi bir gençlik hareketine dönüþüyor. Adana'da yapýlan son festivalde bunun mesajýný veriyor: "Yapay zekâ da insanlýk için bir kalem. Yapay zekâ etik ve ahlaki öðelerle þekillendirilirse insanlýk için bir dönüm noktasý olabilir. Aksi halde insanlýk için karanlýk olur. Bu harekete dur diyecek bir hareket var. TEKNOFEST hareketi. Dünyayý deðiþtirecek projeler bu meydandan çýkacak. Memleketimizin geleceðini ve daha adil bir dünyayý burada inþa edeceðiz."

Teknolojik geliþmelere belli bir ahlakla yaklaþma öneriliyor. Dünyadaki teknolojik gidiþatýn ahlaký hiçe sayan gidiþatýna dur diyecek ve ona belli bir anlam verecek tutuma sahip olma savunuluyor. TEKNOFEST hareketi, bunu durduracak bir misyonla tanýmlanýyor. Bu tutumuyla hem memleketin hem de dünyanýn geleceðini adil olarak þekillendirecek. Mühendislikten doðan ve ahlaki mesuliyeti de üstelenen bir gençlik hareketi ortaya çýkýyor. Muhafazakârlýðýn mühendislikle kurduðu yüzyýla yakýndýr devam eden iliþki yeni bir aþamaya geçiyor.

Festivale katýlan Cumhurbaþkaný Erdoðan da mühendislik ve muhafazakarlýk arasýndaki iliþki açýsýndan önemli vurgularda bulunuyor. Güvenlik açýsýndan TEKNOFEST'in taþýdýðý önemi vurgulamasý yanýnda bahsettiðimiz deðerler ve hareket açýsýndan da çok dikkat çekici ifadeler kullanýyor: "TEKNOFEST bir gençlik destandýr. TEKNOFEST bir teknoloji devrimdir, bereketli Anadolu topraklarýnda filizlenen idealist gençlerin güçlü sesidir".

Erdoðan, mühendislikten sadece güvenlik ve ileri teknoloji beklemiyor. Ayný zamanda ondan bir destan diye bahsediyor. Ýdealist gençliðin sessi" olarak yorumluyor. Bu da teknolojinin belli deðerler ve ideallerle beraber önem taþýdýðý inancýna sahip muhafazakâr mühendisliðin anlam dünyasýný anlatýyor.

Muhafazakar mühendisler, Türkiye'nin kalkýnmasýný çeþitli ideallerle ve yeni gençlik hareketiyle inþa etmeye devam ediyorlar.