Portakal Çiftçisi
1990 yýlý.
Bir Ýspanyol çiftçisi o yýl portakal aðaçlarýndan normalin çok üstünde bir mahsül alýr.
Bu kadar portakalý ne yapacaðýný kara kara düþünür.
Sonunda aklýna bir çözüm gelir.
Bu ürettiði portakallarý kendisi satmaya karar verir.
Günlerce dener,
Baþaramaz.
Birkaç kilodan fazla portakal satamaz.
Ama Ýspanyol çiftçisi yýlmamaya kararlýdýr
Portakallarý sýkarak suyunu satmayý düþünür.
Ama bunun için de makine bulamaz.
Doðru düzgün, profesyonel bir portakal sýkma makinesi yoktur.
Birçok insan için vazgeçme noktasý artýk gelmiþtir ama çiftçi inatçýdýr.
Makineyi kendisi üretecektir.
Ar-Ge çalýþmalarýna hemen baþlar…
Bir sene boyunca bu makineye çalýþýr.
* * * * * *
Bugün dünyada 25 bin civarýnda Starbucks maðazasý var.
Starbucks, ortalama bir dükkanda günde 500 bardak portakal suyu satýyor.
500 bardak portakal suyu için 1000 portakal tüketiliyor.
Yani toplamda 25 milyon portakal.
Peki bu 25 milyon portakalý kim sýkýyor?
* * * * * *
Tahmin ettiðiniz gibi, 1990’da portakallarýný satabilmek için bir hayal kuran çiftçinin tasarladýðý portakal sýkma makinesi bugün dünyada 110 ülkeye satýlýyor. Sadece Starbucks dükkanlarýnda günde 25 milyon portakal sýkýyor. Tabii Starbucks tek müþterisi deðil, daha da yüzlerce müþterisi var.
Bir ihtiyaç, bir çaresizlik ile yola çýkan Ýspanyol çiftçisinin kurduðu þirket bugün Zumex Group adýyla dünyaca ünlü bir makine üreticisi. Kendi alanýnda dünyanýn en büyüðü, yýllýk 5 milyar dolar ciroya sahip çok büyük bir üretici.
Çýkarýlacak çok dersler var bu hikayeden ama birkaç tanesini özetleyelim.
- Bazý týkanýklýklar, daha iyi fikirler bulabilmeniz için düþünme duraklarýdýr. Ve deðerlendirebilirseniz çok büyük fýrsatlar içerir.
- Bulunduðunuz alan için sabit fikirli olmayýn, Fikrinizle katolik nikahý kýymayýn. Zamaný gelince iþinizi, þirketinizi ya da sektörünüzü býrakýp daha iyi bir noktaya geçiþe her zaman hazýr olun.
- Portakala deðil, geleceðe odaklanýn.