Noel

Efendim, bir Noel-i Þerîf’i daha idrâk etmiþ bulunuyoruz.

Hayýrlara vesîle olmasýný temennî ve niyâz ederim, âmin!

Evet, bugün Hýristiyan Âlemi’nin en büyük üç yortusundan biri olan Noel.

Öbürleri Paskalya ve Pentakosta Yortularýdýr ki bu metinde mevzuumuz hâricidirler.

Zamâný gelince umûmî arzu üzerine elbet onlardan da bahsedebiliriz.

Þimdilik þu kadarýyla iktifâ edelim ki Paskalya, Hazret-i Îsâ’nýn çarmýha gerilmesi ve müteâkýben göðe çekilmesi, Pentakosta ise elli gün sonra bir kere daha yeryüzüne dönerek Havârîlerine görünmesi olaylarýna istinâd eder.

Önem sýrasýna göre Paskalya birinci, Noel ikinci ve Pentakosta da üçüncü olarak kabûl edilir.

Tabii ki bu olaylarýn gerçekden cereyân edip etmedikleri suali beni aþar. Ben burada sâdece “îtýqâdî” baðlamdaki “olaylar”dan sözediyorum.

Peki ama, Kardeþim, bunlardan bize ne diyecek olanlara ise þu mukâbil soruyla cevab vermek isterim: Hýristiyanlýk konusunda, hazýr bir fýrsat zuhûr etmiþken iki satýr bilgi edinmek kötü mü? Hem Hýristiyanlar Ýslâmiyete dâir bir halt bilmiyorlar diye mütemâdiyen sýzýldananlar da sizler deðil misiniz? Ya siz Hýristiyanlýða dâir ne biliyorsunuz?

Ýþte size fýrsat! Bulmuþsunuz fahrî ukalâyý, yararlanýn!

Kaldý ki ben Almanlar için de onyýllardýr müteaddid kereler Ýslâmiyet konularýnda buna benzer þeyler yazdým.

Ýleride biyograflarým benim bir “misyon adamý” olduðumu kaydederlerse hiç þaþmam! Karakterimin o kadar ilginç ve deðerli yanlarý vardýr ki saymakla bitmez. Neyse...

25 Aralýk Hazret-i Îsâ’nýn Doðum Günü olarak kutlanýr ama Yortu bir akþam evvelinden baþlar 24/25 Aralýk “Geceyarýsý Âyîni” ile açýlýr. 26 Aralýk’da kutlanan Aziz Stefan Günü de Noel’e eklenir.

Noel Yortusu’nun bilinen ilk kutlanma târihi 336 Yýlý’dýr. O yýl Roma’da kutlandýðý kesin olarak biliniyor. Öncesine dâir kayýd yok.

Aslý aranýrsa Hazret-i Îsâ’nýn doðumuna dâir dört Ýncil versiyonunda da bir kayýd yok.

Biliyorsunuz ki Ýncil’in, dört ayrý Havârî’nin anlatýmýna istinâden dört farklý versiyonu vardýr: Yohannes’e göre, Mateus’a göre, Lukas’a göre ve Markus’a göre...

Ancak bunlar da Hz. Îsâ’nýn ölümünden onyýllarca sonra, hattâ biri yüz küsur yýl sonra kaleme alýnmýþ metinlerdir. Aðýzdan aðza nakledilirken ne ölçüde tahavvülâta uðradýklarý meçhûldür.

Doðum gününe dönecek olursak, bunun eski Roma’da Güneþ Kültü’ne adanmýþ olan ve çok önemsenen 25 Aralýk Bayramý’ndan “aparýlma” olduðu þübhesi kuvvetlidir.

Ýmparator Aurelian 274 Yýlý’nda 25 Aralýðý “Sol Invictus” (Nâmaðlûb Güneþ) Günü îlân etmiþdi. Hýristiyanlar muhtemelen kurnazlýk ederek ayný günü “Christus verus Sol” (Gerçek Güneþ Hýristos) Günü’ne çevirmiþlerdir. (Müellif’in notu: E, pes doðrusu!)

Baþka bir versiyona nazaran ise Bâkire Meryem’in, yâni Hazret-i Meryem’in, Tanrý tarafýndan hiç el deðmeksizin hâmile býrakýldýðý günden dokuz ay (dokuz çarpý otuz eþitdir 270 gün) ileriye sayýlarak elde edilen târihdir. Netîceten 25 Aralýk sahih bir târih olarak gözükmüyor ama ne demiþler:

Hýristiyanlýk öylesine önemli bir vâkýadýr ki eðer olmasa îcâd edilmesi gerekirdi!

O zaman bize de boynumuzu büküp Hýristiyan okuyucularýmýzýn Noel Yortusu’nu en kalbî duygularla kutlamak düþer!

Son söz: Bayaðý iyi bir yazý oldu. Bravo bana! Demek ki isteyince oluyormuþ!