Hani þu: Diyelim Ak Parti’nin þu veya bu baþkanlýk formülünü içeren anayasa deðiþiklik teklifi Meclis’e geldi. Meclis görüþtü ve oyladý. Ýhtimal bu ya, oylamada da 330 bulunamadý. O zaman ne olacak?
Ýkinci bir ihtimal:
Anayasa deðiþikliði 330’un üzerinde bir oyla Meclis’ten geçti, halk oyuna sunuldu ama halk oyundan yüzde 50 artý 1’i bulamadý. O zaman ne olacak?
Halk oylamasýnýn sonucu, kamuoyu yoklamalarý ile öngörülebilir ama kesin olarak öngörülmesi mümkün deðildir. O ihtimal, seçim sonuçlarý kesinleþinceye kadar mümkündür.
Birinci ihtimal ise MHP’nin tavrýnýn ne kadar kesinlik taþýdýðý ile ilgilidir. MHP þu ana kadar þöyle bir tavýr sergiledi:
Bir: Þu anda sorumsuz ama etkili bir cumhurbaþkanlýðý, yani fiili baþkanlýk, bu anayasa ihlalidir. Bu durum kabul edilemez.
Ýki: Konu netleþmeli, bunun için Meclis’e mevcut durumu hukuki hale getiren bir teklif gelmeli.
Üç: Meclis onu oylamalý ve halk oyuna götürülmeli.
Dört: Biz Parlamenter düzenden yanayýz ama meseleye halkýn karar vermesini de gerekli görüyoruz.
Buraya kadar olan çerçeve, konu baþka türlü halk oyuna gidemeyeceði için, MHP’nin Meclis’te 330’u saðlayacak bir tavýr sergileyeceði izlenimi çýkýyor. Ancak ilginçtir ki MHP “Oylarýmýz garanti deðil” notunu düþmeyi ihmal etmiyor.
MHP’nin bu notu, gelecek anayasa deðiþikliði teklifini yönlendirme amacý taþýdýðý þeklinde yorumlanýyor, üstelik bu arada, Karar’da Elif Çakýr’ýn Beþtepe’den naklettiði bilgiye göre “Anayasa deðiþiklik paketi MHP ile birlikte hazýrlanacak.” Yani uyum, teklif Meclis’e gelmeden önce saðlanacak. Bundan, MHP’nin baþka koornidatlarda ve bir tür baþkanlýk formülünde uzlaþýlabildiði takdirde “Baþkanlýða evet” diyebileceði anlamý çýkýyor. Öyle ise iþ, halk oyuna kalýyor. Meclis’te bir uyum saðlanabildiði takdirde, halk oyunun da o istikamette gerçekleþeceðine kesin gözüyle bakýlabilir. Meclis’te MHP’nin gerekli desteði vermemesi, 330’un bulunmamasý durumu... MHP’nin Ak Parti’yi ve Beþtepe’yi açýk düþürmesi sonucunu doðuracak. Hani þöyle bir þey: -Tayyip Erdoðan fiili baþkanlýk yapýyor. Onu þu durumda kimse engelleyemiyor. Oysa sistem parlamenter sistem. Konuyu Meclis’e taþýyalým. Ak Parti’yi de Meclis kararýnýn her þeyi belirleyici olmasý noktasýnda kamuoyu önünde baðlayalým. Meclis karar verdiðinde de ne Cumhurbaþkaný itiraz edebilsin ne Ak Parti. Yani 330 bulunacakmýþ gibi bir ümit oluþsun Ak Parti’de, sonra 330 bulunamasýn!
Bu mudur?
MHP böyle bir oyun planý kurgulamýþ olabilir mi?
Tahmin etmiyorum. Bu oyun planý siyaset düzleminde olmaz deðil, Beþtepe’de ve Ak Parti’de derin üzüntüye de yol açar, evet ‘Meclis böyle karar verdiðine göre o herkesi baðlamalý’ gibi bir sonuç çýkarma imkaný da verir, ama...
Bir: Cumhurbaþkaný’nýn halk oyu ile seçilmiþ olmasýnýn getirdiði ekstra prestij meselesini çözmez.
Ýki: Tayyip Erdoðan’ýn Ak Parti’nin tabii lideri olmasýndan ve Türkiye’yi Ak Parti iktidarýnýn yönetiyor olmasýndan kaynaklanan Cumhurbaþkanlýðý - Hükümet iç içeliði durumunu deðiþtirmez ve kaçýnýlmaz olarak bu iç içelik Cumhurbaþkanýný icraatýn içinde ve etkin rolde olmasýný saðlar. Yani mesela Cumhurbaþkaný “Hadi Beþtepe’de toplanýyoruz” diye Hükümet’i davet ettiðinde neye itiraz edilecek? Ya da MÝT’ten bilgi almak istediðinde, valilere konuþmak istediðinde, açýlýþlara katýldýðýnda, halka hitap ettiðinde...? Bunlarýn tamamý, ister protokoler nitelikte olsun ister icrai boyut taþýsýn, olaðan iþlerdir.
Ýktidarda Ak Parti’den baþka bir hükümet olsaydý, belki “fiili baþkanlýk” daha sorunlu olabilirdi. Ama Adalet Bakaný Bekir Bozdað’ýn dediði gibi Cumhurbaþkaný ve Hükümet ayný partiden ve Cumhurbaþkaný iktidardaki partinin tabii lideri konumunda olunca, Cumhurbaþkaný’nýn kendini sýnýrlamasý dýþýnda, iç içelik kaçýnýlmazdýr.
Cumhurbaþkaný Erdoðan ise Cumhurbaþkanlýðýný protokoler bir statü olarak görmüyor, en baþta “Terleyen bir cumhurbaþkaný” olmayý vadediyor.
Þu söylenebilir: MHP’nin Meclis’te 330’un bulunmasýný önleyecek bir tavrýn içine girmesi, þu andaki çýkýþýn mantýðýna aykýrýdýr ve böyle bir hamle siyasi ustalýk deðil, skandal olur.