Muhafazakarlar ve toplum

Dindarlýk esaslý bir muhafazakarlýk Türkiye’de çok önemli bir toplumsal, kültürel, siyasi aidiyet.

Muhafazakarlýðý tanýmlarken dindarlýk esaslý gibi bir ifade kullanýyorum zira dindarlýk referansý olmaksýzýn da çok güçlü bir muhafazakarlýðýn tanýmlanabileceðine hep inanagelmiþimdir.

Dindarlýk esaslý muhafazakarlýðýn çok önemli bir toplumsal, kültürel, siyasi aidiyet olmasý tarihsel olarak da çok köklü bir sürece tekabül ediyor.

Nispeten daha yeni olan dindarlýk esaslý muhafazakarlýðýn eriþtiði siyasal taban, siyasal destek.

Dindarlýk esaslý muhafazakarlýðýn eriþtiði, yakýn gelecekte de sürmesi muhtemel bu siyasal desteðin ülkemizde siyasi bir deprem yaratmasý kadar da doðal, normal bir þey yok.

Cumhuriyet’in kuruluþ senelerinden günümüze, Türkiye’de dindarlýk esaslý muhafazakar olmak gerçekten kolay bir þey deðil.

Sistem bu insanlarýn hayatýný gerçekten cehenneme çevirmiþ.

Okula gidiyorlar, okuldaki eðitim ideolojisi bu insanlarýn dünyasýna küfür etme temelli.

Kýzlarýnýn, eþlerinin kýlýk kýyafeti senelerce en popüler ama en aptalca tartýþma konusu olmuþ.

Televizyonlarda bir film izleseler bir yerinden gericilik ile dindar muhafazakarlýðý eþleþtiren bir mesaj illaki de çýkar.

Ve bu çerçevenin þekillendiði dönemler dindarlýk esaslý muhafazakarlýðýn, bir dizi nedenden, siyasal desteðinin güçlü olmadýðý seneler.

Dindarlýk esaslý muhafazakarlýk aidiyeti toplumda dün de güçlü idi, bugün de güçlü, muhtemelen yarýn da öyle olacak.

Ancak, deðiþen, bugün bu aidiyetin siyasal desteðinin ulaþtýðý nokta.

Ve bu artan, daha da artmasý þaþýrtýcý olmayabilecek siyasal destek dindarlýk esaslý muhafazakarlýðýn önüne de çok önemli bir imtihan kaðýdý koyuyor.

Dindarlýk esaslý muhafazakarlýðýn azýmsanmayacak bir bölümünün siyasal desteðini arkasýna almýþ olan bir siyasal parti bugün iktidarda.

Çok önemsediðim o siyasi/ahlaki imtihan kaðýdýnda en önemli sorunsal; geçmiþte ve büyük ölçüde bugün de muhafazakarlarýn hayatýný çekilmez kýlan o malum hukuki, siyasi, kültürel çerçeve ile AK Parti’nin imtihaný.

AK Parti’nin bu cendereyle bir biçimde mücadele ettiðine hiç kuþku yok.

Ama acaba bu mücadele dindarlýk esaslý muhafazakarlýðýn yaþama alanýný kýsýtlayan ve evrensel hak ve özgürlüklerle çeliþen engelleri, toplumun diðer tüm örselenmiþ kesimlerinin önündeki engeller gibi, kaldýrmak için mi, yoksa toplumun bütününü de muhafazakarlýk çerçevesine almak yönünde mi olacak?

AK Parti’nin önünde çok geniþ bir manevra marjý, alaný hala mevcut.

Anayasa, yasalar, yönetmelik ve tüzükler hayata özgürlük penceresinden bakabilen bir dindar muhafazakar tarafýndan elden, gözden geçirilse, AK Parti, ek bir sýnýrlama getirmeksizin, dindar muhafazakarlarýn temel haklarýný geniþletecek adeta sonsuz düzenlemeye ulaþacaktýr.

AK Parti’ye bendenizin, 2003 senesinden itibaren naçiz önerim, iyi bir heykel yapmak için taþýn fazlasýný atmakla yetinmesine yöneliktir.

Atýlacak taþlar, AK Parti’nin önceliðinin dindar muhafazakar kesim olmasýný anlarým, alevilerin, rumlarýn, ermenilerin, batý standartlarýnda bir temel hak ve özgürlükler ülkesinde yaþamak isteyen herkesin ayaklarýna takýlmaktadýr.

Taþ temizleme, muhafazakarlar kadar, herkes için de olmalýdýr.

Daha atýlacak o kadar taþ vardýr ki, heykele eklemeler yapmak istemek çok abes kaçmaktadýr.

Muhafazakarlarýn önünü açalým, ama bunu yaparken toplumun bütünü için bir kültürel politika ASLA üretmeyelim.

Toplumun bütününün kemalist olmasýný istemek ne kadar saçma ise, toplumun tümünün muhafazakarlaþmasýný istemek de o kadar anlamsýzdýr.

twitter.com/KarakasEser