PKK Þemdinli benzeri saldýrýlarýný sürdürüyor, çünkü bu saldýrýlar ile küçük de olsa kurtarýlmýþ bir bölge oluþturabileceðine, ardýndan büyük bir halk ayaklanmasý baþlatabileceðine inanýyor. Örgütün arkasýnda büyük bir dýþ destek var: Silahlý eðitim, silah, istihbarat ve Türkiye’nin üç komþusunun topraklarýný neredeyse sýnýrsýz kullaným hakkýna sahipler. Ayrýca kayýplar konusunda hiçbir endiþeleri yok. Ölenlere acýmýyorlar. Örneðin Þemdinli ve sonrasýnda çok sayýda kayýp var. Ancak bunlarýn ezici bir çoðunluðu 18 yaþ altý çocuklardan oluþuyor. PKK bunlara üzülmüyor, çünkü arkada feda edebileceði baþka yüzlerce çocuk sýrada bekliyor.
Görünen o ki hava koþullarý elverdiði sürece Þemdinli benzeri saldýrýlar da dâhil her türlü saldýrýyý yapacaklar. Dolayýsýyla þehit sayýsý daha da artabilir. Peki, bu durum karþýsýnda ne yapmalý?
1. Öncelikle güvenlik güçlerinin operasyonlarý artarak devam etmelidir. Çünkü PKK’nýn arkasýndaki destek ne yazýk ki kýsa vadede artarak devam edecek. Birileri Türkiye’nin burnunu PKK üzerinden sürtmeye çalýþýyor, birileri Türkiye’yi Arap Baharý’nda etkisiz eleman haline getirmeye çalýþýyor, ayrý bir çevre ise Türkiye’yi cezalandýrmaya çalýþýyor. PKK burada sadece bir figüran, ülkeleri kullandýðýný sanýyor, ama asýl o kullanýlýyor. Eðer Türkiye operasyonlarda gevþeklik gösterirse devamýnda gelecek saldýrýlar çok daha kanlý olabilir ve Türkiye’ye daha zor anlar yaþatabilir. Çünkü, dediðimiz gibi, mesele sadece bir terör örgütünün saldýrýlarý boyutunu aþýyor.
2. Ýkinci olarak klasik eksiklerimizi artýk kapatmamýz gerekiyor. Elde edilen istihbaratýn sahaya yansýmasýnda ciddi sorunlar var. Bilgi akýþýnda ve komutada daha akýþkan, daha seri hale gelinmesi gerekiyor. Ýstihbari bilgi kurumlarý dolaþýrken saatler, hatta günler geçebiliyor. Mümkün olan yerde istihbaratý alan birim müdahalede bulunmalýdýr. Deðilse istihbarat çok sayýda birimde anýnda görünür olmalýdýr. Kurumlararasý ve kurum için bilgi akýþý ve iþbirliðinde daha esnek ve daha hýzlý olmak gerekiyor. Bu ise bir noktaya kadar inanýn çok basit bir iki önlemle aþýlabilir bir sorun.
3. Türkiye’nin kurmay aklýnýn bölgeye yansýmasý þart. Komuta sistemi çok parçalý. Oysa çok nitelikli subaylarýmýz ve güvenlik mensuplarýmýz var. Bazý organizasyon ve yöntem deðiþiklikleri bunu temin edebilir.
4. Sýnýrlar daha iyi korunmak zorunda. Bu konuda karakollarýn iyileþtirilmesi, teçhizat eksiklerinin tamamlanmasý ve yeni birimlerin oluþturulmasý gerekiyor. Ayrýca istihbarat açýklarýnýn giderilmesi ve karþý-casusluk önlemlerinin alýnmasý þart.
5. Polis ve Jandarma özel harekât birimleri son dönemde büyük baþarýlara imza atýyor. Bunlarýn takviye edilmesi lazým. Silah ve teçhizat yönünden kuvvetlendirilebilirler. Ayrýca özel bir ilgi motivasyonlarýný arttýrabilir.
6. 2. Ordu terörle mücadeleye göre takviye edilebilir, çalýþma þekli deðiþtirilebilir. Eðer Ordu’nun bir kýsmý terörle mücadele edecekse buna göre yetkileri olmalýdýr, bazý serbestilere sahip olmalýdýr. Gerekirse 2. Ordu’nun karargâhý da deðiþtirilebilir, ancak ordunun kurmay aklýnýn sahaya doðrudan yansýmasý gerekiyor. Aracýlarýn devre dýþýna çýkarýlmasý, bazý emirlerin anýnda sahaya yansýmasý gerekiyor.
Alýnabilecek baþka önlemler de var, ancak þimdilik yerimiz bu kadar. Tabii bu söylediklerimiz tamamen teröristle mücadeleye dönük asker ve kolluk önlemlerini içeriyor. Bu önlemlere bakýp da “bu þekilde Kürt sorunu çözülmez” türünden ilgisiz yorumlarýn yapýlmayacaðýný umuyorum. Çünkü yukarýda yazýlanlarýn hiçbirisi Kürt Sorunu’nun çözümüne iliþkin önlemler deðildir zaten.