O zihniyetten baþka ne beklenir ki?

Sümela Manastýrý'nda yapýlan dini ayinin Trabzon'un Fetih günü olarak bilinen 15 Aðustos'a denk getirilmesine milliyetçi/muhafazakâr kesimin tepkisi vardý.

Hem tepkileri dikkat almak hem muhtemel provokasyonlara engel olmak için olsa gerek ayin bu sene 23 Aðustos'a alýndý.

Önceki yazýmda kýsaca temas edip bu duyarlýðý gösterenleri kutlamýþtým.

Orada da ifade ettiðim gibi kimsenin dini ayinine karýþmak dinen de hukuken de doðru deðildir.

Muhafazakâr camianýn Sümela'daki ayine tepkisi, Trabzon'un Fetih gününe denk getirilmesine, Yunan siyasi emellerine alet edilmesine ve Pontusculuk yapýlmasýnadýr.

Yoksa dini ayinin kendisine deðildir.

Çünkü Türkiye inanç özgürlüðünü korumakta ve savunmaktadýr.

Uluslararasý platformlarda da Sümela'daki ayini dini özgürlüðe örnek olarak göstermektedir.

Nitekim devlet aklý devreye girmiþ, ayin yasaklanmamýþ sadece günü deðiþtirilmiþtir.

Bu tepkilerini sonucu olarak da ayin sýrasýnda bu sene Yunan siyasetine alet edilmemiþ ve Pontusculuk yapýlmamýþtýr.

Ýþin ilginç yaný bu ayinin Yunan siyasetine alet edilmesine tepki gösteren emekli amiral Cihat Yaycý'nýn seküler kesimin hedef tahtasý haline gelmesidir.

Kültürümüze Mavi Vatan deyimini kazandýran, Libya ile yapýlan deniz anlaþmasýnýn mimarý olan ve boðazlardan geçiþte Türkiye'nin çýkarýný gündeme getiren vatanperver bir paþa olarak tanýdýk Cihat Yaycý'yý.

Sümela ayini konusunda da ayine deðil ayinin Yunan siyasetine alet edilmesine tepki koyduðunu biliyoruz.

Seküler kesimin CHP destekçisi sözcüleri aslýnda kendileri gibi Atatürkçü olan Cihat paþayý alkýþlamalarý gerekirken, asker eskisi diyerek bölücü diyerek dini inanca saygýsýz diyerek suçlayan yayýnlar yaptýlar/yapýyorlar.

Atatürkçü birini savunmak bana düþmez ama Cihat paþanýn yaptýðý þey, Türkiye'deki dini ayinin Yunan siyasetine alet edilmemesi ve patrikhanenin sorunlu tavýrlarýný sorgulamaktan ibarettir.

Paþanýn bu konuda çok sayýda makalesi ve söyleþisi var.

Patrik'in þaibeli faaliyetleri, Trabzon üzerinde yürütülen Pontusculuk etkinlikleri üzerine bir hayli çalýþmasý var.

Yunanistan'ýn dünyanýn çeþitli ülkelerinde 400 tane Pontus adý altýnda vakýf/dernek kurarak Trabzon üzerinde hak iddia ettiðini ve bu istikametteki faaliyetlerini Selanik'te bulunan kolordu karargahýndan yönettiðini; bu amaçla ödenek ayýrdýðýný; Pontus Küçükasya adýyla bir banka kurduðunu; 1997 yýlýnda Patmos adasýnda düzenlediði vahiy ve çevre toplantýsýnda Patrik Bartholomeos'un 'Mübadele ile Trabzon'dan gönderilenlerin mutlaka Trabzon'a geri gönderilmesi gerektiðini ve bunun üzerinde titizlikle çalýþýlmasýný' söylediðini; 1992 de Yunan kültür Bakaný Melina Merküri'nin Anavatan Pontusu Kurtarma Dünya Komitesi adýna daðýttýðý haritada Trabzon merkezli Karadeniz topraklarýnýn Pontus Rumlarýna ait olduðu gibi hepsini burada zikredemeyeceðim yýðýnla yayýn yaptý, endiþelerini dile getirdi.

Sümela'da yapýlan ayinin bu amaçlara alet edilmesine tepki koydu.

23 Aðustos 'da Cihat paþa Trabzon Gazeteciler Cemiyeti'ndeki basýn toplantýsý yaptý. Bu konulara dikkat çekerek yaptýðý sert açýklama üzerine seküler kesim paþayý topa tuttu/tutuyor.

Paþanýn o açýklamasýndaki sert tavrý eleþtirilebilir, bence de ayinin günü deðiþtirildikten sonra böyle bir açýklamaya gerek yoktu ama bölücülükle suçlanmasý baþkalarýnýn inancýna müdahale olarak algýlanmasý anlaþýlýr gibi deðil.

Kaldý ki, bu tür tepkiler ayin yapanlar üzerinde caydýrýcý etki edeceðinden faydasýz da denemez.

Paþanýn patriði eleþtirmesi, ayinin Yunan siyasetine alet edilmemesini istemesi etse etse Yunanlýlarý rahatsýz eder!

Paþa'ya tepki Yunanistan'dan beklenirken CHP'lilerden gelmesi manidar deðil mi?

Þaþýrdýk mý?

Mavi Vatan'a masal diyenlerden baþka ne beklenir ki?!

"Yunanlýyla kardeþ olduðunu /Sýla derdine düþünce anlarsýn." diyen zihniyetten ne beklenir ki?!

Ülkenin seçilmiþ cumhurbaþkanýna, 'Seni gidi züppe seni!" diye mesaj atacak ve o mesajý silmeyecek kadar alçalan çukurlaþan zihniyetten baþka ne beklenir ki?!