Ne DEAÞ’mýþ arkadaþ!

‘Ýslam devleti’adýyla ortaya çýktý ama Batý’ya Ýslam’ý ‘þeytanlaþtýrma’ fýrsatý verdi; Müslüman’a ölüm, Müslüman ülkelere ise çatýþma, savaþ ve parçalanma getirdi!

Sadece ABD’ye, Rusya’ya, Ýran’a ve PKK’ya yaradý…

ABD, DEAÞ üzerinden Ýsrail’in çevresini istikrarsýzlaþtýrdý, üstüne ayný bölgeye yarým trilyon dolarlýk silah sattý!

Rusya ve Ýran etkinliðini arttýrdý.

PKK ‘toprak’ kazandý!

Þimdi Irak Kürt Bölgesel Yönetimi Baþkaný Mesud Barzani, ayný bahaneyle Kerkük’ü ele geçirmek istiyor.

Mesele sadece ‘baðýmsýz Kürt devleti hayali’ olsaydý, bu referandum, Irak Anayasasý’nda ‘statüsü belirlenmemiþ bölgeler’ arasýnda sayýlan Kerkük, Ninova gibi bölgelerde yapýlmazdý.

Öyle de olsa bu Irak Anayasasý’na aykýrý olurdu; fýrsatçýlýðý meþru kýlmazdý, ayrý konu.

Ancak Kerkük farklý.

Anayasa’da, önce Kerkük’ün statüsü için referandum þartý var.

Nedeni bilinir;
Kerkük’te Osmanlý’dan sonra Türkmenler ve Kürtler sürüldü, yerlerine Arap nüfus yerleþtirildi.

2003’te ABD iþgalinden sonra ise IKBY tarafýndan Araplar ve -yine- Türkmenler sürüldü, yerlerine Kürt nüfus yerleþtirildi. Tapu ve nüfus binalarý ateþe verildi, kayýtlar yok edildi.

Bu yüzden Anayasa’nýn 140. Maddesi, burada “önce nüfus deðiþimlerinin belirlenmesi, ardýndan nüfus sayýmý ve Baðdat’a veya Erbil’e baðlanma ya da özerk kalma referandumu yapýlmasý” þartýný koydu.

Ancak ne Baðdat ne de Erbil bunun için adým atmadý.

Þimdi IKBY, “Kerkük’ü DEAÞ’tan biz koruduk, referanduma gerek kalmadý” gerekçesini ileri sürüyor.

Çünkü ‘açlýk’la baðýmsýzlýk ayný anda olmaz.

Barzani, Kerkük’ü ‘petrol’ için istiyor.

Zira ABD Enerji Bakanlýðý’na göre, Kerkük’ün petrol rezervleri 8,7 milyar varil. Irak’ýn petrol üretiminin yüzde 40’ý Kerkük’te.

Türkiye Barzani’yi petrol konusunda da destekledi.

Barzani, baþkanlýk süresinin dolmasýna raðmen seçime gitmedi.

Muhalif partiler Celal Talabani’nin Ýran destekli KYB’si, Almanya destekli Goran Hareketi ve PKK’nýn ‘devirme’ giriþimleri vardý.

Yine Ýran kontrolündeki Baðdat yönetimi bütçeden hakký olan parayý ödemiyordu.

Türkiye Erbil’le petrol anlaþmasý yaptý. Petrolü Ceyhan’a taþýyarak satýþýný saðladý. Paranýn tamamýný da Baðdat’a ödemedi; IKBY’nin yüzde 17 payýný Erbil’in, kalanýný Baðdat’ýn hesabýna yatýrdý.

ABD ve Baðdat’la ‘çatýþma’ pahasýna.

(Türkiye’nin Washington ve Baðdat’la, hatta Londra ile çatýþmasýna neden olan, Türk Enerji Bakaný’nýn uçaðýnýn havadan geri döndürüldüðü Erbil’le petrol anlaþmasýnýn perde arkasý ayrýca yazýlmaya muhtaç.)

Baðdat, Ýran ve Suriye yollarýnýn kapalý ve güvensiz olmasýna raðmen, Türkiye’den her türlü ihtiyacýný karþýladý.

En büyük yatýrýmlarý Türk þirketleri yaptý.

Ayrýca 3 milyar dolardan fazla kredi açtý…

Ancak, Barzani bugün sadece Ýsrail’in görünür destek verdiði ‘referandum’ için bu Türkiye’yi karþýsýna almayý neden göze alýyor?

Bir görüþe göre, ABD, Ýran ve Rusya, hatta Baðdat da ‘bir aþamada’ sessiz kalacak.

Yani son tahlilde, Türkiye bölgede iyi iliþkilerini hep koruduðu, Suriye, Rusya, Irak ve Ýran gibi ‘bir dargýn bir barýþýk’ olmayan,  tek ‘müttefiki’ ile de karþý karþýya býrakýlacak!

Bir görüþe göre, Barzani’nin dostluk gösterisi ‘fýrsat’a kadardý!..

Öncelikli iki adým

Ankara bütün olanlarý ve ihtimalleri hesaplýyor.

Ýki önceliði var;

- Kürtler’in, Türkmenler’in, Araplar’ýn ve diðer bölge halklarýnýn zarar görmemesi.

- Ama Barzani’nin de baþta kendi halký olmak üzere bölgesindeki halklara ve komþularýna düþmanlýk üretmesinin engellenmesi.

Ýlk aþamada iki tedbir var:

- IKBY’nin petrol gelirinin Baðdat hesabýna aktarýlmasý; insani ihtiyaçlarýn dýþýndaki ticaret ve para akýþýnýn durdurulmasý.

- Referandum sonrasý halklarýn üzerine silahlý baský olmasý durumunda, Irak ordusu ile koordineli biçimde önce bölgedeki Türk üslerinden, gerekirse Türkiye’den koruma saðlanmasý.

Bununla birlikte, çeþitli kanallardan hem IKBY nezdinde Barzani’yi ikna giriþimleri, hem de ABD, Ýngiltere, Irak ve Ýran’la görüþmeler sürdürülüyor.