NEDÝR BU CLICKBAIT?

En kýsa yoldan hemen söyleyeyim CLICKBAIT “týk tuzaðý” … Ýnsanlarý kandýrmak demek… Okuyucuyu manipüle etmek demek. Peki koskoca anlý þanlý medya siteleri neden bu yönteme baþvuruyor? Onu da hemen söyleyeyim; siteye olan trafiði arttýrmak. Çok trafik çok reklam o da çok para demek.

***

TIK TUZAÐI’na en çok maruz kalan toplumlarýn baþýnda biz geliyoruz. Medyamýz bu seviyesizlikten bir türlü kurtulamadý. Benim gibi az sayýdaki birkaç gazetecinin dýþýnda bunu dert eden de yok.

***

Düzgün, kaliteli, okunmaya deðer içerik üretmeyen medyamýz baþlýyor ucuz numaralara.

***

Yanýltýcý baþlýk, içerikle uyuþmayan manþetler… “ÞOK ÝSTÝFA”, “BAKIN O ÜNLÜ KÝM ÇIKTI”, “DEV KAPIÞMADA SON PERDE”, “FLAÞ FLAÞ”, “BAKIN ÜNLÜ OYUNCU NE YAPTI?”… bunlar ilk aklýma gelen tuzak baþlýklar… Baþlýða týkladýðýnýzda bambaþka bir içerikle karþý karþýya kalýyorsunuz. Bir de bu baþlýklarýn altýna manipülatif, tahrikkar ya da merak uyandýran bir fotoðraf da koydunuz mu iþlem tamam. Gelsin “TIK”lar…

***

Ben bu tarz habercilik anlayýþýna genel olarak REHA MUHTAR tarzý diyorum. Ýçi boþ, derinlikten ya da bilgi vermekten uzak manipüle etmeye yönelik habercilik anlayýþý. Kýsacasý okuyucuyu aptal yerine koyan bir muamele.

***

Kimse kusura bakmasýn çapsýz, genel kültürü zayýf, kitap karýþtýrmayan, Türkiye ya da dünya meselelerini takip etmekten uzak bir profile sahip bazý medya yöneticileri herþeyde olduðu gibi bunda da en kolay yolu seçiyorlar. Ýzleyiciyi de okuyucuyu da kandýrýyorlar.

***

Bu kanserli yapý maalesef kitlesel medyaya da hakim. Televizyonlarýn haber merkezleri yöneticilerinin pespayeliði hat safhada. Tutturmuþlar ucube bir yol. Reyting uðruna tüm hilelere ve manipülasyonlara baþvurmaktan geri durmuyorlar.

***

Güvenlik kamerasý görüntülerinden bir saatlik bülten çýkaranlar var. Neden! Çünkü hem ucuz hem de kolay. Muhabirliði, saha gazeteciliðini bu tip yöneticiler öldürüyor. Üzülerek belirteyim ki medyada kalite her geçen gün düþüyor.

***

Ama çok saðlam bir nesil geliyor. Yeni medyayý kullanan, akýllý, manipülasyonlara kapalý, analitik yeteneði olan. Hatta bunu sezdiði anda tepkisini gösteren bir nesil hýzla büyüyor. Bakalým o zaman ne yapacak ARKAÝK yöntemlerle haber üretenler! Bu nesli bu ucuz numaralarla kandýrmazsýnýz haberiniz olsun.

***

Bakýyorsunuz sosyal medya hesaplarýný takip eden kiþi sayýsý birkaç milyon olan internet sitelerinin paylaþtýðý haberleri beðenenlerin sayýsý 10-15’i ancak buluyor. Ýnsanlar artýk bu numaralarý yemiyor.

***

Daha önce buna benzer bir konuda yazdýðýmda bir meslektaþým yel deðirmenleriyle savaþýyorsun iþin çok zor demiþti. Evet o meslektaþým haklý ama ben yine de söyleyeceðimi söyleyeyim de kayýtlara düþülsün. Belki genç bir meslektaþýma yol olurum. Kimbilir…