Yaþam tarzý meselesini hala tartýþýyoruz. Ýnsan hayret ediyor, bu saçmalýk neden son bulmuyor diye. Siyasetin ve toplumsal hayatýn çok önemli meseleleri varken hala gündeme gelebiliyor, alýcý buluyor, önemini koruyor.
Neden buraya takýlýp kaldýk sorusuna cevap verebilmek için evvela Cumhuriyet Türkiye'sinin kuruluþ kodlarýna bakmak lazým. Kadýnlarýn çarþaflarýndan, erkeklerin serpuþlarýndan 'kurtarýlmasý' üzerine þekillenen gardýrop modernleþmesinin ülkenin âli menfaati olarak görüldüðü Batýlýlaþma serencamýmýza bakmak lazým.
Batý aklýnýn kendine doðru yönelttiði eleþtiri niye bir türlü bizim Batýcýlarýmýza uðrayamadý; onu da soralým.
Aydýnlanma aklý, aydýnlanma aklýný eleþtirmeye baþladý. Modernleþmeci teoriler, post modernite ile kendini revize etti. Dinin tedavülden kalkacaðýný iddia eden ortodoks pozitivistler fosilleþti. Din ve sekülerizmin yanyanalýðý üzerine melez teoriler geliþtirildi. Siyaset alaný, toplumsal-kültürel envai çeþit kimliðin tanýnma alanýna döndü ama bizdeki Batýcý-modern-laikçi bir kesim, keskin inançlarýndan milim þaþmadý.
***
Hala siyaseti ve toplumu gerici-ilerici, laik-dinci gibi arkaik karþýtlýklar üzerinden okuyan bu kesimde özellikle seçim öncesi dönemlerde bir agresifleþme, kendini tutamama, aþýrý kaygý, terleme, saða sola sataþma gibi semptomlar gözleniyor.
Darbe seçeneðinin ortadan kalkmasýnýn, hastalýðýn görünür belirtilerini daha da aðýrlaþtýrdýðýný söyleyebiliriz.
Yýllardýr kader birliði yaptýklarý CHP'nin, tek parti rejimi sona erdikten sonra -koalisyon yaptýðý bir dönem dýþýnda- iktidar yüzü görememiþ olmasý da söz konusu kesimde ümitsizliðin beslediði bir nihilizm meydana getirmiþ.
CHP'nin iktidar alternatifi olamamasý yetmiyormuþ gibi mezkur topluluða mütemadiyen nefret yüklemesi ve her daim yalan haberlerle bu kesimi toplumun geneline karþý doldurmasý da öngörülemez patlamalara yol açýyor.
Toplumla uzlaþmak, dini ve geleneksel deðerlerle barýþmak yerine seçmenini taktik oy kullanmaya sevk ederek dini araçsallaþtýrmasý da kanýmca bu kesimde ilave kaygý ve agresifleþmeye yol açýyor.
Menkýbe tadýndaki aday tanýtým filmleri, CHP'lilerin bugüne kadar gericilik bellediði þeylerin CHP yönetimince taktik manevralarla kampanya ve adaylar üzerinde görünür olmasý, dindar kesime karþý bugüne deðin hep nefret yüklenmiþ bir kesimi bugün artýk klinik vakaya dönüþtürmüþ durumda.
***
Malum, en kolay da baþörtüsüne kusuyorlar nefretlerini. Iþýl Özgentürk denen nasipsiz kadýnýn yazdýðý, Cumhuriyet paçavrasýnýn yayýnladýðý nefret suçu içerikli yazý, aklýn, izanýn, haddin, makuliyetin, hakkaniyetin, insafýn ve dahi insana dair tüm vasatýn berhava olduðu bir duruma iþaret ediyor.
Semavi dinlerin tamamýnda tevatür olarak bugüne kadar gelmiþ olan bir hükmü, fahiþeliðin sembolü olarak zikretmek bizzat kendini nefret nesnesi haline getirmektir. Kýt aklý bunu bile kesmiyor.
Sümerolog unvanýný kullanýnca söylediklerinin inandýrýcý olacaðýný sanan Muazzez Ýlmiye Çýð isimli bir kadýn etmiþti bu lafý ilk. 28 Þubat döneminde de Fatih Altaylý "kevaþeler" diye nitelemiþti baþörtülü kadýnlarý.
Bu aðýr ifadelerin bir bedeli olmadý fakat. Olmadý ki bugün hala nefret kusabiliyorlar. Bedel ödemedikleri için hala baþý açýklýðý normal baþ örtmeyi 'anormal' görüyorlar. Baþörtüsü kullanýmýnýn önündeki tüm fiili ve yasal engeller kalmýþ olmasýna raðmen küstahlýklarýndan, hadsizliklerinden hiçbir þey kaybetmeden baþörtülülere "Arabistan'a gidin" diyebiliyorlar.
***
Önceden horladýklarý, kapýcý dairesine layýk gördükleri, "Ýstikrar senin neyine Vesayet" diyerek aþaðýladýklarý ama zaman zaman da acýdýklarý baþörtülülerden artýk tümden nefret ediyorlar. Çünkü baþörtülülerin kendileriyle göz hizasýnda olmasýna tahammül edemiyorlar. Eskiden baþörtülüler onlara ayrýcalýklý olduklarýný hatýrlatan bir simgeydi. Þimdi ise ayrýcalýklarýnýn kalmadýðýný hatýrlatýyor.
Eskiden eziksiyordular ama artýk nefret ediyorlar.
Nefret en tehlikeli biyolojik silahtýr oysa ve insanýn kendi içine doðru patlar.