Yazarlar

Ömer Ekinci

Ömer Ekinci

oekinci@stargazete.com

Müthiş Başarı Öyküsü : 25 milyon portakalı kim sıkıyor?

Ömer Ekinci tüm yazıları

Portakal Çiftçisi

1990 yılı.

Bir İspanyol çiftçisi o yıl portakal ağaçlarından normalin çok üstünde bir mahsül alır.

Bu kadar portakalı ne yapacağını kara kara düşünür.

Sonunda aklına bir çözüm gelir.

Bu ürettiği portakalları kendisi satmaya karar verir.

Günlerce dener,

Başaramaz.

Birkaç kilodan fazla portakal satamaz.

Ama İspanyol çiftçisi yılmamaya kararlıdır

Portakalları sıkarak suyunu satmayı düşünür.

Ama bunun için de makine bulamaz.

Doğru düzgün, profesyonel bir portakal sıkma makinesi yoktur.

Birçok insan için vazgeçme noktası artık gelmiştir ama çiftçi inatçıdır.

Makineyi kendisi üretecektir.

Ar-Ge çalışmalarına hemen başlar…

Bir sene boyunca bu makineye çalışır.

*  *  *  *  *  *

Bugün dünyada 25 bin civarında Starbucks mağazası var.

Starbucks, ortalama bir dükkanda günde 500 bardak portakal suyu satıyor.

500 bardak portakal suyu için 1000 portakal tüketiliyor.

Yani toplamda 25 milyon portakal.

Peki bu 25 milyon portakalı kim sıkıyor?

*  *  *  *  *  *

Tahmin ettiğiniz gibi, 1990’da portakallarını satabilmek için bir hayal kuran çiftçinin tasarladığı portakal sıkma makinesi bugün dünyada 110 ülkeye satılıyor. Sadece Starbucks dükkanlarında günde 25 milyon portakal sıkıyor. Tabii Starbucks tek müşterisi değil, daha da yüzlerce müşterisi var.

Bir ihtiyaç, bir çaresizlik ile yola çıkan İspanyol çiftçisinin kurduğu şirket bugün Zumex Group adıyla dünyaca ünlü bir makine üreticisi. Kendi alanında dünyanın en büyüğü, yıllık 5 milyar dolar ciroya sahip çok büyük bir üretici.

Çıkarılacak çok dersler var bu hikayeden ama birkaç tanesini özetleyelim.

-    Bazı tıkanıklıklar, daha iyi fikirler bulabilmeniz için düşünme duraklarıdır. Ve değerlendirebilirseniz çok büyük fırsatlar içerir.

-    Bulunduğunuz alan için sabit fikirli olmayın, Fikrinizle katolik nikahı kıymayın. Zamanı gelince işinizi, şirketinizi ya da sektörünüzü bırakıp daha iyi bir noktaya geçişe her zaman hazır olun.

-    Portakala değil, geleceğe odaklanın.